Jak uczyć dzieci na odległość? Nauczanie zdalne w przedszkolu i klasach 1-3
Narzędzia do pracy z dziećmi na odległość
Tak, jak wspomniałam wcześniej, ze względu na etap rozwojowy dzieci przedszkolnych, ich ogólną kondycję psychofizyczną, przygotowanie układu nerwowego do wielu bodźców płynących z mediów elektronicznych – nie warto proponować dzieciom edukacji jako prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym przez wiele godzin dziennie.
Każdy nauczyciel wie, do ilu sztuczek musi się odwołać, by wzbudzić zainteresowanie dzieci siedząc z nimi twarzą w twarz w przedszkolu. Poziom koncentracji uwagi dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, ale ta bierna uwaga nie jest zbyt długa. Dlatego też edukacja poprzez media elektroniczne, wymuszająca nadmiar biernej uwagi, nie będzie efektywna w dłuższym okresie.
Ponadto, może przyczynić się do wielu trudności wynikających z nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych w indywidualnych przypadkach.
Czy zatem zupełnie zrezygnować z relacji on-line w czasie rzeczywistym?
Są przecież ważne zalety, które taka forma kontaktu niesie ze sobą m.in.:
- kontakt personalny z bliska osobą – nauczycielem grupy
- kontakt poprzez media z innymi dziećmi z grupy – bliskimi kolegami i koleżankami
- podtrzymanie grupowych więzi
- angażowanie się dzieci w zajęcia, podczas których widzą lub słyszą bliskie sobie osoby