CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

promocje
Promocja

Interaktywne pomoce dydaktyczne

Jak zachęcić dzieci do nauki?

Jednym z największych wyzwań dla nauczycieli jest tak przedstawić poruszany temat, aby zaciekawić ucznia i zachęcić do poszerzania wiedzy. Nauczać można w ciekawy i interesujący dla ucznia sposób, albo stosować sztampę. Jeżeli zależy Ci na rozwoju zainteresowań  podopiecznych, możesz wzbogacić swoje zajęcia przy użyciu interaktywnych narzędzi.

Jak zachęcić dzieci do nauki?

Istnieją różne metody przekazywania wiedzy i te, które działają. Czasami podejście zmienia się wraz z rozwojem otoczenia. Sposoby przekazywania wiedzy powinny ewoluować jednocześnie ze zmianami zachodzącymi w społeczeństwie. Mamy coraz mniej czasu, spędzamy wiele godzin przed ekranami telefonów, telewizorów i komputerów - dzieci również i konsumujemy zwykle krótkie treści, coraz częściej wzbogacane, a nawet zastępowane formą graficzną.

Dzieci nie chcą czytać nie tylko lektur, ale także książek dedykowanych dla danej grupy wiekowej. Przygoda z papierem zapisanym tekstem, który przenosi do różnych światów to fantastyczna przygoda. Książki to bezpośredni dostęp do wiedzy. Czytanie ma wiele zalet, które sprzyjają bardziej efektywnej nauce. Co zrobić, jeśli dzieci nie chcą czytać? Zawsze można sięgnąć po zdobycze technologii, która dla wielu maluchów jest bardzo atrakcyjna. Dzieci chłoną informacje z otoczenia, a widząc rodziców spędzających czas przed ekranami, często chcą się przyłączyć. Warto ich uwagę skierować na inne, równie atrakcyjne zajęcia. Coraz bardziej przydatne stają się narzędzia interaktywne, a wśród nich tablice i monitory interaktywne.

Jakie są rodzaje tablic interaktywnych i czym się różnią

Na rynku dostępna jest cała gama tablic interaktywnych. Pojawia się pytanie: jaką tablicę wybrać, aby w sposób najbardziej efektywny wykorzystać potencjał tego urządzenia. Tablice interaktywne zasadniczo podzielić można na dwa segmenty:

  • tablice stacjonarne, czyli takie, które rzadko zmieniają swoje położenie,
  • tablice przenośne, czyli takie, które można łatwo przenosić np. z klasy do klasy.

Podstawowym kryterium podziału tablic interaktywnych jest ich technologia działania,  a dokładnie sposób, w jaki urządzenie wykrywa przedmiot, którym tablicę obsługujemy.To właśnie ten parametr determinuje najistotniejsze, z punktu widzenia użytkownika, cechy urządzenia, a co za tym idzie – również ergonomię pracy nauczyciela. Ponadto tablice, jak każdy sprzęt informatyczny, różnią się dołączonym do nich oprogramowaniem. Aby móc dokonać optymalnego wyboru tablicy interaktywnej, należy zapoznać się z podstawową charakterystyką technologii pracy dostępnych urządzeń.

Poniżej znajduje się krótka charakterystyka większości dostępnych w Polsce rodzajów tablic.

  • Interaktywne tablice elektromagnetyczne

Urządzenia tego typu działają na podstawie siatkę elektromagnetyczną, wbudowaną pod powierzchnią aktywną. Ten rodzaj tablic cechuje się bardzo dużą dokładnością i precyzją działania. Ich rozdzielczość nierzadko wyrażana jest w setkach tysięcy punktów, lecz niestety urządzenia te mogą być obsługiwane tylko i wyłącznie za pomocą specjalnych, dołączonych do nich pisaków. Jeżeli zgubimy pisak lub ulegnie on uszkodzeniu, tablica stanie się bezużyteczna. Stąd przy zakupie urządzenia tego typu szczególną uwagę należy zwrócić na liczbę dołączonych pisaków elektronicznych – powinny być co najmniej dwa, a im jest ich więcej, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że w przyszłości będziemy zmuszeni do ich zakupu. Warto również zaznaczyć, iż technologia ta, szybciej niż inne, ulega modyfikacjom, więc za dwa lub trzy lata może być problem z zakupem brakujących elementów. Bardzo ważną zaletą tych tablic jest ich pełna zgodność z myszką komputerową, co oznacza, że każdy program, nawet taki, który nigdy nie był przygotowany do pracy z tablicą interaktywną, będzie z nią dobrze współpracował.

  • Interaktywne - tzw. tablice podczerwone

Tak zwyczajowo określane są te urządzenia, do pracy wykorzystują siatkę światła podczerwonego, niewidocznego dla ludzi, emitowanego z ramy urządzenia tuż ponad powierzchnią tablicy. Jest to najpopularniejszy w naszym kraju rodzaj urządzeń interaktywnych, głównie ze względu na ich cenę. Urządzenia te posiadają relatywnie niską cenę, przy zachowaniu dość dobrej precyzji działania. Tablice te mogą być obsługiwane każdym nieprzezroczystym przedmiotem, również palcami. Producenci bardzo często dołączają do nich różnego rodzaju pisaki czy też wskaźniki, lecz do pracy urządzenia nie są one konieczne. Niewątpliwą wadą urządzenia jest to, iż nie pozwala ono na przemieszczenie kursora myszki bez naciskania któregokolwiek z jej przycisków. Wada ta może utrudnić pracę np. z aplikacjami, w których wyświetlane są podpowiedzi po „najechaniu” myszką nad element graficzny. Niemniej jednak tablice te są jednymi z najtrwalszych urządzeń – będą działać prawidłowo również wówczas, gdy uszkodzeniu ulegnie powierzchnia tablicy; w skrajnym przypadku powierzchnia aktywna może być nawet dziurawa, a urządzenie nadal będzie działało.

  • Laserowe tablice interaktywne

Działają dokładnie tak samo, jak tablice na podczerwień, z tą różnicą, że siatka podczerwieni jest generowana za pomocą dwóch lub czterech diod laserowych umieszczonych w rogach obudowy. Z punktu widzenia użytkownika urządzenia te są identyczne.

  • Ultradźwiękowe tablice interaktywne

To niezbyt popularne na polskim rynku urządzenia, których sercem jest detektor ultradźwięków. Najczęściej detektor ten montowany jest w lewym górnym rogu tablicy. Urządzenia te mogą być obsługiwane jedynie za pomocą pisaków, które przy dotknięciu powierzchni tablicy emitują sygnał ultradźwiękowy, służący do określania położenia pisaka. Tablice tego typu cechują się niezbyt dużą dokładnością, co przekłada się na dość niski komfort pracy użytkownika, wystarczy bowiem lekko pochylić pisak, nie zmieniając jego pozycji, aby tablica przesunęła kursor myszki. Ponadto tablice te są droższe od ich „podczerwonych” konkurentów. Jedyną zaletą tych urządzeń jest to, iż są one zwykle bardzo lekkie i mogą być montowane praktycznie na każdym podłożu.

  • Optyczne tablice interaktywne

Urządzenia tego typu pojawiły się stosunkowo niedawno i są jednymi z najmłodszych w rodzinie tablic interaktywnych. Działają na podstawie analizę obrazów dostarczanych przez co najmniej dwie kamery umieszczone w rogach obudowy. Największą zaletą tych urządzeń jest ich cena, niestety są one bardzo niedokładne, a szybkość ich pracy w dużym stopniu zależy od dostępnej mocy obliczeniowej komputera, do którego są podłączone. Tablice te można obsługiwać zarówno palcami, jak i każdym innym nieprzezroczystym przedmiotem.

  • Rezystywne tablice interaktywne

To najstarszy przedstawiciel tablic interaktywnych. Działanie tej technologii polega na wykrywaniu miejsca styku powierzchni aktywnej tablicy z rozpiętym nad nią cienkim polimerem. Ta „leciwa” już technologia ma ciągle rzesze swoich zwolenników, a wynika to z bardzo niskiej ceny, przy jednoczesnej dość dużej dokładności i precyzji działania. Urządzenia tego typu mogą być obsługiwane zarówno dłońmi, jak i każdym tępym przedmiotem. Tablice te jako jedyne na rynku mogą obsługiwać również siłę nacisku na powierzchnię tablicy, co oznacza, że zmianę szerokości pisaka można uzyskać poprzez zmianę siły nacisku pisaka. Największą wadą tych urządzeń jest ich bardzo duża wrażliwość na czynniki zewnętrzne, a mianowicie wystarczy przeciąć warstwę polimeru, aby urządzenie stało się zupełnie bezużyteczne, a jego naprawa nieopłacalna. 

  • Ceramiczne tablice interaktywne 

Jedno z najmniej stabilnych w pracy urządzeń – tak naprawdę tablice ceramiczne to interaktywne pisaki, ponieważ cały interaktywny mechanizm digitalizacji położenia pisaka znajduje się w samym pisaku. W tym rodzaju tablicy wewnątrz pisaka wbudowana jest kamera, a na powierzchni nadrukowane są mikroznaczniki, odczytywane przez kamerę pisaka. Taki rodzaj pracy ma dość sporą wadę – wraz z upływem czasu i wzrostem zanieczyszczeń pojawiających się na powierzchni tablicy, pracuje ona coraz mniej stabilnie. Tablice ceramiczne, w odróżnieniu od konkurencji, nie potrzebują podłączenia do komputera, nie potrzebują również zewnętrznego zasilania.

  • Przenośne tablice interaktywne

Są to małe i lekkie urządzenia interaktywne, które pozwalają użytkownikowi na stworzenie interaktywnego ekranu na dowolnej powierzchni. Wśród tych tablic jest również kilka różnych technologii działania, lecz najwygodniejsze dla użytkownika wydają się tablice pracujące w technologii podczerwieni. Zaletą tego rodzaju urządzeń jest możliwość stworzenia interaktywnego ekranu, posiadającego pełne cechy tablicy interaktywnej, o dowolnej wielkości. Również niewątpliwą zaletą tych tablic jest ich cena, która zwykle stanowi jedynie połowę wartości urządzenia stacjonarnego. Największym plusem jest możliwość zabrania jej ze sobą i przeniesienia do dowolnej klasy w szkole, czy nawet zabrania na zieloną szkołę lub wycieczkę klasową. 

W XXI wieku interaktywność to świetny sposób, aby utrzymać uwagę uczniów, a zarazem ich zaangażować. Monitory umożliwiają pracę nawet kilku osób jednocześnie, a nawet komunikację ze smartfonami. W czasach nauki zdalnej można przeprowadzić całą lekcję on-line, a cały materiał wraz z notatkami przesłać do uczniów!

Monitory multimedialne są trudnodostępne w sklepach stacjonarnych, dlatego najlepiej kupować je w sieci. Gdzie szukać monitorów multimedialnych? Najlepiej w sprawdzonych  sklepach internetowych. Produkty dla szkół oferowane są w niższych cenach (bez VAT), co zdecydowanie wpływa na atrakcyjność tego rozwiązania. Przyszłość nauczania jest na wyciągnięcie ręki! Funkcjonalne  tablice i monitory interaktywne znajdziesz na stronie Servecom.pl.

Jaką tablicę interaktywną wybrać?

Aby dokonać dobrego wyboru urządzenia, należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: 

  • Czy zakupu dokonujemy pod kątem konkretnego przedmiotu, wyposażenia danej sali lekcyjnej?
  • Czy chcemy, aby dostęp do urządzenia posiadała jak największa grupa pedagogów?

Każdy z tych przypadków jest nieco inny i wymaga innego sprzętu. Jeżeli chcemy, aby dostęp do tablicy posiadała jak największa grupa nauczycieli, a lekcje z jej wykorzystaniem będą prowadzone w wielu salach, najlepszym wyborem będzie tablica przenośna. Jeżeli jednak naszym celem jest wyposażenie konkretnej sali lekcyjnej, wówczas zdecydowanie najsensowniejszym dla nas zakupem będzie stacjonarna tablica interaktywna. Oczywiście musimy pamiętać, iż w takiej konfiguracji dobrym rozwiązaniem będzie również stały montaż projektora.

Zakładając, że zależy nam na tablicy stacjonarnej, powinniśmy skupić się na przedmiotach, podczas których tablica będzie wykorzystywana. Jeżeli będą to przedmioty ścisłe, wówczas ze względu na bardzo wysoką precyzję pracy, najlepszym wyborem będzie tablica elektromagnetyczna. Ze względu na pełną kompatybilność z myszą komputerową, na wybór tego rodzaju tablicy będzie wskazywała również częstotliwość wykorzystywania przez nauczyciela aplikacji, które nie były projektowane do pracy z tablicami interaktywnymi.

Innym kryterium wyboru urządzenia będzie przedział wiekowy młodzieży, z którą chcemy prowadzić zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. W klasach 1-3 szkoły podstawowej najbardziej przyjazna dla uczniów będzie dotykowa tablica interaktywna. Wynika to z naturalności obsługi urządzenia przez dzieci. Argument, iż dzieci muszą korzystać z pisaka w celu wyrobienia sobie nawyku pisania, jest również w takich urządzeniach spełniony, ponieważ na każdej tablicy dotykowej można pisać dowolnym pisakiem.

Istotne jest to, na jak duże urządzenie w sali możemy sobie pozwolić. Szkoły wybierają najczęściej tablice o przekątnych 77–80 cali i stosunku boków 4:3 – są to standardowe wymiary tablic klasowych, czasami ze względu np. na wielkość sali nie będzie możliwości umieszczenia w niej aż tak dużej tablicy. Jednak tablice, których przekątna jest mniejsza niż 60 cali, mogą być dla uczniów nieczytelne. Ważnym aspektem wyboru wielkości tablicy jest również projektor, jakim dysponujemy lub jaki chcemy zakupić. Nie należy kupować tablicy panoramicznej w zestawie ze standardowym projektorem XGA, ponieważ nie będzie on w stanie wykorzystać całej powierzchni naszej tablicy. Sytuacja, kiedy posiadamy projektor WXGA i tablicę o stosunku boków 4:3, także jest niekomfortowa, gdyż projektor, aby wyświetlić obraz, będzie go przeskalowywał, a co za tym idzie – uzyskamy znacznie gorszą jakość wyświetlanego obrazu.

Następnym ważnym parametrem, który powinien mieć wpływ na wybór tablicy interaktywnej, jest dostarczane z nią oprogramowanie. Oprogramowanie to powinno być łatwe w obsłudze, przy zachowaniu wielu interaktywnych funkcji. To właśnie te funkcje pozwolą nauczycielowi efektywnie pracować z wykorzystaniem urządzenia. Część producentów dołącza do swoich urządzeń dwa lub nawet trzy różne programy, które mogą być wykorzystywane przez użytkowników w zależności od stopnia ich zaawansowania technicznego. Dołączane oprogramowanie może być tematycznie związane z podstawą programową. Mogą to być również wirtualne systemy interaktywnych odpowiedzi, pozwalające na przeprowadzenie w klasie różnego rodzaju testów i quizów.

Kluczowym parametrem jest zwykle cena. Na rynku znajduje się wiele urządzeń o podobnych cechach użytkowych, lecz różniących się między sobą ceną. 

Zanim jednak podejmiemy decyzję o zakupie, zwróćmy uwagę na ważne aspekty:

  • jak przebiega serwis urządzenia (zarówno ten gwarancyjny, jak i pogwarancyjny),
  • jak długi jest okres gwarancji,
  • warto byłoby uzyskać informację o jakości obsługi serwisowej od obecnych użytkowników urządzenia,
  • sprawdźmy, czy serwis znajduje się na terenie Polski, a jeszcze lepiej – czy usługi serwisowe mogą być świadczone przez naszego dostawcę.

Wszystkie te rzeczy wydają się oczywiste, lecz niestety w przypadku tablic interaktywnych stanowią bardzo ważny element urządzenia. Większość urządzeń oferowanych w Polsce produkowana jest poza granicami kraju, dlatego autoryzowany serwis w kraju jest rzeczą wręcz niezbędną. Tablica ma przecież pracować przez wiele lat i nie możemy wykluczyć, że w trakcie jej użytkowania nie będziemy zmuszeni do skorzystania z usług serwisu. Warto zatem pytać o nazwę przedstawiciela w Polsce, o autoryzowany serwis, o gwarantowany czas naprawy urządzenia, o przebieg procedury serwisowej.

Chcesz wiedzieć, jakie są zalet tablic interaktywnych, jakie stosuje się praktyki w Polsce i za granicami i czym jest Open-Sankore? Sprawdź nasze szkolenie pt.: "Wykorzystanie tablic interaktywnych – interaktywne zasoby dydaktyczne”.

 

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie