Bezpłatne webinarium

„Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!” - czyli o angażujących sposobach na rozpoczęcie i zakończenie lekcji. - Weź udział 25.04.2024 o godzinie 18:00!

Zapisz się
Webinar
PAKIET 5 ZA 3 POWRACA!

Stwórz pakiet idealnie dopasowany do Twoich potrzeb!

kup teraz
Pakiet 5 za 3
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

zobacz promocje
Promocja
CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online

Sztuczna inteligencja w edukacji: jej rola, zalety oraz wady

Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować sposób, w jaki się uczymy i nauczamy.

Jako narzędzie w klasie, sztuczna inteligencja może zapewnić uczniom spersonalizowane doświadczenia edukacyjne, zautomatyzować powtarzalne zadania i zapewnić natychmiastową informację zwrotną. Ma to jednak również swoje ograniczenia. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom sztucznej inteligencji jako narzędzia w klasie, rozwiejmy obawy, że sztuczna inteligencja może stanowić zagrożenie dla pracy nauczycieli i instruktorów, oraz omówmy jej rolę w rozwijaniu użycia sztucznej inteligencji.

Czym jest sztuczna inteligencja w edukacji?

Na najbardziej podstawowym poziomie sztuczna inteligencja to proces używania komputerów i maszyn do naśladowania ludzkiej percepcji, podejmowania decyzji i innych procesów w celu wykonania zadania. Innymi słowy, sztuczna inteligencja ma miejsce, gdy maszyny angażują się w dopasowywanie wzorców na wysokim poziomie i uczenie się w tym procesie.

Istnieje wiele różnych sposobów zrozumienia natury sztucznej inteligencji. Dwa rodzaje oceny obejmują sztuczną inteligencję opartą na regułach i na uczeniu maszynowym. Ten pierwszy wykorzystuje zasady podejmowania decyzji w celu przedstawienia zalecenia lub rozwiązania. 

Sztuczna inteligencja oparta na uczeniu maszynowym jest bardziej zaawansowana, ponieważ maszyny mogą faktycznie uczyć się i z czasem stawać się coraz lepsze, zwłaszcza gdy pracują z dużymi, wielowarstwowymi zbiorami danych. W przypadku edukacji narzędzia sztucznej inteligencji oparte na uczeniu maszynowym mogą być wykorzystywane do różnych zadań, takich jak monitorowanie aktywności uczniów i tworzenie modeli, które dokładnie przewidują wyniki uczniów. Chociaż sztuczna inteligencja oparta na uczeniu maszynowym jest wciąż w powijakach, podejście to już przyniosło wyniki, jeśli chodzi o złożone rozwiązania nieregulowane regułami, takie jak ocenianie pisemnych odpowiedzi uczniów lub analizowanie dużych, złożonych zbiorów danych.

W AI istnieją inne ważne rozróżnienia, w dużej mierze oparte na technologicznych przypadkach użycia. Jedna poddziedzina obraca się wokół przetwarzania języka naturalnego, czyli wykorzystania maszyn do rozumienia tekstu. Technologia, taka jak automatyczna ocena esejów, wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego do oceniania esejów pisemnych. W AI ważne są również systemy rekomendujące i inne systemy predykcyjne, które angażują się w prognozowanie oparte na danych. Na przykład Netflix korzysta obecnie z systemu rekomendacji opartego na sztucznej inteligencji, aby sugerować użytkownikom nowe filmy.

Sztuczna inteligencja oparta na wizji jest również ważnym obszarem, który może pomóc w ocenianiu. Szereg grup oceniających używało systemów optycznych do oceniania prac uczniów. Zamiast na przykład nauczyciela oceniającego równanie matematyczne napisane przez ucznia, nauczyciel może zrobić zdjęcie równania, a maszyna je oceni. Istnieją wreszcie systemy AI oparte na rozpoznawaniu głosu. Systemy te stanowią podstawę narzędzi takich jak Siri i Alexa, a eksperci badają sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji opartej na głosie do diagnozowania czytania i innych zagadnień pedagogicznych.

Sztuczna inteligencja najprawdopodobniej doda nowe narzędzia i techniki do arsenału branży edukacyjnej. 

Zalety sztucznej inteligencji w edukacji

Jedną z głównych zalet sztucznej inteligencji w klasie jest spersonalizowane nauczanie. Narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji mogą analizować dane dotyczące wyników uczniów i zapewniać dostosowane wsparcie w celu poprawy ich ocen.

Sztuczna inteligencja może również zapewniać natychmiastową informację zwrotną. Na przykład narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji mogą dostarczać uczniom natychmiastowych informacji zwrotnych na temat ich pracy, umożliwiając im szybkie identyfikowanie i korygowanie błędów.

Kolejną zaletą sztucznej inteligencji jest jej zdolność do automatyzacji powtarzalnych zadań. Może oceniać zadania i testy, co może zwolnić czas nauczycieli na inne zadania, takie jak planowanie lekcji i zapewnianie większej indywidualnej uwagi uczniom.

Wady i wyzwania związane ze sztuczną inteligencją w klasie

Niektórzy nauczyciele mogą postrzegać sztuczną inteligencję jako zagrożenie dla swojej pracy, wierząc, że zautomatyzuje ona ich zadania i sprawi, że staną się zbędne. Należy jednak zauważyć, że sztuczna inteligencja nie ma zastępować nauczycieli, ale raczej pomagać im w ich pracy. Sztuczna inteligencja jest narzędziem i jako takie powinna być rozwijana i wykorzystywana.

Należy również wziąć pod uwagę negatywy, z których jednym jest koszt opracowania i wdrożenia narzędzi edukacyjnych opartych na sztucznej inteligencji. Może to stanowić istotną barierę dla szkół i nauczycieli, którzy potrzebują więcej środków na inwestycje w technologię sztucznej inteligencji.

Brakuje również interakcji międzyludzkich i wsparcia emocjonalnego, które uczniowie otrzymują podczas korzystania z narzędzi edukacyjnych opartych na sztucznej inteligencji. Chociaż sztuczna inteligencja może zapewnić spersonalizowaną naukę i natychmiastową informację zwrotną, nie może zastąpić wsparcia ludzkiego i emocjonalnego, którego uczniowie potrzebują, aby odnieść sukces, a zbytnie poleganie na narzędziach edukacyjnych opartych na sztucznej inteligencji może mieć negatywny wpływ na uczniów.

Obawy dotyczące prywatności są również ograniczeniem sztucznej inteligencji w klasie. Narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji mogą gromadzić i przechowywać wrażliwe dane osobowe, co budzi obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa.

W tym celu powinniśmy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  1. Koszt: koszt opracowania i wdrożenia narzędzi edukacyjnych opartych na sztucznej inteligencji może stanowić istotną barierę dla szkół i nauczycieli. Firmy Edtech powinny pracować nad udostępnieniem technologii sztucznej inteligencji szerszemu gronu szkół i nauczycieli oraz badać alternatywne opcje finansowania, takie jak dotacje lub partnerstwa, aby pomóc zrekompensować koszty.
  2. Interakcja międzyludzka: narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji nie mogą zastąpić ludzkiego i emocjonalnego wsparcia, którego uczniowie potrzebują, aby odnieść sukces. Firmy Edtech powinny dążyć do opracowania narzędzi sztucznej inteligencji, które raczej wzmacniają niż zastępują rolę nauczycieli i zapewniają uczniom wszechstronną edukację, która obejmuje zarówno spersonalizowane uczenie się, jak i interakcje międzyludzkie.
  3. Prywatność i bezpieczeństwo: Obawy dotyczące prywatności są istotnym ograniczeniem sztucznej inteligencji w klasie. Potrzebujemy aby zapewnić odpowiednie zabezpieczenie wrażliwych danych osobowych gromadzonych i przechowywanych przez narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji oraz zachowanie prywatności.
  4. Ulepszone możliwości sztucznej inteligencji: Obecne narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji mają ograniczenia, takie jak brak kreatywności i oryginalności oraz ograniczone zrozumienie kontekstu. Twórcy oprogramowania powinni dążyć do poprawy możliwości sztucznej inteligencji i przezwyciężyć te ograniczenia, aby tworzyć bardziej zaawansowane, innowacyjne i skuteczne narzędzia sztucznej inteligencji dla klas.
  5. Względy etyczne: Firmy Edtech powinny rozważyć etyczne implikacje technologii sztucznej inteligencji w edukacji i opracować narzędzia sztucznej inteligencji w przejrzysty, sprawiedliwy i odpowiedzialny sposób. Muszą również zapewnić, że rozwijają i wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi regulującymi prywatność danych, bezpieczeństwo i własność intelektualną.

Podsumowując, sztuczna inteligencja może być cennym dodatkiem do zajęć lekcyjnych. Mimo to firmy z branży edtech powinny ostrożnie opracowywać narzędzia sztucznej inteligencji i we współpracy z nauczycielami, edukatorami i uczniami, aby zapewnić, że są one pomocne, etyczne i skuteczne w zaspokajaniu potrzeb uczniów. Wierzymy, że sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować sposób nauczania i uczenia się.

Zapoznaj się koniecznie z kursem on-line

Sztuczna inteligencja w edukacji - możliwości, zagrożenia, jak ją wykorzystać w szkole? 

 

 

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie