Ryzyko dysleksji u przedszkolaka. Profilaktyka, diagnoza i działanie
Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym LEKCJA + PODCAST
Wiedza nauczycieli i rodziców na temat objawów dysleksji rozwojowej i innych specyficznych trudności w uczeniu się, pozwala na wczesne rozpoznanie ryzyka dysleksji u dzieci.
Aby prawidłowo rozpoznać symptomy ryzyka dysleksji, należy znać jej objawy i wnikliwie obserwować dziecko. Nie wystarczy rozpoznanie pojedynczego objawu, by z całą pewnością stwierdzać występowanie ryzyka dysleksji, gdyż – jak już wspomniano wcześniej – każda osoba z dysleksją (w tym: osoba ryzyka dysleksji) ma swój własny, charakterystyczny zespół objawów. Bezwzględnie jednak należy uważnie obserwować pod tym kątem dzieci, co do których wiadomo, że już wcześniej pojawiały się u nich trudności rozwojowe.
Ryzyko dysleksji i innych specyficznych trudności w uczeniu się jest bardziej prawdopodobne u dzieci:
- z nieprawidłowo przebiegającej ciąży lub porodu (przedwczesny poród, trudności okołoporodowe, niedotlenienie);
- z rodzin obciążonych genetycznie występowaniem dysleksji (rodzice, ale i dziadkowie);
- o opóźnionym lub nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym;
Ze względu na to, że coraz młodsze dzieci są przyjmowane do grup przedszkolnych (przepisy umożliwiają zapisanie do placówki dziecka 2,5 letniego), zaznaczę również symptomy charakterystyczne dla dzieci młodszych niż te w wieku typowo przedszkolnym.
Obszar rozwoju |
WIEK PONIEMOWLĘCY(2-3 lata) |
WIEK PRZEDSZKOLNY(3 – 5 lat) |
WIEK GOTOWOŚCI SZKOLNEJ( 6 lat) |
Duża motoryka |
· opóźniony rozwój ruchowy· opóźnienia i trudności z chodzeniem, bieganiem,· trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu,· niezintegrowane w pełni odruchy pierwotne i posturalne charakterystyczne dla wieku |
· obniżona sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała· trudności związane z bieganiem – przewracanie się, nieharmonijne ruchy, wpadanie na przedmioty,· trudności z utrzymaniem równowagi np. podczas chodzenia po linii narysowanej na podłodze, po krawężniku, po nierównych powierzchniach,· trudności w jeździe na trzykołowym rowerze, na hulajnodze,· niezdarność, niezgrabność w ruchach· niechęć do podejmowania wysiłku fizycznego i unikanie zabaw ruchowych,· niezintegrowane w pełni odruchy pierwotne i posturalne charakterystyczne dla wieku (Toniczny Odruch Błędnikowy, Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny, Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny, Moro) |
Dziecko:· słabo biega, skacze lub unika tych czynności· ma trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych m.in. stanie na jednej nodze, chodzenie po linii, po ławeczce itp.;· z trudem uczy się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze, hulajnodze lub/i postępy są nieadekwatne do wysiłku włożonego w naukę tych czynności; |
Mała motoryka |
· opóźniony rozwój sprawności rąk· nieporadność w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, zapinanie rzepów, dużych guzików)· mała zręczność manualna (trudność z chwytaniem przedmiotów, upuszczanie ich albo – zbyt mocne ściskanie, zgniatanie przedmiotów)· niska sprawność w zabawach manipulacyjnych (układanie klocków, wkładanie elementów do otworów itp.) |
· osłabiona sprawność ruchowa rąk i dłoni· trudność w wykonywaniu czynności samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, zapinanie rzepów, małych guzików, suwaków)· niska sprawność w zabawach manipulacyjnych (nawlekanie korali, przekładanie małych przedmiotów z miejsca na miejsce, posługiwanie się narzędziami) |
· obniżona sprawność manualna;Dziecko ma trudność z:· wykonywaniem precyzyjnych ruchów np. wiązaniem sznurówek, używaniem widelca i noża, nożyczek;· prawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego i innych narzędzi, mimo wielokrotnych ćwiczeń i modelowania;· opanowaniem prawidłowych, zautomatyzowanych nawyków ruchowych np. kreśleniem linii we właściwym kierunku (od lewej do prawej, z góry na dół); |
Koordynacja wzrokowo – ruchowa |
· opóźnienie rozwoju grafomotorycznego· brak samodzielnego rysowania, prób samodzielnego rysowania,· brak naśladowania wzoru po linii,· brak umiejętności rysowania pionowych i poziomych linii w wieku ok. 2,5 roku,· brak umiejętności narysowania koła w wieku ok. 3 lat |
· opóźnienie rozwoju grafomotorycznego· trudności w budowaniu z klocków i innych elementów konstrukcyjnych;· niechęć do rysowania, malowania, kreślenia, zabaw plastycznych;· wykonywanie bardzo uproszczonych rysunków, nieadekwatnych do wieku rozwojowego;· nieprawidłowy sposób trzymania narzędzia;· nieprawidłowe napięcie mięśniowe dłoni i palców – zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk narzędzia na kartkę;· brak umiejętności narysowania koła w wieku ok. 3 lat, kwadratu i krzyżyka w wieku 4 lat, trójkąta i rombu w wieku 5 lat; |
przede wszystkim trudności:· z celnym rzucaniem i chwytaniem piłki;· rysowaniu po śladzie i w szerokiej liniaturze;· odtwarzanie złożonych figur geometrycznych np. trójkąta, rombu; |
Funkcje wzrokowe |
· nieporadność w rysowaniu (forma rysunku jest uboga, ale dziecko słowami uzupełnia ją o bogatą treść);· trudność w układaniu obrazków, puzzli, mozaiki, rytmów itp. według wzoru;· trudność w łączeniu części obrazka w całość np. układanie puzzli, pociętych pocztówek, ilustracji itp.; |
trudności przejawiają się przede wszystkim w:· wyróżnianiu elementów z całości, składaniu elementów w całość np. podczas składania obrazków z części, uzupełniania ilustracji według wzoru;· wyodrębnianiu szczegółów różniących dwa obrazki;· odróżnianiu kształtów podobnych do siebie np. podobnych figur geometrycznych, wzorów i obrazków, ale także liter np. p-b, l-t, d-b; |
|
Funkcje słuchowo – językowe |
· opóźnienie rozwoju mowy· pierwsze słowa wypowiadane po 1 r. ż.· Proste zdania wypowiadane po 2 r. ż. |
· opóźniony rozwój mowy (diagnoza logopedyczna);· nieprawidłowa artykulacja wielu głosek;· częste przekręcanie słów lub sylab w słowie np. kamaron zamiast makaron, wydłużony okres posługiwania się neologizmami;· trudność z określeniem występowania rymów i tworzenia własnych rymów;· trudności z zapamiętaniem i powtarzaniem sekwencji słów np. rytmów dni tygodnia, nazw miesięcy, posiłków itp.;· trudność z zapamiętaniem i odtworzeniem wierszy i piosenek z dziecięcego repertuaru;· mały zasób słownictwa czynnego przy dużym zasobie słownictwa biernego; |
zaburzenia w rozwoju mowy widoczne m.in. poprzez:· nieprawidłową wymowę, przekręcanie trudniejszych dla dziecka słów, przestawianie głosek i sylab;· występowanie błędów gramatycznych w budowaniu wypowiedzi;· trudności z prawidłowym użyciem wyrażeń przyimkowych, oznaczających stosunki przestrzenne np. nad, pod, za, obok, wewnątrz, zewnątrz itp.;· mylenie głosek w słowach podobnych fonetycznie, mylenie słów podobnych fonetycznie np. kosa – kasa, noc – nos itp.;· trudności z wykonywaniem operacji (analiza, synteza, opuszczanie, dodawanie, zastępowanie, przestawianie) na sylabach i głoskach;· trudności we wszelkich zabawach słowami (rebusy, łańcuchy słowne, łańcuchy sylabowe itp.;· trudności z zapamiętaniem wierszy i piosenek oraz poleceń złożonych;· trudność z tworzeniem i odtwarzaniem sekwencji, szeregów i rytmów: słów, sylab, głosek;· trudności ze stosowaniem słów określających następstwo czasowe np. wczoraj, dziś, jutro, noc, dzień itp.; |
Lateralizacja – opóźniony rozwój |
Nie dotyczy |
· brak przejawów zdecydowanej dominacji jednej ręki;· lateralizacja skrzyżowana – dominujące oko, ucho, ręka i noga nie znajdują się po jednej stronie ciała (lewostronna i prawostronna są równoważne, jeśli są jednorodne); |
· brak przejawów zdecydowanej dominacji jednej ręki i jednego oka; |
Orientacja w lewej i prawej stronie schematu ciała i w przestrzeni |
Nie dotyczy |
· trudności z określeniem lewej i prawej strony ciała (nie tylko ręki) utrzymują się z końcem wieku przedszkolnego |
· trudności ze wskazywaniem swoich części ciała, określanych jako prawe ucho, lewe oko itp.;· trudność z określaniem kierunku w przestrzeni w stosunku do własnej osoby;· trudności z określeniem lewej i prawej strony ciała (nie tylko ręki) utrzymują się z końcem wieku przedszkolnego |
Współwystępowanie wielu wymienionych objawów może oznaczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji. Objawy ryzyka dysleksji mają też swoją dynamikę, trudności zmieniają się wraz z wiekiem i narastającymi oczekiwaniami wobec dziecka.
Film wprowadzający do zagadnienia zaburzeń językowych, w tym dysleksji |