CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

promocje
Promocja

Jak budować poczucie własnej wartości i pewność siebie ucznia?

Jako nauczyciel masz możliwość wywierania pozytywnego wpływu na swoich uczniów i zachęcania ich do bycia dumnymi ze swoich umiejętności i osiągnięć.

Każdego dnia uczniowie przychodzą do sal lekcyjnych z bagażem własnych doświadczeń.

Wśród niektórych uczniów pewność siebie przychodzi z łatwością i naturalnie. Stawiają czoła nowym materiałom i potrafią bez trudu przekazać swoją wiedzę. Dla mniej pewnych siebie uczniów codzienne obcowanie w środowisku klasy i szkoły może owocować lękiem, niepokojem i frustracją. Mogą oni kwestionować swoje umiejętności i zmagać się ze stresem związanym z równoważeniem tego wszystkiego.

Każdego dnia dokładasz wszelkich starań, aby uczniowie czuli się mile widziani i zaangażowani za każdym razem, gdy przekraczają próg klasy.

Wkładasz wiele sił i energii, aby uczniowie czuli się bezpieczni, otoczeni opieką i kochani. Przykład, jaki dajesz swoim uczniom, ma największy wpływ na ich pewność siebie. Istnieją metody i praktyki, które nauczyciele mogą wykorzystać, aby zwiększyć pewność siebie i poczucie własnej wartości dzieci.

Dzieci z właściwą pewnością siebie wierzą w swoje kompetencje i zdolności, a pewne siebie dzieci stają się pewnymi siebie dorosłymi, którzy potrafią przezwyciężyć lęki i wyraźne przeszkody na drodze do osiągnięcia swoich celów. Kiedy wzmacniasz poczucie własnej wartości uczniów, wyposażasz ich w krytyczne umiejętności, których potrzebują, aby odnieść sukces, poprawiając ich wyniki w nauce i chroniąc ich przed niską samooceną.

Jako nauczyciel masz możliwość wywierania pozytywnego wpływu na swoich uczniów i zachęcania ich do bycia dumnymi ze swoich umiejętności i osiągnięć.

Oto kilka strategii, które pomogą zwiększyć poczucie własnej wartości i pewność siebie wśród swoich uczniów:

Chwal i doceniaj osiągnięcia

Uczniowie, którzy nie mają dużo pewności siebie, skupiają się wyłącznie na negatywnych aspektach tego, co robią. Postaraj się pochwalić i docenić uczniów, gdy robią coś poprawnie, zarówno „na osobności”, jak i przed rówieśnikami. Konkretne pochwały pomagają uczniom wiedzieć, że zwracasz uwagę na ich osiągnięcia.
Wsparcie emocjonalne i zachęta to proste i bardzo skuteczne sposoby promowania samooceny i odporności uczniów. Konsekwentnie staraj się skoncentrować bardziej na pozytywach uczniów niż na ich negatywach – i wesprzeć to słowami i czynami wsparcia. Nie muszą to być wielkie gesty: samo napisanie małej notatki na papierze ucznia chwalącej jej wysiłek może zwiększyć jego motywację i poczucie własnej wartości. Te małe zachęty są szczególnie ważne dla uczniów z grup ryzyka lub uczniów niepełnosprawnych, którzy mogą czuć się zniechęceni, gdy ich postępy są powolne.

Stwórz realistyczne oczekiwania

Bądź realistą, jeśli chodzi o to, co mogą osiągnąć twoi uczniowie. Chociaż byłoby miło widzieć, jak każdy uczeń osiąga wysokie wyniki powyżej normy, dla niektórych jest to po prostu nieosiągalne. Poproś uczniów, aby stworzyli własny zestaw celów i rzeczy, które chcieliby osiągnąć w ciągu roku szkolnego, a następnie usiedli i przejrzeli z nimi swoje listy. Wyznaczanie uczniom możliwych do wykonania i rozsądnych celów może pomóc im zobaczyć, jak bardzo ewoluują. Spróbuj zróżnicować i zindywidualizować swoje nauczanie tworząc cele, które reprezentują każdego ucznia w Twojej klasie.

Pomóż uczniom ustanowić samodyscyplinę

Uczniowie, którzy mają problemy z rozwijaniem samodyscypliny, mają również więcej problemów z rozwijaniem poczucia własnej wartości i motywacji. Są to uczniowie, którzy „działają, zanim pomyślą” i często wyrażają sprzeciw wobec ograniczeń i zasad. Aby zwiększyć zrozumienie potrzeby zasad – i motywację do ich przestrzegania – zaangażuj uczniów w proces ustalania zasad obowiązujących w klasie. Na początku roku możesz zapytać swoich uczniów:

  1. Jakich zasad, ich zdaniem, muszą przestrzegać zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, aby lekcja przebiegała sprawnie?
  2. Jaki jest najlepszy sposób na zapamiętanie tych zasad, aby nauczyciele nie przypominali ich im ciągle?
  3. Jakie powinny być konsekwencje, jeśli ktoś (w tym nauczyciel) zapomni o regule.

Kiedy uczniowie pomagają tworzyć zasady, są bardziej skłonni do ich zapamiętania i przestrzegania. (Nie oznacza to, że WSZYSTKIE zasady obowiązujące w klasie podlegają negocjacjom. Musisz na przykład ustalić kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa).
Kiedy uczniowie łamią ustalone zasady, wypróbuj ćwiczenia, które pomogą im zastanowić się nad swoim zachowaniem i jego wpływem na innych.

Nie porównuj jednego ucznia z drugim

Twoi uczniowie mają swoje własne unikalne mocne strony, talenty i potrzeby. Zaakceptuj, że niektórzy uczniowie będą mieli mocne strony, których nie mają inni i nie traktuj ich jako jednorodnej grupy. Zróżnicowane uczenie się może pomóc uczniom określić, w jaki sposób najlepiej się uczą. Zwróć uwagę na różne mocne strony i style uczenia się swoich uczniów i stwórz środowisko w klasie, które sprzyja wyjątkowym umiejętnościom poszczególnych uczniów.

Zwiększ poczucia własności – decyzyjności uczniów

Bardzo kuszące jest rozwiązywanie problemów uczniów poprzez mówienie im, co mają robić, ale jeszcze lepiej jest dać im możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów. Kiedy uczniowie wierzą, że mają pewien stopień kontroli nad swoim życiem, może to znacznie zwiększyć ich samoocenę i odporność. Wzmocnij poczucie własności, mocy sprawdczej i kontroli swoich uczniów, zapewniając im możliwości podejmowania decyzji, od wybierania zadań domowych po burzę mózgów nad rozwiązaniami problemów klasowych. Na przykład, jeśli Twoja klasa ma ciągły problem z uczniami, którzy żartują sobie nawzajem, wypróbuj to podejście zamiast ciągłych przypomnień słownych:

  1. Zapytaj uczniów, czy uważają, że dokuczanie w ich klasie jest problemem (jeśli uczniowie zaprzeczą, użyj przykładu z życia klasy, aby przedyskutować, dlaczego i jak wyśmiewanie innych zakłóca pozytywne środowisko uczenia się)
  2. Poproś uczniów, aby zastanowili się nad możliwymi rozwiązaniami problemu
  3. Spróbuj rozwiązania, które wydaje się najbardziej skuteczne

Zachęcanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów nie oznacza, że nie należy oferować wskazówek (lub interweniować w prawdziwym kryzysie). Często jednak rozwiązania wymyślone przez samych uczniów przynoszą większe sukcesy niż te przekazywane przez dorosłych. Aktywne angażowanie uczniów pomaga im czuć się odpowiedzialnym za decyzje oraz wzmacnia ich poczucie własności i upodmiotowienia – tak ważne składniki odporności i poczucia własnej wartości.

Naucz uczniów radzić sobie z błędami i porażkami

Strach przed porażką to potężna rzecz. Większość ludzi martwi się popełnianiem błędów i wyglądaniem głupio przed innymi. Nie pozwól, aby strach przed błędami i porażkami wpłynął na sukces uczniów – interweniuj wcześnie, przedstawiając je jako doświadczenia edukacyjne.
Na początku roku szkolnego zapytaj swoją klasę: „Kto czuje, że w tym roku popełni błąd lub czegoś nie zrozumiał?” Podnieś od razu własną rękę, a następnie rozpocznij dyskusję o tym, jak strach przed popełnieniem błędów może wpływać na naukę. Zaangażuj klasę w rozwiązywanie problemów, pytając, co możesz zrobić jako nauczyciel i co oni mogą zrobić jako członkowie klasy, aby zminimalizować strach przed porażką. Wyjaśnij uczniom, że błędy, pomyłki, problemy ze zrozumieniem materiału to normalna rzecz i że twoją rolą jest pomóc im w nauce.

Akceptuj uczniów takimi, jakimi są

Każde dziecko jest wyjątkowe, ale czasami nawet nauczyciele, którzy zdają sobie z teg sprawę, mogą nadal traktować swoich uczniów tak, jakby stanowili jednorodną grupę. Kiedy uczniowie są w środowisku uczenia się, w którym wszyscy są traktowani tak samo w imię „sprawiedliwości”, może to mieć bardzo negatywny wpływ na poczucie własnej wartości. Uczniowie, których potrzeby nie są zaspokajane, mogą zacząć czuć, że nie są mile widziani lub że rozczarowują nauczyciela, nie spełniając jego oczekiwań.

Jakie jest rozwiązanie? Ustal realistyczne oczekiwania i cele, które odpowiadają unikalnym mocnym stronom i potrzebom każdego dziecka i pomagają mu odnieść sukces. I zajmij się kwestią „sprawiedliwości” z uczniami, aby nie było urazy do dzieci, które otrzymują szanse na modyfikacje i dostosowania. Na początku nowego roku szkolnego przedyskutuj różnice między wszystkimi uczniami i ustal, że będą różne oczekiwania co do ilości i rodzaju pracy wykonanej przez każdego ucznia.
Uwzględnienie indywidualności każdego ucznia, zapewnienie dostosowania w razie potrzeby i wyraźne odniesienie się do kwestii uczciwości pomoże stworzyć środowisko uczenia się, które w naturalny sposób sprzyja samoocenie i odporności. Będziesz w stanie zaspokoić potrzeby każdego ucznia bez irytowania innych uczniów – a edukując uczniów o indywidualnych różnicach, będziesz pielęgnować tolerancję i akceptację w swojej klasie.

  • Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal potrzebujesz więcej wiedzy
  • Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt

Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line:

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie