Bezpłatne webinarium

„Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!” - czyli o angażujących sposobach na rozpoczęcie i zakończenie lekcji. - Weź udział 25.04.2024 o godzinie 18:00!

Zapisz się
Webinar
PAKIET 5 ZA 3 POWRACA!

Stwórz pakiet idealnie dopasowany do Twoich potrzeb!

kup teraz
Pakiet 5 za 3
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

zobacz promocje
Promocja
CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online

Edukacja oparta na dociekaniu: jak ją wykorzystać w klasie?

Czy słyszała/eś o uczeniu się opartym na dociekaniu, ale nie była/eś pewien, co to oznacza? Czy próbowała/eś wdrożyć to w swojej klasie, ale nie jesteś pewien, czy trafiłeś w sedno? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jaka jest różnica między prawdziwym a błędnym dociekaniem.

Co to jest uczenie się oparte na dociekaniu?

Uczenie się oparte na dociekaniu to proces uczenia się, który angażuje uczniów poprzez tworzenie rzeczywistych połączeń poprzez zadawanie pytań i eksplorację w poszukiwaniu odpowiedzi . Podejście do nauki oparte na dociekaniach zachęca uczniów do angażowania się w uczenie się przez doświadczenie i uczenie się oparte na problemach .

Uczenie się oparte na dociekaniu polega na wzbudzaniu ciekawości u uczniów, a zainicjowanie ciekawości ucznia pozwala osiągnąć znacznie bardziej złożone cele niż dostarczanie informacji. Pomimo swojej złożonej natury, uczenie się oparte na dociekaniu jest uważane za łatwiejsze dla nauczycieli, ponieważ nie tylko przenosi odpowiedzialność z nauczycieli na uczniów, ale także jest angażujące dla uczniów.

Uczenie się oparte na dociekaniu jest ważne dla wzbudzania emocji u uczniów. Motywuje uczniów do stawania się specjalistami w procesie uczenia się . Jednak ten rodzaj uczenia się wymaga pewnego poziomu umiejętności niezależnego uczenia się. Dzieci muszą rozwinąć umiejętności przetwarzania informacji potrzebne do pracy z minimalnymi wskazówkami. 

Prawdziwe dociekanie polega na tym, że uczeń sam szuka odpowiedzi, w przeciwieństwie do nauczyciela, który po prostu dostarcza informacji poprzez wykład i bezpośrednie nauczanie. Tutaj zbadamy, jakie komponenty składają się na prawdziwe uczenie się oparte na dociekaniu, a także, dla porównania, jak może wyglądać wadliwe dociekanie.

Przepływ wiedzy

Podczas lekcji wykorzystującej dociekanie dochodzi do kreatywnego przepływu wiedzy między nauczycielem a uczniami i w odwrotnym kierunku. Droga rozpoczyna się, gdy nauczyciel przedstawia pomysł lub koncepcję, a następnie zadaje ukierunkowane pytania. Prowadzi to do dzielenia się przez uczniów pomysłami i zadawania dodatkowych pytań. Następnie nauczyciel odpowiada dodatkowymi prowokującymi do myślenia pytaniami, które zachęcają uczniów do samodzielnego zbadania i przeanalizowania swoich ustaleń. I wreszcie, uczniowie budują swoją wiedzę i bronią nowych wyjaśnień i zrozumienia w oparciu o dowody, które zbierają w swoich badaniach.

W przypadku tradycyjnej lekcji nie wykorzystującej metodę dociekania, przepływ wiedzy jest zwykle jednokierunkowy, ponieważ nauczyciel przedstawia pomysł lub koncepcję i zadaje konkretne pytania. Następnie nauczyciel zapewnia bezpośrednie zasoby lub działania edukacyjne, z których można znaleźć odpowiedzi na pytania. Uczniowie wykonują ćwiczenie lub badanie pod konkretnymi wskazówkami nauczyciela, a następnie przedstawiają odpowiedź na pytanie. To daje im niewielkie lub żadne możliwości myślenia na wyższym poziomie.

Nauczyciel jako facylitator

W przypadku prawdziwego dociekania nauczyciele są pomocnikami, a nie tylko nauczycielami przekazującymi informacje. Jako facylitator zachęcają uczniów do zadawania pytań i dzielenia się pomysłami za pomocą celowych pytań, zapewniają uczniom dostęp do zasobów, gdy określają, czego potrzebują, oraz określają jasne oczekiwania dotyczące zachowania uczniów. Co najważniejsze, uczniowie ponoszą odpowiedzialność za własne czyny.

Jeśli nauczyciel po prostu działa jako nauczyciel, może tylko pouczać i rzadko zachęca do komunikacji i zadawania pytań. Najprawdopodobniej zapewniają ograniczone zasoby, takie jak książki lub strony internetowe, i ściśle monitorują zachowanie uczniów i mikrozarządzają nimi. Jak możesz sobie wyobrazić, tego typu środowisko nie sprzyja poczuciu odpowiedzialności i zaangażowania. Uczniowie nie mają zbytniej motywacji do osiągania wyników przekraczających minimalne oczekiwania.

Korzyści 

Jedną z korzyści płynących z prawdziwych dociekań jest autentyczne poczucie odpowiedzialności ucznia, ponieważ uczniowie otrzymują realne zadania, które są wciągające i stanowią wyzwanie. Ponadto odpowiedzialność ucznia wzrasta, gdy uczniowie są częścią grupy współpracującej nad jednym tematem.

Poczucie odpowiedzialności to nie jedyne korzyści płynące z nauki opartej na dociekaniu. Naturalna ciekawość uczniów osiąga szczyt w prawdziwym badaniu, gdy badają koncepcję i zadają własne pytania, aby lepiej zrozumieć, czego się uczą. Ponadto zachęca się uczniów do nieszablonowego myślenia i kreatywnego testowania swoich teorii. Dzięki tej praktycznej nauce uczniowie zdobywają cenne umiejętności odpowiadające wyzwaniom XXI wieku, takie jak kreatywność, współpraca, wytrwałość i sprawność rozwiązywania problemów. Autentyczna praca, którą wykonują, jest reprezentatywna dla tego, co dorośli robią w prawdziwym świecie, i zapoznają się z procesem myślenia dorosłych polegającym na analizie pomysłu, podzieleniu go na łatwe do opanowania części i poszukiwaniu zrozumienia każdej części.

Jeśli uczniowie są nastawieni tylko na uczenie się „usiądź i weź”, nie mają możliwości ćwiczenia umiejętności XXI wieku a, ich praca nie ma autentycznego celu i zazwyczaj ograniczają się do wyuczonych pytań dotyczących wiedzy i zrozumienia, zamiast pracować nad myśleniem wyższego rzędu umiejętności.

Wykorzystanie w praktyce

Jakie są elementy uczenia się opartego na dociekaniu?

Nauczyciele mogą stosować nauczanie oparte na dociekaniu na wiele sposobów, ale niektóre z jego podstawowych elementów obejmują:

  • Obserwacja/orientacja: nauczyciel / facylitator przedstawia nową koncepcję lub temat, a uczniowie zgłębiają temat poprzez zajęcia praktyczne , bezpośrednie instrukcje i badania / eksperymenty .
  • Konceptualizacja/ Pytanie: Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu , stawiają hipotezy i przewidują.
  • Dochodzenie: Ten element uczenia się dociekań ma najdłuższy czas trwania. Uczniowie otrzymują wsparcie nauczycieli, aby podjąć inicjatywę. Ponadto z pomocą nauczyciela znajdują odpowiedzi , prowadzą badania i znajdują dowody na poparcie lub obalenie hipotez .
  • Wnioski : Po zebraniu danych i pożądanych informacji uczniowie dochodzą do wniosków i odpowiedzi na swoje pytania . Dowiadują się, czy ich hipotezy lub pomysły okażą się słuszne lub czy mają wady. To może rodzić więcej pytań .
  • Dyskusja : Na tym etapie wszyscy uczniowie mogą uczyć się od siebie nawzajem, prezentując wyniki. Nauczyciel prowadzi dyskusje , zadając więcej pytań , zachęca do debaty i refleksji .

Zalety edukacji opartej na dociekaniu

Struktura uczenia się oparta na dociekaniach charakteryzuje się dużą elastycznością . Nauczyciele często zaczynają od lekcji przedmiotów ścisłych opartych na dociekaniu, ale podejście oparte na dociekaniu można wdrożyć w nauczaniu uczniów na dowolnej lekcji i przedmiocie. Te uniwersalne umiejętności mogą pomóc uczniom stać się bardziej skutecznymi uczniami w dłuższej perspektywie. W szkolnictwie wyższym studenci są zobowiązani do zarządzania własnym czasem i prowadzenia własnych badań. Takie podejście do nauczania jest sposobem na długofalowe budowanie umiejętności przydatnych na każdym etapie życia.

Korzystanie z nauki opartej na zapytaniach w klasie ma wiele zalet . Niektóre z tych korzyści obejmują:

  1. Poprawia doświadczenie w nauce: Siedzenie w klasie i słuchanie wykładu nauczyciela oraz robienie notatek nie jest skutecznym ani interesującym sposobem uczenia się. W uczeniu się opartym na dociekaniu uczniowie sami badają tematy, co poprawia ich poziom myślenia i proces uczenia się.
  2. Poprawia umiejętności potrzebne w innych obszarach uczenia się: Kiedy uczniowie badają koncepcję, rozwijają umiejętności komunikacyjne i umiejętności krytycznego myślenia . Uczenie się oparte na dociekaniu rozwija umiejętności poznawcze, które uczniowie rozumieją z innych przedmiotów, i prowadzi do uczenia się przez całe życie.
  3. ‍Pobudza ciekawość: Strategia uczenia się oparta na dociekaniu przynosi korzyści uczniom w zakresie umiejętności dzielenia się opiniami i obawami na dany temat. Sprzyja to większemu zainteresowaniu materiałem i rozwija umiejętności, które dzieci mogą wykorzystać do dalszego odkrywania interesujących ich pojęć.
  4. ‍Poprawia zrozumienie tematów przez uczniów: Uczenie się oparte na dociekaniu pozwala uczniom na powiązanie tego, czego się uczą. Umożliwia to uczniom lepsze zrozumienie procesu i koncepcji dochodzeniowych, a nie tylko zapamiętywanie i przypominanie sobie faktów.

Podsumowanie

Z punktu widzenia ucznia, uczenie się oparte na dociekaniu koncentruje się na badaniu otwartego pytania lub problemu. Muszą używać rozumowania opartego na dowodach i kreatywnego rozwiązywania problemów, aby dojść do wniosku, którego muszą bronić lub przedstawić.

Z punktu widzenia nauczyciela nauczanie oparte na dociekaniu koncentruje się na przeniesieniu uczniów poza ogólną ciekawość do sfery krytycznego myślenia i zrozumienia. Musisz zachęcać uczniów do zadawania pytań i wspierać ich w procesie dochodzenia, rozumiejąc, kiedy zacząć i jak ustrukturyzować zadanie dociekania.

Uzbrojeni w dogłębne zrozumienie uczenia się opartego na dociekaniach i strategii potrzebnych do prowadzenia zajęć, Twoi uczniowie powinni dostrzec niepodważalne korzyści. Obejmują one nie tylko lepsze zrozumienie koncepcji programu nauczania i rozwój uniwersalnych umiejętności, ale – według badań i zwolenników – większe uznanie dla nieodłącznych korzyści z nauki. To samo w sobie powinno stworzyć bardziej zaangażowaną klasę.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie