Bezpłatne webinarium

„Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!” - czyli o angażujących sposobach na rozpoczęcie i zakończenie lekcji. - Weź udział 25.04.2024 o godzinie 18:00!

Zapisz się
Webinar
PAKIET 5 ZA 3 POWRACA!

Stwórz pakiet idealnie dopasowany do Twoich potrzeb!

kup teraz
Pakiet 5 za 3
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

zobacz promocje
Promocja
CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online

Jak nauczyciel może pomóc w walce z depresją u ucznia

Według danych NFZ w Polsce drastycznie przybywa osób w wieku poniżej 18. roku życia wymagających specjalistycznej pomocy z powodu depresji. W ciągu ostatnich pięciu lat wzrost liczby młodych pacjentów, którym udzielono świadczeń w tym zakresie, wyniósł ponad 100 proc.

Na kliniczną depresję cierpi 1% dzieci przedszkolnych powyżej 2-, 3-go roku życia, 2% w grupie dzieci 6-12 lat oraz do 20% w grupie młodzieńczej (źródło: forumprzeciwdepresji.pl)

Depresja wpływa na sposób, w jaki myślimy, jak postrzegamy siebie i swoją przyszłość. Wraz z uczuciem smutku lub irytacji może się wydawać, że nic nie jest warte zachodu i że nigdy nie będzie lepiej. 

Depresja może uniemożliwić dzieciom i młodzieży czerpanie przyjemności z robienia tego, co lubią, i przeszkadza w normalnych zajęciach społecznych, zainteresowaniach, pracy w szkole i życiu rodzinnym.  

Ważne jest, aby uczniowie z depresją czuli się akceptowani jako część klasy i szkoły, a nauczyciele wierzyli w ich kompetencje i umiejętności. Nauczyciele powinni starać się motywować uczniów zarówno w życiu szkolnym, jak i osobistym. Powinni zachęcać uczniów do dzielenia się swoimi problemami osobistymi lub społecznymi, jeśli takie napotkają.

Objawy depresji obejmują:

  • utrzymujący się niski, przygnębiony i depresyjny nastrój
  • poczucie smutku lub bezwartościowości
  • trudności z koncentracją, pamięcią lub podejmowaniem decyzji
  • niska samoocena
  • myśli o śmierci i samobójstwie
  • niepokój i poczucie braku nadziei i sensu życia
  • bezsenność
  • spadek energii
  • nadmierna męczliwość
  • nadmierne poczucie winy
  • utrata masy ciała
  • inne objawy fizyczne, takie jak bóle głowy, problemy trawienne, bóle mięśni i bóle

Zachowania uczniów, które mogą być sygnałami ostrzegawczymi przed samobójstwem, w tym:

  • mówienie o samobójstwie lub śmierci
  • dawanie do zrozumienia, że może ich już nie być
  • pisanie piosenek, wierszy lub listów o śmierci
  • rozdawanie cennych rzeczy
  • utrata zainteresowania szkołą, kolegami z klasy, sportem lub innymi zajęciami
  • angażowanie się w ryzykowne zachowania

Depresja jest spowodowana kombinacją czynników genetycznych, biologicznych, środowiskowych i psychologicznych. Chemia mózgu może wpływać na to, czy ktoś doświadcza stanu zdrowia psychicznego lub zaburzeń nastroju. Podobnie, genetyka również odgrywa znaczącą rolę czy wpływ środowiska zewnętrznego.

Czynniki ryzyka depresji obejmują:

  • nadużywanie alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych przez członków rodziny
  • przemoc w rodzinie
  • przewlekła choroba któregoś z rodziców, innego członka rodziny lub samego dziecka
  • utrata ukochanej bliskiej osoby spowodowana śmiercią lub np. rozwodem rodziców
  • poważne zmiany w życiu, trauma lub stres
  • niektóre choroby fizyczne i leki
  • brak równowagi chemicznej lub hormonalnej
  • odżywianie

Możliwe do podjęcia kroki przez nauczycieli, aby pomóc uczniom cierpiącym na depresję:

Rozwijaj zdrowe relacje z uczniem

Nauczyciele powinni zainicjować rozmowę z uczniami, którzy wykazują wyraźne objawy depresji, takie jak brak zaangażowania w zajęcia klasowe i nie rozmawianie z innymi dziećmi. Zawsze dobrze jest zapytać uczniów o ich codzienne zajęcia. Okazując zainteresowanie i troskę, można sprawić, że dziecko poczuje się lepiej i zyska zaufanie, aby móc otwarcie z nim dzielić się swoimi problemami.

Uwzględnij zmiany nastroju 

Depresja czasami powoduje wahania nastroju. W niektóre dni uczeń może nie mieć problemów ze skupieniem uwagi na zajęciach i śledzeniem zajęć. W inne dni mogą nie być w stanie się skoncentrować, bez względu na to, jak bardzo się starają. Pomóż uczniom zaangażować się w zajęcia i spraw, aby zrozumieli tematy na różne sposoby. Daj im trochę więcej czasu. 

Dostosuj zadania

Nauczyciele nie mogą obniżać swoich oczekiwań ani wystawiać niezasłużonych ocen. Zamiast tego mogą dać więcej czasu, spróbować podzielić zadania na mniejsze części, zaoferować dodatkową pomoc w ustalaniu harmonogramu lub nawyków związanych z nauką, zaoferować elastyczność w harmonogramach zadań lub spróbować sparować ucznia z innym aktywnym uczniem, który wyrazi zainteresowanie pomaganiem swojemu rówieśnikowi. Nauczyciele powinni starać się, aby w klasie panowała przyjazna atmosfera, bez napięć i zmartwień.

Daj dodatkowy czas na wykonanie zadań. Zaoferuj dodatkową pomoc. Rozważ, aby uczniowie pracowali ze wspierającym rówieśnikiem nad zadaniami lub wspólnie uczyli się do sprawdzianów.

Oferuj wsparcie i zachętę

Pomóż uczniom z depresją poczuć się mile widzianymi i włączonymi w życie klasy i szkoły. Daj im znać, że możesz im pomóc. Wspieraj ich mocne strony i zainteresowania. Poszukaj okazji, by odnieść sukces w klasie. Pozwól im zrozumieć, że widzisz ich wysiłki — nawet te małe kroki.

Utrzymuj kontakt i komunikuj się

Nauczyciele i rodzice powinni regularnie rozmawiać, aby śledzić postępy w każdej dziedzinie i dzielić się wnioskami, uwagami i obawami. Wysyłaj informacje i znajdź czas na rozmowę z rodzicami osobiście lub przez telefon. Konsultuj się z innymi nauczycielami, aby porównywać spostrzeżenia oraz zapewniać wsparcie uczniowi. Staraj się zapraszać dziecko do tych rozmów, kiedy tylko jest to możliwe; niech uczniowie odzyskają poczucie kontroli nad własnym życiem. Jeśli dziecko pracuje z terapeutą, włączaj je od czasu do czasu, aby dowiedzieć się, w jaki sposób strategie, nad którymi pracuje w terapii, można zastosować również w szkole.

Zachęć ucznia do aktywnego współuczestnictwa

W miarę jak kondycja mentalna ucznia poprawia się z czasem, pomóż mu wrócić do robienia rzeczy, które kocha i spędzania czasu z przyjaciółmi. Zaproponuj mu aktywne role w projektach grupowych, zaproś do udziału w zajęciach i zachęć rodziców do zaplanowania czasu na zajęcia towarzyskie i pozalekcyjne. Ułatw uczniom powrót do świata i cieszenie się życiem, które zostawili za sobą, gdy depresja zaatakowała ich życie.

Depresja może wpływać na wiele aspektów wyników ucznia w szkole, w tym zarówno na osiągnięcia w nauce, jak i na relacje społeczne. Współczucie, cierpliwość, zrozumienie, chęć pomocy mogą być istotnymi czynnikami pomagającymi uczniom z depresją odnieść sukces w szkole i życiu.

  • Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal zmagasz się z problemem zachowań u uczniów
  • Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt


Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line:

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie