Bezpłatne webinarium

Maturalny SOS – czyli jak przygotować uczniów do nowej matury z języka polskiego.

Zapisz się już dziś!
SOS MATURALNE
PAKIET 5 ZA 3 POWRACA!

Stwórz pakiet idealnie dopasowany do Twoich potrzeb!

kup teraz
Pakiet 5 za 3
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

zobacz promocje
Promocja
CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online

Jak wzmacniać zaangażowanie uczniów w naukę

Chęć utrzymania zaangażowania uczniów w naukę jest nieustannym wyzwaniem dla nauczycieli.

Zanim przejdziemy do rozwinięcia tematu, ważne jest, aby dostrzec granicę między zaangażowaniem a spełnianiem wytycznych. To nie to samo. Gdyby spojrzeć na grupę uczniów, gdzie każdy jest zajęty pracą nad zadaniem, czy jesteśmy w stanie stwierdzić, czy są zaangażowani w naukę, czy po prostu robią to, co im się każemy?

Wykonywanie poleceń przez ucznia nie jest oczywiście złą rzeczą. Chcemy, aby uczniowie zachowywali się odpowiednio i szanowali innych w klasie z nauczycielem na czele. Jednak prawdziwe zaangażowanie ma miejsce tylko wtedy, gdy uczniowie pracują na głębszym poziomie. Kiedy uczniowie są zaangażowani w naukę, są zmotywowani, potrafią myśleć kreatywnie, zadają pytania i czerpią z już wcześniej zdobytej wiedzy i doświadczeń w sposób efektywny.

Bez względu na kontekst i format nauczania to utrzymanie zaangażowania uczniów w naukę jest powszechnym wyzwaniem. Jak zwiększyć i utrzymać zaangażowanie uczniów?

Poniżej przyjrzymy się dokładniej, czym naprawdę jest zaangażowanie uczniów i dlaczego jest tak ważne. Następnie omówimy kilka praktycznych podejść do utrzymania zainteresowania uczniów i zaangażowania w lekcje, zajęcia i dyskusje. 

Co to jest zaangażowanie uczniów?

Pojęcie zaangażowania uczniów jest wielowymiarowe, co oznacza, że ​​istnieją różne rodzaje zaangażowania. Zaangażowanie behawioralne odnosi się do zaangażowania uczniów i ich udziału w zajęciach edukacyjnych. Obejmuje to takie aspekty, jak wysiłek, wytrwałość, uważność, zadawanie pytań, uczestnictwo, przestrzeganie zasad i brak zachowań niepożądanych. Często jest to rodzaj zaangażowania, którego nauczyciele są najbardziej świadomi i które starają się wspierać.

Innym rodzajem zaangażowania, który jest równie ważny, jest zaangażowanie emocjonalne . Odnosi się to do afektywnych postaw uczniów wobec swojej szkoły, klasy, kolegów z klasy i nauczycieli. Obejmuje takie emocje jak znudzenie, szczęście, smutek, niepokój, poczucie przynależności oraz sympatia lub niechęć do szkoły.

Ostatni rodzaj zaangażowania znany jest jako zaangażowanie poznawcze, które definiuje się jako strategiczną inwestycję uczniów w uczenie się. Niektórzy badacze postrzegają ten rodzaj zaangażowania jako podkomponent zaangażowania behawioralnego, ale zawiera on dodatkowe cechy, takie jak samoregulacja, preferencja dla wyzwań i ciężkiej pracy, wykraczanie poza wymagania, wysiłki w przyswajaniu nowej wiedzy i umiejętności oraz stosowanie strategii uczenia się.

Należy również zauważyć, że te trzy wymiary zaangażowania są ze sobą powiązane. Kiedy uczniowie mają dobre relacje z nauczycielami i kolegami z klasy i mają poczucie przynależności do swojej szkoły (zaangażowanie emocjonalne), mogą być bardziej skłonni do udziału w dyskusjach i zajęciach klasowych (zaangażowanie behawioralne). Z czasem może to prowadzić do większego zaangażowania i inwestycji w uczenie się (zaangażowanie poznawcze).

Dlaczego zaangażowanie uczniów jest ważne?

Zaangażowanie uczniów może być postrzegane jako spoiwo, które spaja wszystkie aspekty uczenia się i rozwoju uczniów. Zaangażowanie uczniów nie tylko sprawia, że ​​samo nauczanie jest przyjemniejsze, bardziej angażujące i satysfakcjonujące, ale wykazano, że ma ono decydujący wpływ na uczniów . Kiedy uczniowie wykazują wysoki poziom zaangażowania behawioralnego, emocjonalnego i poznawczego, jest bardziej prawdopodobne, że osiągną lepsze wyniki w nauce, tworzą silniejsze poczucie więzi ze swoją szkołą i mają bardziej pozytywne poczucie dobrostanu społeczno-emocjonalnego.

Z drugiej strony niskie zaangażowanie uczniów wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami, takimi jak agresja i inne autodestruktywne rodzaje zachowań. Chociaż te niepokojące wyniki pojawiają się zwykle w okresie dojrzewania, słabe zaangażowanie w szkole podstawowej i szkole średniej może skierować uczniów na negatywną trajektorię. Dlatego bardzo ważne jest promowanie zaangażowania uczniów na wszystkich poziomach.

Jakie czynniki przyczyniają się do zaangażowania uczniów?

Badania wykazały, że relacje nauczyciel-uczeń są kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do wszystkich rodzajów zaangażowania uczniów. Kiedy uczniowie dogadują się ze swoimi nauczycielami i czują, że są widziani i słyszani w swoich klasach, są bardziej skłonni do wykazywania pozytywnych wskaźników zaangażowania. Postrzeganie przez nauczycieli ich relacji z uczniami również wpływa na zaangażowanie uczniów. 

Innym ważnym predyktorem zaangażowania uczniów jest poziom stresu i wypalenia nauczyciela . Kiedy nauczyciele czują się bardzo przytłoczeni, przepracowani i wyczerpani emocjonalnie, ich uczniowie częściej wykazują oznaki braku zaangażowania. Nie jest chyba zaskakujące, że dobre samopoczucie nauczycieli jest powiązane z zachowaniem uczniów w klasie; niemniej jednak wspieranie nauczycieli i ich potrzeb społeczno-emocjonalnych ma kluczowe znaczenie. Kiedy nauczyciele czują się wspierani przez swoich dyrektorów szkół i mają pozytywne relacje z kolegami, rzadziej doświadczają wysokiego poziomu wypalenia i emocjonalnego wyczerpania. 

Istnieją również powiązania między kompetencjami społeczno-emocjonalnymi uczniów a ich  zdolnościami poznawczymi. Jednym z przykładów są umiejętności uczniów w zakresie samoregulacji, które zostały powiązane z zaangażowaniem poznawczym i zdolnością do głębszego zrozumienia treści.

Przykłady praktyk w klasie promujących zaangażowanie

Istnieje wiele różnych praktyk i podejść, które można wykorzystać do utrzymania zaangażowania uczniów. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, które można wykorzystać podczas nauczania. Kiedy te praktyki są skutecznie wdrażane na bieżąco, mogą poprawić behawioralne, emocjonalne i poznawcze zaangażowanie uczniów:

Osadzaj interaktywne komponenty w lekcjach

Gry, konkursy, ankiety i wspólne zajęcia praktyczne mogą być wykorzystywane do promowania chęci uczniów do uczestnictwa i koncentracji. Badania pokazują, że uwaga uczniów zacznie zanikać po około 20 minutach lekcji, więc staraj się wbudowywać co najmniej jeden interaktywny komponent co około 20 minut. Może to również obejmować dyskusje w małych grupach lub pary i udostępnianie.

Włącz zainteresowania uczniów do treści w klasie 

Wielu nauczycieli stosuje i poleca motywowanie uczniów poprzez włączenie ich zainteresowań, hobby i ulubionych programów do lekcji i zajęć. Na przykład wycieczka ucznia do sklepu zoologicznego może zamienić się w arcyciekawą rozmowę z właścicielem sklepu zoologicznego i dla całej klasy stać się okazją do nauczenia się, jak zbudować akwarium ze słoną wodą.

Kreowanie powiązań między treściami edukacyjnymi a rzeczywistymi doświadczeniami to świetny sposób na poprawę zaangażowania poznawczego. Takie podejście wzmacnia również uczenie się, łącząc abstrakcyjne koncepcje ze światem rzeczywistym. 

Spraw, aby nauka miała sens

Zaangażowanie uczniów jest większe, gdy nauczyciele wyjaśniają, dlaczego ich instrukcje i wiedza jaką przekazują uczniowi mają sens. Częstym pytaniem w wielu klasach jest: „Dlaczego musimy się tego nauczyć?” Musimy mieć odpowiedź na takie pytania. Musimy zacząć od „dlaczego”.

Czy istnieje powód, dla którego uczymy się historii wojen napoleońskich lub spędzamy czas na mnożeniu ułamków? Oczywiście, ale jeśli nie wyjaśnimy dokładnie, jakie są te powody, uczniowie nie dostrzegą w tym realnej wartości dla nich samych. To jest ten moment, w którym mamy szansę dać swoim uczniom dowód na sens ich nauki. 

Zaangażowanie uczniów jest większe, gdy wiedzą, do czego dążą. Jeśli mają na widoku cel końcowy, pomaga to im pokierować i zmotywować do jego osiągnięcia. Jeśli cel jest celem długoterminowym, poszukaj sposobów na rozbicie go na mniejsze kroki, aby uczniowie wiedzieli, że są na właściwej ścieżce do znanego sobie celu. 

Uwzględnij wybór i głos

Zaangażowanie uczniów jest większe, gdy uczniowie czują, że są częścią nauki. Zamiast kazać wszystkim uczniom tworzyć slajdy, aby pokazać, co wiedzą, daj im możliwość wyboru. Zamiast tego mogą nakręcić film, podcast, stworzyć infografikę, zaprojektować ulotkę lub zrobić szkic. 

Daje to uczniom nie tylko możliwość wyboru sposobu pokazania i przekazania swojej wiedzy, ale może również być dla nich okazją do samodzielnego wybrania czegoś, co będzie dla nich odpowiednim wyzwaniem. Jeśli uczniowie uznają, że nauka jest zbyt łatwa lub zbyt trudna, znacznie trudniej jest im zaangażować się w nią na głębszym poziomie.

Wybór gwarantuje, że uczniowie nie będą tylko biernymi uczniami. Przejmują pewną kontrolę nad swoją nauką i sprawiają, że jest ona dla nich bardziej znacząca.

 

  • Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal potrzebujesz więcej wiedzy
  • Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt

Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line:

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie