CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

promocje
Promocja

Jak tworzyć i wzmacniać zasady klasowe

Nie ma określonej liczby reguł, które trzeba ustalić w klasie, jednak istnieją odpowiednie sposoby ich tworzenia i wzmacniania, aby były bardziej efektywne.

Wszystkie placówki, zajmując się zasadami i normami, zaczynają od swoich wewnętrznych regulaminów. Jest to dokument dotyczący zasad współżycia całej społeczności szkolnej, podaje zasady współżycia uczniów i nauczycieli. Tak więc, kiedy mówimy o tym, jak tworzyć i wzmacniać zasady w klasie, bardzo ważne jest, aby o tym pamiętać.

Regulacje wewnętrzne dotyczą całej placówki niezależnie od wieku, poziomu nauczania czy profilu uczniów. Są to bardzo ogólne zasady, które mają na celu ustanowienie i utrzymanie harmonii zarówno w klasie, jak i poza nią.

Chociaż przepisy stanowią podstawę do ustanawiania norm, niejednokrotnie  konieczne jest opracowanie ich dla każdej klasy. Dzieje się tak dlatego, że szersze, bardziej ogólne zasady zwykle zawodzą. Często są zbyt teoretyczne i wszystkie są równie ważne. W efekcie uczniowie postrzegają je jako zbyt odległe i ogólne.

Co warto podkreślić, uczniowie nie uczestniczą w procesie tworzenia regulaminów placówki. Dlatego nie czują się właścicielami, współtwórcami tych zasad, ani nie czują, że te zasady mają z nimi coś wspólnego. Raczej postrzegają je jako narzucone z góry co budzi przekonanie o braku odpowiedzialności za ich przestrzeganie. 

Jak więc stworzyć i ustanowić skuteczne zasady w klasie? Musisz zmienić przepisy i myślenie instytucjonalne i stworzyć określone normy dla każdej klasy.

Rodzaje zasad obowiązujących w klasie i sposoby ich wzmacniania

W dążeniu do efektywnego zarządzania klasą musisz  ustalać normy od początku roku lub semestru. W tym sensie możemy podzielić te normy na normy ogólne i normy szczegółowe.

Główne zasady

Ogólne zasady są na tyle elastyczne, że mogą obejmować praktycznie wszystkie rodzaje zachowań. Aby je wzmocnić, nauczyciele muszą je jasno wyjaśnić, tak aby wszyscy uczniowie je zrozumieli. Co więcej, ważne jest, aby często o nich przypominać uczniom i konkretyzować ich przesłanie, sens.

Na przykład, jeśli zasadą jest „bądź odpowiedzialny”,  musisz rozwinąć pomysł. Bycie odpowiedzialnym obejmuje decydowanie o rzeczach za siebie, robienie właściwych rzeczy, bycie niezależnym itp.

Jednocześnie „okazuj szacunek”  oznacza na przykład słuchanie innych bez przerywania. Odnosi się to również do rzeczy takich jak postawienie się w czyjejś sytuacji, dbanie o swoją własność itp.

Specyficzne normy

Specyficzne normy odnoszą się do znacznie bardziej specyficznych zachowań . Jeśli potrzebujesz szybkiej i konkretnej poprawy zachowania w klasie, to są to zasady, których na pewno mogą Ci się przydać. W ciągu roku szkolnego możesz opracować te zasady, a nawet je modyfikować według własnego uznania. W ten sam sposób możesz również dodać nowe reguły lub zmienić ich znaczenie.

Zasady progresywne

Aby reguły były bardziej efektywne, możesz także tworzyć reguły progresywne. To są te normy, które będziesz po trochu ujawniać z lekcji na lekcje w trakcie roku szkolnego. Jest to sposób na stopniowe ustalanie reguł, a nie wrzucanie ich na uczniów za jednym zamachem. Ta metoda pomaga utrzymać dzieci przed zapomnieniem zasad.

Wdrażanie zasad w życie

Nie ma sensu wyjaśniać zasad, jeśli nie stosuje się ich w praktyce. Wypowiedzenie ich na głos jest właśnie tym – słowem. Ale kiedy pojawia się konkretny przypadek, który przedstawia możliwość zastosowania danej reguły , wtedy uczniowie mogą identyfikować się z regułami i łatwiej je zrozumieć oraz przyswoić. 

Kiedy uczniowie poznają zasady,  mogą wyjaśnić możliwe rzeczywiste przypadki  , w których zasady, o których mówimy, nie są przestrzegane. Może to być spowodowane tym, że są świadomi tych przypadków lub myślą, że może to nastąpić w konkretnej sytuacji.

Zasady i ich ekspresja

Aby wzmocnić zasady obowiązujące w klasie, pomocne może być ich zilustrowanie . Aby to zrobić, podziel uczniów na grupy i przypisz każdej grupie normę. Pozwól im stworzyć ilustrację normy i wszystkiego, co się z nią wiąże. To dobry sposób, aby zinternalizować zasady i przejąć je na własność.

Cel reguły

Nie wystarczy tylko stworzyć i wzmocnić zasady obowiązujące w klasie. Uczniowie muszą zrozumieć , dlaczego istnieją , dlaczego są niezbędne i jaki jest ich cel. Reguły są zawsze przydatne, jeśli chodzi o doskonalenie się, rozwój jako człowiek, bycie odpowiedzialnym… Dlatego pamiętaj, aby wyjaśnić i przedyskutować cel każdej zasady, gdy ją ustanawiasz.

Wnioski dotyczące tworzenia i wzmacniania reguł w klasie

Krótko mówiąc,  myśląc o zasadach, należy pamiętać o wielu rzeczach. Umiejętność ich tworzenia i wzmacniania jest podstawową częścią pracy każdego nauczyciela. Przestrzegając tych prostych zasad, zadanie będzie znacznie łatwiejsze do wykonania.

Ustanowienie norm w klasie nadaje ton, zapewnia jasne wytyczne dotyczące zachowania, zmniejsza przypadki nieuprzejmości i umożliwia uczniom i nauczycielom poczucie bezpieczeństwa w wyrażaniu swoich pomysłów lub punktów widzenia. Poniżej znajduje się tylko kilka technik stosowanych przez instruktorów podczas ustanawiania i wdrażania norm klasowych w swoim kursie.

Zastanów się nad ograniczeniami

  • Zdecyduj, co uważasz za dopuszczalne lub niedopuszczalne dla zachowania w klasie
  • Zastanów się, jak ty i twoi uczniowie możecie się różnić w tym, co jest uważane za dopuszczalne lub nie do przyjęcia
  • Zastanów się, jak możesz przekazać swoje oczekiwania i upewnij się, że uczniowie je rozumieją

Komunikuj oczekiwania

  • Podziel się oczekiwaniami i wyjaśnij, dlaczego je trzymasz. Na przykład wysyłanie SMS-ów może komunikować brak szacunku i możesz obawiać się zakłóceń w zajęciach
  • Stwórz miejsce w klasie, aby uczniowie mogli dyskutować w małych grupach. Podpowiedzi do dyskusji mogą obejmować:
    • Jak wygląda produktywne środowisko uczenia się?
    • Jakie warunki są potrzebne, aby uczniowie czuli się bezpiecznie uczestnicząc w zajęciach?
    • Co uważa się za dopuszczalne lub niedopuszczalne zachowanie w klasie?

Wdrażanie norm klasowych

  • Stwórz własną listę norm klasowych i przedstaw je klasie
  • Niech uczniowie wniosą dodatkowe punkty
  • Niech klasa stworzy swoje własne pozycje i wspólnie ustali listę norm
  • Uwzględnij te normy w programie
  • Obecne normy jako kontrakt, który studenci muszą podpisać
  • Czy ty i twoi uczniowie używacie norm jako narzędzia przez cały semestr
  • W przypadku konfliktu użyj norm klasowych, aby przypomnieć, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami

Co można uwzględnić w normach klasowych

  • Jak się komunikować
  • Sposoby rozwiązywania konfliktów
  • Zachowania, których należy unikać
  • Kroki radzenia sobie z konfliktem
  • Konsekwencje niedopuszczalnego działania
  • Proces przekazywania i otrzymywania informacji zwrotnej

Przykładowe normy pracy w klasie lub pracy grupowej

  • Każdy ma prawo do bycia wysłuchanym.
  • Okazuj szacunek, jednocześnie będąc krytycznym
  • Żadnych wyzwisk
  • Jedna osoba mówi na raz
  • Zachowaj poufność
  • Miej pokorę, aby uznać, że nie wiesz wszystkiego i że każdy zwrócić Ci uwagę
  • Uznaj, że każdy zacznie od różnych podstaw

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie