CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

promocje
Promocja

Wspieranie wysoko wrażliwych uczniów

Czy jesteś nauczycielem lub opiekunem i szukasz wskazówek, jak najlepiej wspierać wysoko wrażliwe dzieci w klasie?

Wrażliwość na przetwarzanie sensoryczne to cecha osobowości występująca u 20% populacji. Po raz pierwszy została odkryta przez dr Elaine Aron, która jest psychologiem badań klinicznych. Najprawdopodobniej masz w swojej klasie co najmniej jedno wysoko wrażliwe dziecko i ważne jest, aby dowiedzieć się, jak najlepiej je wspierać.

Nowy rok szkolny, wszyscy wracamy do szkół i przedszkoli. Warto pamiętać o tym, że wszyscy uczniowie będą potrzebowali wsparcia. Z pewnością będziemy mierzyć się z niepokojem, stresem związanym z powrotem do szkoły. Nieznane i nowe zawsze wzbudza strach i niepewność, więc pomaganie dzieciom/uczniom w poczuciu się jak najlepiej przygotowanym do nowych realiów szkolnych będzie bardzo pomocne.

W szkołach może to objawiać się szczególnie u wysoko wrażliwych uczniów, którzy są bardziej reaktywni, nieśmiali lub podatni na stres.  

To z kolei może prowadzić do kar lub niepotrzebnego etykietowania, czego można by łatwo uniknąć, gdybyśmy byli bardziej świadomi tego terminu i zaczęli stosować strategie w swoich planach lekcji.

Każde dziecko jest wyjątkowe, również a nawet szczególnie dziecko wysoko wrażliwe. Miej to na uwadze, czytając ten wpis na blogu. Nie wszystko będzie działać na każdego ucznia, u którego dostrzeżesz cechy WWO. To tylko niektóre opcje, które mogą być pomocne w pracy z uczniem wysoko wrażliwym. Stworzenie sieci wsparcia wokół dziecka, która obejmuje opiekunów, rodziców, nauczycieli i innych dorosłych, którzy są ważną częścią ich życia, będzie miało kluczowe znaczenie dla ich rozwoju.

Oto kilka oznak, że możesz mieć wysoko wrażliwe dzieci w swojej klasie:

  • Doświadczają nadmiernej stymulacji sensorycznej: wzroku (jasne światła), słuchu (głośna klasa lub harmider na przerwach), zapachu (intensywne zapachy), smaku (wybredność w spożywaniu konkretnych potraw, zwłaszcza nowych), dotyku (niechęć do bycia w mokrych ubraniach lub zwracanie szczególnej uwagi na dotyk i dopasowanie ubrania).
  • Są bardzo intuicyjni i empatyczni
  • Starają się powstrzymywać i obserwować, aby ocenić sytuację przed podjęciem działania
  • Wolą cichą zabawę
  • Martwią się o kłopoty w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami
  • Odczuwają głęboko, mając na myśli wszystkie uczucia, takie jak podniecenie i gniew
  • Mają trudność z dostosowaniem do zmian
  • Wrażliwe na informacje zwrotne i korekty ze strony dorosłych
  • Bardzo kreatywne
  • Wyrażają otwarcie i ekspresyjnie swoje uczucia
  • Zwykle jest perfekcjonistami

TERAZ, GDY ZIDENTYFIKOWALIŚMY NIEKTÓRE CECHY BARDZO WRAŻLIWYCH DZIECI, JAK MOŻEMY IM POMÓC W KLASIE?

  • Daj pozytywną pochwałę i wzmocnienie.

To doda im odwagi, by spróbować nawet wtedy, gdy popełnią błędy i doprowadzi do większej współpracy i pewności siebie. Potrzebują dużo otuchy od wszystkich dorosłych w ich życiu.

  • Stwórz bezpieczne i uspokajające miejsce w swojej klasie, w którym będą mogli regulować swoje emocje.

Przekaż listę opcji, których mogą użyć, aby się uspokoić, oraz wykres uczuć, aby określić, jak się czują. Możesz podać kilka opcji do wyboru, takich jak: weź głęboki oddech, ściśnij piłkę stresu, przeczytaj uspokajające książki, rozciągnij ciało, wypij wodę, policz do 10 bardzo powoli, pokoloruj itp. Nadaj ton uspokajającemu kącikowi poprzez burzę mózgów z klasą, kiedy używać, a kiedy nie. To nie ucieczka od pracy i tylko 1 uczeń na raz może jej użyć, aby uspokoić swój umysł i ciało, aby czuć się gotowym do ponownego dołączenia do klasy. Ważne jest, aby wszystkie dzieci zrozumiały, że nie jest to kara, ale opcja dla nich, gdy naprawdę tego potrzebują. Być może będziesz musiał pomóc im wiedzieć, kiedy potrzebują przerwy. Dla WWO ważne jest, aby pomóc im uświadomić sobie, kiedy czują się przytłoczeni.

  • Zapewnij elastyczność i zaoferuj alternatywy dla zadań, które wydają się przytłaczające.

Przykład: nagraj film zamiast wygłaszać ustną prezentację przed klasą. Zezwól im na oddanie wersji roboczej swojego zadania przed jego terminem, informując ich, że możesz przekazać opinię, aby mogli wprowadzić zmiany przed upływem terminu.

  • Jeśli podczas zajęć milczą i nie podnoszą ręki, nie zwracaj na nich uwagi mówiąc, że chcesz usłyszeć od kogoś, kto jeszcze się nie odezwał.

Może to powodować skrajny niepokój i przytłoczenie, które jest niepotrzebne. Jeśli czujesz, że nie zwracają na to uwagi, porozmawiaj z nimi po lekcjach, aby to rozwiązać. Nie zmuszaj ich do mówienia przed całą klasą. Nadal możesz zachęcić ich do zabrania głosu, gdy chcą podzielić się swoimi przemyśleniami na dany temat, odpowiedzieć na pytanie lub zgadnąć, jaka jest odpowiedź. Chcesz, aby mówili w naturalnym momencie, kiedy czują, że mają coś do powiedzenia lub zaoferowania, a nie czują, że muszą mówić, aby zadowolić nauczyciela. Jako nauczyciel możesz mieć wysokie oczekiwania wobec swoich uczniów, a także musisz mieć wobec nich ten sam poziom ciepła. Możesz oczekiwać, że chcesz, aby każdy uczeń podzielił się swoimi pomysłami podczas zajęć.

  • Jeśli przekazujesz informację zwrotną do WWO postaraj się być cierpliwy i empatyczny.

WWO potrzebują czasu na przetworzenie przed podjęciem działań, więc stawianie ich w sytuacjach wysokiego napięcia i pod presją czasu może być bardzo stresujące.

Przemawianie przed całą klasą lub zadania na czas mogą prowadzić do przytłoczenia. Wysoko wrażliwi uczniowie mogą potrzebować dodatkowego czasu, aby ukończyć zadanie, ponieważ wychwytują o wiele więcej bodźców wokół siebie. 

  • Wspieraj i zachęcaj swojego wysoko wrażliwego ucznia do wyrażania siebie i swoich potrzeb.

Zapytaj uczniów, czego potrzebują, aby czuć się wspierani w środowisku klasowym. WWO może mieć trudności w obronie siebie, dlatego zawsze warto zapytać i wysłuchać.

  • Spokojne środowisko do nauki.

Daj im dodatkowy czas na przejście od jednej czynności do drugiej.

Pozwól im nosić ze sobą wygodny lub uspokajający obiekt.

Poświęć im czas na zadawanie ci pytań na osobności na temat pracy w klasie, zamiast nalegać, aby zadali je przed całą klasą.

Podsumowując

Dzieci wysoko wrażliwe odnoszą największe korzyści z pracy z nauczycielami:

  • Którzy rozumieją wysoką wrażliwość, teorię przywiązania i psychologię rozwojową
  • Którzy nie podnoszą głosu, nie karcą, nie posługują się wstydem i poczuciem winy, nie wyrażają frustracji wobec uczniów
  • Którzy nie uogólniają ani nie dyscyplinują całej klasy
  • Którzy stosują pozytywną dyscyplinę
  • Kto potrafią być elastyczny wobec oczekiwań jeśli sytuacja tego wymaga
  • Którzy postrzegają uczniów jako indywidualności i wydobywają z nich to, co najlepsze
  • Którzy popierają prawdziwe partnerstwo między rodzicem/nauczycielem

Niezrozumienie WWO w klasie i brak dostrzeżenia sensu dostosowania środowiska uczenia się do ich potrzeb może prowadzić do wielu problemów. Dziecko spędza przecież sporą część swojego życia w środowisku szkolnym, więc masz możliwość kształtowania jego życia i dokonania ogromnej zmiany w jego rozwoju. Niektóre problemy, jakie mogą mieć WWO to koszmary, problemy ze snem, konflikty z rówieśnikami, blokady przed nauką, lęk, depresja.

  • Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal potrzebujesz więcej wiedzy
  • Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt

Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line:

 

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie