Sprawdzone pomysły na rozpoczęcie nowego roku szkolnego
Czas na powrót do szkoły. Czy jesteście na to gotowi? Oto kilka wskazówek na kilka pierwszych dni w szkole, które zapewnią dobry początek. Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to dla nauczycieli ekscytujący i stresujący czas. Ten artykuł pomoże Ci zaplanować i przygotować się do pierwszego etapu nauczycielskiego maratonu.
Zadbaj o siebie
Przed rozpoczęciem roku szkolnego pierwszą rzeczą, którą musicie zrobić, to zadbać o siebie. Niemożliwe jest nauczanie, kiedy jesteście wyczerpani, schorowani, zestresowani lub wszystko naraz. Właściwe odżywianie, dobry sen i aktywność fizyczna – wielka trójka. Wiemy, że łatwiej to powiedzieć niż zrobić, ale ważne jest, aby przypomnieć nauczycielom o tych naprawdę kluczowych aspektach.
Jeden pomysł na poprawę snu: trzymaj telefon i komputer poza sypialnią. Tak, wielu ludzi tego nie robi, a potem zastanawia się, dlaczego nie mogą spać. Nie myśl, że jesteś superbohaterem i daj sobie czas na niezbędny sen. Sen jest ważny - pisaliśmy o tym w jednym z poprzednich artykułów, do którego odsyłamy. Jednym z prostych i skutecznych narzędzi, które wielu uważa za skuteczne, jest medytacja przez trzy minuty przed snem, aby się zrelaksować.
Uwaga o ćwiczeniach. Mamy tendencję do ignorowania tego choć nie powinniśmy. Ćwiczenia również pomagają wyeliminować stres. Nie musisz biegać w maratonach ani spędzać godzin na siłowni. Wykonanie 10 000 kroków zajmuje około godziny. Poszukaj sposobów na zwiększenie liczby kroków, które wykonujesz każdego dnia podczas wykonywania prac domowych, takich jak sprzątanie lub praca w ogrodzie. Możesz także słuchać podcastu, audiobooka lub muzyki, a nawet dzwonić podczas spaceru. Tak, to działa!
Opracuj plan zarządzania klasą
Możesz sformułować plan zarządzania klasą w okresie letnim, a następnie współpracować z uczniami, aby go zrewidować po rozpoczęciu roku szkolnego. Współpraca jest tutaj słowem kluczowym. Ty, jako nauczyciel, masz kontrolę nad celami klasy i programem nauczania, ale możesz dzielić się sposobem, w jaki będziesz nauczać ze swoimi uczniami. Kiedy dzieci czują, że mają pewną kontrolę, są bardziej podekscytowane zajęciami. Zamiast wykładać, zaplanuj, aby dzieci oglądały filmy na YouTube na temat, którego uczysz. Podczas studiowania książki lub epoki w historii daj dzieciom możliwość samodzielnego znalezienia zasobów i podzielenia się tym, czego się nauczyły z klasą. Dawanie im kontroli wzbudza ich zainteresowanie.
Planując pracę klasy, niezależnie od przedmiotu, najlepiej jest dać uczniom możliwość decyzyjności i samodzielnego znalezienia niektórych zasobów edukacyjnych. Podajesz mapę drogową, a następnie dajesz im możliwość znalezienia kierunku.
To, czego dzieciom najbardziej brakuje w szkole, to nie nauczyciel (wybaczcie) ani program nauczania, ale ich przyjaciele. Więc cokolwiek możesz zrobić, aby zmotywować ich do współpracy, będzie Twoją i Waszą wspólną wygraną. Więcej nauczą się rozmawiając ze sobą, niż z jakiegokolwiek nawet najmądrzejszego wykładu.
Ucz się i poprawnie wymawiaj imię każdego ucznia
Może się to wydawać trywialne, ale dla dzieci ma to duże znaczenie, zwłaszcza gdy podejmujesz się nauczania w nowej klasie. Ty, nauczyciel, uczysz się ich imion, a inni obserwujący Cię uczniowie widzą, że Ci zależy. Jest to ważne na wszystkich poziomach, nie tylko w szkołach podstawowych. Okazuje szacunek dla ucznia, co jest ważne, niezależnie czy uczeń jest w klasie pierwszej czy szóstej. Każdy chce być szanowany.
Niech uczniowie przeprowadzają ze sobą wywiad
Wszystko, co dzieje się w ciągu pierwszego lub drugiego tygodnia szkoły, ma na celu budowanie relacji. Zaczyna się od odpowiedniego wprowadzenia.
Na pierwszych zajęciach pozwól uczniom dzielić się swoimi zainteresowaniami, doświadczeniami i uczuciami. Dobierz ich w pary. Możesz albo przydzielić im partnera, albo pozwolić im wybrać. Niech przeprowadzają ze sobą wywiad. Zadaj im kilka pytań na początek, a następnie powiedz, że mogą też wymyślić własne. Celem jest, aby twoi uczniowie spotkali się teraz z kolegami z klasy i rozmawiali o swoim życiu, o tym, jak spędzili wakacje, gdzie mieszkają i jakie wyzwania stoją przed nimi. Powinno to zająć dwie 45-minutowe lekcje. Nie jest to strata czasu, jak myśli wielu nauczycieli. Budujesz kulturę klasy jako miejsca, w którym ludzie troszczą się o siebie nawzajem, pomagają sobie nawzajem i mogą się dzielić z innymi swoimi doświadczeniami, przeżyciami, opiniami i czymkolwiek uważają za ważne.
Po rozmowie poproś uczniów, aby podzielili się prezentacją w formie pokazu slajdów przedstawiającą ich partnera-ucznia. W ten sposób wszyscy uczniowie w klasie poznają się nawzajem. To proste, a dzieci uwielbiają, gdy ktoś mówi o nich miłe rzeczy. Ta aktywność może zająć kilka dodatkowych lekcji. Pamiętaj, aby prezentacje trwały około pięciu minut, a może nieco dłużej w starszych klasach. Istnieje wiele zajęć na powrót do szkoły, które nauczyciele mogą wykorzystać jako przełamywanie lodów, ale ta jest jedną z najciekawszych, ponieważ dzieci poznają się nawzajem, co sprawia, że są podekscytowane twoją klasą. Dużo możesz dowiedzieć się też z kursu Gry i zabawy integracyjne, do którego skorzystania serdecznie zapraszamy.
Lodołamacze to przydatne narzędzie do początkowego budowania relacji. Poproś uczniów, aby znaleźli i udostępnili konkretny przedmiot, taki jak książka dla dzieci, cytat, piosenka, wiersz, rysunek lub przedmiot, który mówi coś ważnego o tym, kim są. Inną opcją jest poproszenie uczniów o napisanie i udostępnienie pamiętnika składającego się z sześciu słów.
Kiedy uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące siebie, ważne jest, aby wszyscy uczniowie i nauczyciel stosowali model: zaufanie, szacunek, niezależność, współpraca i życzliwość. Zaufaj uczniowi, że wykona dobrą robotę; szanuj ich pomysły; daj im niezależność w zadawaniu dobrych pytań i opracowywaniu prezentacji; zachęcaj do dalszej współpracy; i traktuj ich z życzliwością. Życzliwość jest jedną z najważniejszych części udanej klasy. Nauczyciele muszą pamiętać, co powiedziała Maya Angelou: Ludzie zapomną o tym, co powiedziałeś, ludzie zapomną o tym, czego dokonałeś, ale ludzie nigdy nie zapomną tego, jak dzięki tobie się czuli.
Akceptacja wszystkich uczniów
Ważne jest, aby promować akceptację wszystkich uczniów. Musimy ufać i szanować wszystkich. Nauczyciel może pomóc poprzez modelowanie akceptacji na zajęciach. Pamiętaj, że dzieci uczą się najwięcej, gdy z powodzeniem radzą sobie w trudnej sytuacji.
Promując akceptację wszystkich, przygotowujesz scenę dla bezpiecznej przestrzeni, aby wszyscy uczniowie czuli się szanowani, doceniani i troszczyli się o to.
Model akceptujący krytykę
Dzieci są szczególnie wrażliwe na krytykę, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Ważne jest, aby dać im do zrozumienia, że krytyka nie jest zniewagą, konstruktywna może być formą pomocy. Uczniowie mogą również dać nauczycielowi konstruktywną krytykę. Jest to szczególnie ważne w tworzeniu efektywnego uczenia się komunikacji, relacji, współpracy na tych samych zasadach.
Współpracuj na zasadach klasowych
Pamiętaj, aby uwzględnić klasę i każdego ucznia z osobna w tworzeniu reguł klasowych. Współpraca to najskuteczniejszy sposób na skłonienie dzieci do przestrzegania zasad. Jeśli je wymyślą, mają tendencję do podążania za nimi. O tworzeniu zasad i reguł klasowych możecie przeczytać w artykule Jak tworzyć i wzmacniać zasady klasowe
Relacje z rodzicami
Ponieważ rodzice i nauczyciele mają ten sam cel, naturalnym jest dla nich partnerstwo i rozwijanie relacji. Tam, gdzie rodzice i szkoła współpracują ze sobą, postępy uczniów są skutecznie monitorowane, a wszelkie luki w rozwoju — lub odwrotnie, obszary talentu — są łatwiejsze do zidentyfikowania. Początek nowego roku szkolnego do idealny moment na nawiązanie lub oświeżenie relacji na linii nauczyciel-rodzic. Więcej o budowaniu relacji znajdziecie w artykule Budowanie pozytywnych relacji między rodzicami i nauczycielami: dlaczego mają one znaczenie i jak wpływają na sukces uczniów?
Jesteśmy pewni, że dzięki swojemu doświadczeniu świetnie poradzicie sobie z kolejnym wyzwaniem w postaci nowego roku szkolnego. Życzymy Wam i Waszym uczniom samych pozytywnych chwil i doświadczeń.
- Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal potrzebujesz więcej wiedzy
- Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt
Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line:
- Dobre relacje i owocna współpraca z rodzicami uczniów
- Jak budować dobre relacje z rodzicami przedszkolaków i uczniów?
- Zarządzanie sobą w czasie – priorytetyzacja i mądre planowanie w pracy nauczyciela
- Adaptacja w żłobku i przedszkolu
- Trening odporności na stres w pracy nauczyciela
- Gry i zabawy integrujące uczniów
- 50 pomysłów na gry i zabawy edukacyjne aktywizujące uczniów w każdym wieku i na każdym przedmiocie
- Jak organizować wydarzenia w przedszkolu - idealne pomysły na cały rok