CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

promocje
Promocja

Kim chcesz zostać, jak dorośniesz? - doradztwo zawodowe w szkole podstawowej

Czy doradztwo zawodowe w szkole podstawowej ma sens?

Odpowiedzi dzieci na  pytanie  zawarte w tytule artykułu mogą zaskakiwać, szokować i bawić. Która z dziewczynek nie chciałaby zostać aktorką, piosenkarką lub tancerką? Ilu chłopców marzy o karierze strażaka, policjanta czy komandosa? Wiele osób na przestrzeni czasu zmieni swoje upodobania, a większość będzie w przyszłości zajmowała się innymi zajęciami, niż planowała w wieku dziecięcym. Czy w takiej sytuacji doradztwo zawodowe w szkole podstawowej ma sens?

Jaki jest cel zajęć z doradztwa zawodowego w szkole?

Nauczyciel to osoba, która ma szansę rozpoznać w dziecku jego naturalne talenty. Niemal od zawsze zadaniem szkoły było określenie preorientacji zawodowej. Ostatnia reforma edukacji wprowadziła obowiązkowe zajęcia doradztwa zawodowego w klasie siódmej i ósmej szkoły podstawowej. 

Czy 12-13-latek może wiedzieć, czego chce w życiu? Bardzo prawdopodobne, że tak. Warto jednak rozebrać jego plany na czynniki pierwsze. Pomoże mu to w uświadomieniu sobie, jak wygląda droga do celu oraz jakie umiejętności i poświęcenia będą konieczne, aby wykonywać upragnione zajęcie. Sprawdźmy to na prostym przykładzie.

Szczegółowo zaplanuj swoją przyszłość zawodową

Przyszły informatyk musi radzić sobie z matematyką i fizyką, a także biegle posługiwać się językiem angielskim. W zależności od specjalizacji mogą pojawić się dodatkowe języki, tym razem komputerowe jak C++ czy Java. Umiejętność komunikacji „mową” komputera jest bardzo ważna w wielu specjalistycznych zawodach w branży IT.

Świadomość tego, jakie umiejętności i wiedza będą potrzebne, to pierwszy etap oceny przez nauczyciela i rodziców, a także samooceny przez ucznia. Pomoże to zweryfikować czy predyspozycje nastolatka są zbieżne z jego zamysłem. Jeśli nie, temat warto drążyć. Być może jest on pod wpływem kolegów, nawet swoich przyjaciół, którzy snują takie plany na przyszłość. 

Wiele osób nadal uważa, że informatyk to „uniwersalny żołnierz”, który naprawi komputer, zaprojektuje grafikę i stworzy aplikację, a przy tym zbuduje lokalną sieć. Powodem zainteresowania branżą IT mogą być gry komputerowe. Tutaj również warto ustalić, czy przypadkiem uczeń nie ma na myśli samego spędzania czasu na rozrywce. Owszem na graniu w gry można dzisiaj całkiem dobrze zarobić, ale to wymaga treningu, jak w przypadku każdego innego sportu. Musi być przemyślany, zaplanowany i ściśle przestrzegany, jak np. dieta atletów.

Skutki nieprzemyślanych decyzji związanych z karierą zawodową

Nietrafiony pomysł na siebie może być kosztowny. Jeśli uczeń wybierze liceum profilowane lub technikum, a w trakcie pierwszego semestru okaże się, że to nie dla niego, zawsze może zmienić szkołę. Z pewnych rzeczy zdajemy sobie sprawę na studiach, a z innych dopiero w dorosłym życiu. Czy jesteś w stanie poświęcić 10 lub więcej lat na to, aby uświadomić sobie, że źle wybrałaś/wybrałeś?

Historia miała miejsce w średniej wielkości mieście w Polsce. Młody chłopak o imieniu Jacek był dobrze zapowiadającym się sportowcem, ale nie miał pomysłu na siebie. Jego starszy kolega polecił mu wybór technikum ekonomicznego, a później studia związane z nieruchomościami. Młodzieniec „kupił” historię swojego kolegi, który kończył właśnie 3 rok na takim kierunku. Zapragnął zostać pośrednikiem lub rzeczoznawcą majątkowym, aby móc pracować na rynku mieszkaniowym.

Rzeczywistość pokazała, że specyfika pracy pośrednika w obrocie nieruchomościami nie daje na początku kariery stabilizacji. Bez wsparcia rodziców, w obcym mieście szukał swoich szans w innych miejscach: doradztwo finansowe, które zabrało mu 2 lata, a następnie bankowość, w której spędził 10 lat. Choć Jacek od młodzieńczych lat interesował się finansami, to praca w jednym z takich podmiotów wcale nie sprawiała mu przyjemności.

Jacek był niemal permanentnie zestresowany. W każdą niedzielę myślał już o poniedziałku. W głowie miał wizję drażniących go telefonów, zadania, których nie lubił i rozmowy z przełożonymi i klientami, które powodowały zdenerwowanie. Pieniądze nie rekompensowały wszystkich negatywów. Wakacje? Po powrocie seria pytań o to, dlaczego nie zabrał telefonu służbowego, skutecznie zmazywały uśmiech z jego ust. Wtem nastał koniec.

Wypowiedzenie umowy o pracę wywołało w młodzieńcu mieszane uczucia. Z jednej strony uważał, że to pewnego rodzaju porażka. Jednak z drugiej, poczuł, jakby ktoś zdjął z niego ogromny ciężar lub podał butlę z tlenem, gdy ten opadał na dno. W dniu, w którym większość osób opuszcza miejsce pracy ze smutkiem, on wyszedł uśmiechnięty z głową pełną pomysłów, co mógłby i chciałby robić.

Pojawiły się jednak różne problemy. Jednym z nich było CV, w którym znajdowały się tylko instytucje finansowe. Jak w takiej sytuacji zmienić branżę? Nie ma jednej złotej rady ani skutecznej recepty. Jacek, poza kwalifikacjami finansowymi ma szerokie zainteresowania. Jednak czy wiedza ogólna powszechnie uważana za mało wartościową w świecie, gdzie dąży się do specjalizacji, może się przydać? Zdecydowanie tak, bo swój potencjał rozwija w branży kreatywnej. Jak sam mówi, robi to, co lubi i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Żałuje tylko, że będąc dzieckiem, nie został odpowiednio ukierunkowany na rozwijanie własnych umiejętności i podążał za marzeniami kogoś innego, zamiast za własnymi.

Cytat:

„Zrozumiałem czego nie chcę, największa lekcja. Musisz robić to, co lubisz, to podstawa szczęścia” - Wojciech Sosnowski

Historia wydaje się smutna, choć ostatecznie zakończyła się dobrze. Jednak, gdzie dzisiaj mógłby być Jacek, gdyby minione 10-12 lat poświęcił na rozwój „wrodzonych” umiejętności? Dzisiaj jako mąż i ojciec, skupia się na przyszłości i poszerzaniu swoich kompetencji oraz wiedzy. Każdego dnia wstaje z przyjemnością, a codzienna praca motywuje go do działania. Jacek uważa, że jest dobrym przykładem, jak można w życiu zabłądzić, podążając za czyimiś planami i marzeniami. Najlepiej skupić się na swoich predyspozycjach, pasji i zainteresowaniach. Jest duża szansa, że dzięki temu przyszłość będzie dla Ciebie bardziej łaskawa. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o doradztwie zawodowym dla uczniów? Zapoznaj się z naszym kursem: Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej. Omawiamy w nim wiele zagadnień, które ugruntowują i poszerzą wiedzę rodziców i nauczycieli, a to pozwoli pomóc podopiecznym w podjęciu decyzji o swojej przyszłości.

Dlaczego w szkołach pojawiły się zajęcia z doradztwa zawodowego?

Nauczyciele pozostałych poziomów edukacyjnych oraz pedagog i bibliotekarz zobowiązani są również realizować podobne treści na zajęciach z uczniami. Konieczność taka zrodziła się, gdy zaczęto przedstawiać rezultaty wieloletnich badań, z których wynika, że pokolenie „Z”, które już funkcjonuje na rynku pracy, ma spore trudności w jej znalezieniu, a później utrzymaniu. Poza tym od wielu lat mówi się sporo o problemie niewystarczającej ilości specjalistów na rynku zawodowym. Wynika to z faktu, iż w większości młodzież będąca absolwentami szkół zawodowych czy średnich, odczuwała presję dalszego kształcenia. Fakt ten spowodował spory przyrost „specjalistów – magistrów”, którzy tak naprawdę nie potrafili odnaleźć się na rynku pracy.  Ponadto, bardzo ważne jest, by uświadomić młodym ludziom, że zmiany, jakie zachodzą we współczesnym świecie, są na tyle dynamiczne, szybkie i nieprzewidywalne, że nie jesteśmy w stanie zaplanować swojego życia zawodowego już na wstępie kariery.

Najczęściej dzieje się tak, że kompetencje, jakie posiada absolwent szkoły, po kilku latach okazują się niewystarczające i wymagają uzupełnienia bądź poszerzenia. Doradztwo zawodowe w szkołach ma przygotować młodych ludzi do tego, by ten proces zmian był dla nich czymś naturalnym. Muszą mieć świadomość, że samo ukończenie szkoły nie wystarcza do efektywnego funkcjonowania na rynku pracy, koniecznym jest uczenie się przez całe życie. Kolejnym zadaniem, jakie spełnia doradztwo zawodowe, jest pokazanie młodzieży możliwości, jakie daje im współczesna edukacja. Większość z nas nie zdaje sobie nawet sprawy, jakie kierunki kształcenia są obecnie dostępne, i jakie niesie to za sobą szanse na znalezienie zatrudnienia w przyszłości.

Należy uświadamiać młodzież, że wybór, jakiego dokonają po ukończeniu szkoły podstawowej, powinien być racjonalny i przemyślany, gdyż będzie rzutować na ich przyszłość. Ważną rolę w preorientacji zawodowej odgrywają też wychowawcy przedszkolni, gdyż podążając za pędem dzisiejszych czasów, muszą uświadamiać podopiecznych, że zawód i praca to nie tylko nauczyciel, strażak czy policjant. Dzieci od najmłodszych lat życia powinny oswajać się z myślą, że mogą robić w życiu, co tylko zechcą. Konieczna do tego jest pomoc świadomych dorosłych, którzy pomogą zorientować się w gąszczu zawodowych możliwości i wskażą właściwy kierunek, który rozwinie zainteresowania przyszłego pracownika.

Cały kurs, o którym wspominamy wyżej, ma za zadanie takie poznanie siebie, by wykształcić świadomość własnych mocnych i słabych stron. Pozwoli to na właściwe rozpoczęcie pracy nad sobą i rozwijanie swoich zdolności i pasji. Materiał szkoleniowy zawiera omówienie następujących obszarów tematycznych:

  1. Podstawa prawna doradztwa zawodowego,
  2. Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego,
  3. Doradca zawodowy,
  4. Adresaci procesu doradztwa zawodowego,
  5. Dokumentacja,
  6. Uczeń w systemie doradztwa zawodowego.

Świadomie wybieraj swoją ścieżkę zawodową

Dziecko w wieku 12-13 lat mniej więcej wie, czym chce się zajmować w przyszłości. Jeśli nie, warto poruszyć z nim ten temat i wspólnie przemyśleć jego przyszłość. Wielu rodziców chce narzucić dzieciom wykonywanie swojego zawodu. Czasami ze względu na to, że jest dobrze płatny, a innym razem, aby zrealizować ambicje dorosłego - „musisz zostać lekarzem/piłkarzem”. Młodzieży, trzeba dać swobodę decyzji i pokazać im, że mają wolny wybór. Niech próbują, testują i popełniają błędy - to ich przywilej. Im szybciej zaczną sprawdzać pewne możliwości, tym większa szansa, że trafią na zajęcie, które z powodzeniem może być ich zawodem w przyszłości.

Żaden rodzic nie chce usłyszeć, że jego dziecko ukończyło studia tylko dlatego, że tak chciała mama i tata. Za to zdecydowanie lepiej wiedzieć, że możliwości i wsparcie, jakie daliście dzieciom, doprowadziło ich tam, gdzie chcą być. Przy okazji może to być miejsce, o którym sami myśleliście.

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę i zdobyć nowe umiejętności? Przygotowaliśmy więcej tematycznych szkoleń dla nauczycieli i rodziców, które pomogą lepiej zrozumieć dzieci, pokazać im atrakcyjne sposoby nauki i edukacji przez zabawę. Szukasz inspiracji?

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie