CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

promocje
Promocja

Jak zachęcić dzieci do nauki?

Co może zrobić nauczyciel, aby zachęć podopiecznych do nauki?

Nauczyciel to ważna osoba w życiu każdego człowieka. Od pierwszych dni życia, to rodzice pełnią tę funkcję. Z czasem pojawiają się opiekunowie w przedszkolu, a następnie nauczyciele w szkole i profesorowie później na studiach. Nauczyciel nie tylko dzieli się swoją wiedzą, ale pokazuje dzieciom, jak odkrywać świat. Szalenie ważne jest, aby podopieczni chcieli się uczyć i rozwijać. Nie chodzi o wkuwanie wiedzy, ale czerpanie przyjemności ze zdobycia nowych informacji, lub umiejętności. Co może zrobić nauczyciel, aby zachęć podopiecznych do nauki?

Dyscyplina w klasie - sposób na skuteczną naukę

Każdego dnia w szkole, nauczyciele borykają się z problemem dyscypliny. Wystarczy jedna osoba, aby zburzyć rytm pracy grupy. Bardzo ważne jest, aby umieć radzić sobie z tego rodzaju zagrożeniami dla porządku. Sprawdźmy na początku, czym jest brak dyscypliny. Najczęściej, jest to zachowanie, które:

  • zakłóca akt nauczania,
  • zakłóca prawa innych do nauki,
  • jest psychicznie lub fizycznie niebezpieczne,
  • polega na niszczeniu czyjejś własności.

Wiele odpowiedzi oraz sposobów radzenia sobie z problemami można znaleźć w sieci. Pomogą w tym m.in. kursy internetowe dla nauczycieli. Zawarte w nich informacje mogą podsunąć wiele przydatnych wskazówek i porad, o których opowiadają doświadczeni pedagodzy. Szkolenie dla nauczycieli z zakresu dyscypliny w klasie, znaleźć można m.in. w kursie: Pozytywna dyscyplina w klasie.

Praca w grupie - metoda projektu

Innym sposobem, który daje wiele możliwości rozwoju i sprawdza się, jako skuteczne narzędzie edukacyjne, jest praca w grupie. Harmider i śmiechy mogą burzyć typowy spokój w klasie, ale często to właśnie one stymulują uczniów do wytężonej pracy. Oczywiście zawsze znajdą się osoby, które będą czekały na owoce pracy innych. Tutaj istotna jest  rola nauczyciela i jego sposób na zdyscyplinowanie żaka. Odpowiednie podejście i nastawienie sprawi, że wszyscy członkowie grupy zaangażują się w zadanie. Wspólna nauka sprzyja kreatywności, uczy pracy w zespole, delegowania zadań i prezentacji efektów. 

Sprawdźmy więc, czego uczy Metoda Projektu: aktywności, samokształcenia, postaw prospołecznych, rozwoju zainteresowań, radzenia sobie z krytyką, radzenia sobie z emocjami, planowania i organizacji pracy, samodzielności w pracy oraz pracy zespołowej, pracy nad językiem, pracy nad zdobywaniem potrzebnej wiedzy, wykorzystania wiedzy i umiejętności już posiadanych, zaradności w gromadzeniu materiałów i ich selekcji, przyjmowania informacji zwrotnej i właściwej jej interpretacji.

Metoda projektu od podszewki

Metoda projektu stworzona została w Stanach Zjednoczonych, gdzie zaczęto ją stosować na początku XX wieku. Za jej twórcę uważa się Williama H. Kilpatricka, który przedstawił założenia metody w pracy zatytułowanej The Project Method. Metoda Projektu jest jedną z najbardziej ambitnych i skutecznych sposobów edukacji.

Sam projekt to złożone zadanie, które odbywa się w określonym czasie, i które wymaga podejmowania przez dzieci różnorakich, samodzielnych bądź grupowych działań, które przybliżają je do rozwiązania problemu stawianego przy rozpoczęciu projektu. Posłużmy się przykładem.

Wyobraźmy sobie projekt "Zabytki". Grupa uczniów wybiera drewniany maszt nadawczy - Radiostację gliwicką. W ramach projektu uczniowie dowiadują się, gdzie jest dany zabytek, kto go zaprojektował, i kiedy zbudował. Uczniowie muszą się także dowiedzieć, jaki kontekst historyczny kryje się za owym drewnianym masztem. Zadaniem podopiecznych jest także zgromadzenie kilku fotografii i tytułów książek bądź przewodników, w których można znaleźć informacje o tym zabytku. W końcu uczniowie mają za zadanie zbudować radiostację sami. Wybierają materiał np. patyczki od lodów,  plastikowe słomki i plastelinę, długie chrupki kukurydziane, kolorowe druciki kreatywne. Uczniowie wiedzą, ile czasu mają na wykonanie projektu, kto jest, za co odpowiedzialny, gdzie szukać informacji. Wiedzą też, że zawsze mogą skonsultować swoje działania z nauczycielem, który obserwuje całość z 'lotu ptaka' - monitoruje i doradza, ale nie daje uczniom gotowych rozwiązań.

Szkolna24 to miejsce, w którym doświadczeni nauczyciele dzielą się swoją ekspercką wiedzą. Na stronie znaleźć można szkolenie dla nauczycieli pt. „Jak nauczyć dzieci pracować w grupie, nauka metodą projektu”, które wyczerpująco opisuje Metodę Projektu.

Rozwijanie przez konstruowanie 

Kursy online dla nauczycieli to bardzo wygodna forma przyswajania wiedzy. Dzięki nim można praktycznie każdego dnia wprowadzać nowe rozwiązania w grupach podopiecznych. Umożliwia to, bieżące śledzenie postępów i skuteczności poszczególnych rozwiązań. Ponadto zawsze istnieje możliwość dostosowania zdobytej wiedzy z kursu, do indywidualnej sytuacji nauczyciela. Jedną z metod, która pomoże nauczycielowi w prowadzeniu zajęć i zachęca dzieci do nauki, jest „Rozwijanie przez konstruowanie - dlaczego warto, aby dzieci planowany i tworzyły?”.

Czego można nauczyć się z kursu?

Podczas kursu dowiesz się, jak bardzo konstruowanie wspiera ogólny rozwój dziecka i które zabawy są konstrukcyjne dla najmłodszych Ponadto, w jaki sposób uczyć dzieci samodzielnego myślenia oraz myślenia krytycznego. Podczas szkolenia przekonasz się, że warto akceptować błędy, na których uczy się dziecko i, że planowanie ma znaczenie dla powodzenia dojścia do obranego celu. Kurs to wiele gotowych pomysłów na zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem mas i pudeł kartonowych. Podczas ćwiczeń/wykładów dowiesz się, jak tworzyć gry planszowe i dlaczego konstruowanie ich jest tak ważne dla rozwoju dziecka. Poznasz także wiele rodzajów klocków, które możesz wykorzystać z uczniami do tworzenia przeróżnych konstrukcji.

Kursy online dla nauczycieli, które pomogą zachęcić dzieci do nauki, znaleźć można na stronie Szkolna.

Motywacja ucznia w nauczaniu zdalnym i w klasie

Mając dyscyplinę w klasie, możemy zdobyć uwagę ucznia. Niektórzy są wycofani, innych nie interesuje konkretny przedmiot, ale są też tacy, którzy z zaciekawieniem wsłuchują się w omawiany temat. U takich uczniów zauważyć można motywację - czasami to chęć uzyskania dobrej oceny, a innym razem żądza zdobycia wiedzy.

Nauczycielowi XXI wieku nie wystarcza wiedza podręcznikowa i wiedza ze studiów,  musi patrzeć na świat i pragnąć, stawać się autorytetem dla tych, którzy autorytetu na dobrą sprawę mieć nie chcą. Nie wystarczy już, że nauczyciel będzie realizował program, a wraz z programem podręcznik. Może należy do zagadnienia nauczania,  nauczyciela i ucznia podejść zupełnie inaczej. Może trzeba sprawdzić, czego tak naprawdę chcą uczniowie, a czego oczekują nauczyciele.

Niektóre z oczekiwań uczniów, przedstawiają się następująco:

  • Akceptacji, poczucia własnej wartości, poszanowania dla swojej tożsamości.
  • Odkrycia ich zainteresowań, odczuć, pomysłów.
  • Przynależności do grupy, nawiązania więzi z rówieśnikami w szkole.
  • Możliwości wyboru, współdecydowania oraz zaangażowania w przebieg lekcji.
  • Pozytywnych relacji z nauczycielem.
  • Wiary we własną umiejętność rozumienia i przyswajania wiedzy.
  • Realizacji osobistych celów.

Nauczyciel chcący zmotywować uczniów do nauki, stoi przed nie lada wyzwaniem. Wydaje się rozsądne, że wyjście naprzeciw oczekiwaniom żaków, będzie najlepszym rozwiązaniem. Kolejny raz to w gestii nauczyciela pozostaje znalezienie skutecznego sposobu dotarcia do grupy. Jeśli pedagog osiągnie swój cel, to będzie współpracował z zaangażowanymi i zdyscyplinowanymi dziećmi oraz nastolatkami. Prowadzanie zajęć ze zmotywowanymi uczniami, jest dużo bardziej efektywne niż mówienie do biernych odbiorców. W zdobyciu wiedzy na temat motywacji, pomoże kurs online dla nauczycieli pt. „Skuteczna motywacja ucznia w nauczaniu zdalnym i w klasie”. 

Jak zachęcić dziecko do nauki? Czasami to trudna sztuka, ale przy użyciu odpowiednich narzędzi, można skutecznie dotrzeć do ucznia. Warto więc znaleźć szkolenie dla nauczycieli, które pomoże w realizacji tego celu. Dzięki zdobytej wiedzy nauczyciel ma możliwość implementacji nowych metod we własnym otoczeniu. Ich wprowadzenie, często przynosi owoce szybciej, niż można się było tego spodziewać. Zachęcamy do skorzystania z naszych kursów, które ułatwiają pracę nauczycielom i jednocześnie dają wiele korzyści uczniom.

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie