Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym LEKCJA + PODCAST

 

Wiedza nauczycieli i rodziców na temat objawów dysleksji rozwojowej i innych specyficznych trudności w uczeniu się, pozwala na wczesne rozpoznanie ryzyka dysleksji u dzieci.

 

Aby prawidłowo rozpoznać symptomy ryzyka dysleksji, należy znać jej objawy i wnikliwie obserwować dziecko. Nie wystarczy rozpoznanie pojedynczego objawu, by z całą pewnością stwierdzać występowanie ryzyka dysleksji, gdyż – jak już wspomniano wcześniej – każda osoba z dysleksją (w tym: osoba ryzyka dysleksji) ma swój własny, charakterystyczny zespół objawów. Bezwzględnie jednak należy uważnie obserwować pod tym kątem dzieci, co do których wiadomo, że już wcześniej pojawiały się u nich trudności rozwojowe.

 

Ryzyko dysleksji i innych specyficznych trudności w uczeniu się jest bardziej prawdopodobne u dzieci:

  • z nieprawidłowo przebiegającej ciąży lub porodu (przedwczesny poród, trudności okołoporodowe, niedotlenienie);
  • z rodzin obciążonych genetycznie występowaniem dysleksji (rodzice, ale i dziadkowie);
  • o opóźnionym lub nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym;

 

Ze względu na to, że coraz młodsze dzieci są przyjmowane do grup przedszkolnych (przepisy umożliwiają zapisanie do placówki dziecka 2,5 letniego), zaznaczę również symptomy charakterystyczne dla dzieci młodszych niż te w wieku typowo przedszkolnym.

 

Obszar rozwoju
WIEK PONIEMOWLĘCY
(2-3 lata)
 
WIEK PRZEDSZKOLNY
(3 – 5 lat)
 
WIEK GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
( 6 lat)
 
Duża motoryka
·         opóźniony rozwój ruchowy
·         opóźnienia i trudności  z chodzeniem, bieganiem,
·         trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu,
·         niezintegrowane w pełni odruchy pierwotne i posturalne charakterystyczne dla wieku
·         obniżona sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała
·         trudności związane z bieganiem – przewracanie się, nieharmonijne ruchy, wpadanie na przedmioty,
·         trudności z utrzymaniem równowagi np. podczas chodzenia po linii narysowanej na podłodze, po krawężniku, po nierównych powierzchniach,
·         trudności w jeździe na trzykołowym rowerze, na hulajnodze,
·         niezdarność, niezgrabność w ruchach
·         niechęć do podejmowania wysiłku fizycznego i unikanie zabaw ruchowych,
·         niezintegrowane w pełni odruchy pierwotne i posturalne charakterystyczne dla wieku (Toniczny Odruch Błędnikowy, Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny, Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny, Moro)
Dziecko:
·         słabo biega, skacze lub unika tych czynności
·         ma trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych m.in. stanie na jednej nodze, chodzenie po linii, po ławeczce itp.;
·         z trudem uczy się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze, hulajnodze lub/i postępy są nieadekwatne do wysiłku włożonego w naukę tych czynności;
 
Mała motoryka
·         opóźniony rozwój sprawności rąk
·         nieporadność w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, zapinanie rzepów, dużych guzików)
·         mała zręczność manualna (trudność z chwytaniem przedmiotów, upuszczanie ich albo – zbyt mocne ściskanie, zgniatanie przedmiotów)
·         niska sprawność w zabawach manipulacyjnych (układanie klocków, wkładanie elementów do otworów itp.)
 
·         osłabiona sprawność ruchowa rąk i dłoni
·         trudność w wykonywaniu czynności samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, zapinanie rzepów, małych guzików, suwaków)
·         niska sprawność w zabawach manipulacyjnych (nawlekanie korali, przekładanie małych przedmiotów z miejsca na miejsce, posługiwanie się narzędziami)
 
·         obniżona sprawność manualna;
Dziecko ma trudność z:
·         wykonywaniem precyzyjnych ruchów np. wiązaniem sznurówek, używaniem widelca i noża, nożyczek;
·         prawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego i innych narzędzi, mimo wielokrotnych ćwiczeń i modelowania;
·         opanowaniem prawidłowych, zautomatyzowanych nawyków ruchowych np. kreśleniem linii we właściwym kierunku (od lewej do prawej, z góry na dół);
Koordynacja wzrokowo – ruchowa
 
·         opóźnienie rozwoju grafomotorycznego
·         brak samodzielnego rysowania, prób samodzielnego rysowania,
·         brak naśladowania wzoru po linii,
·         brak umiejętności rysowania pionowych i poziomych linii w wieku ok. 2,5 roku,
·         brak umiejętności narysowania koła w wieku ok. 3 lat
·         opóźnienie rozwoju grafomotorycznego
·         trudności w budowaniu z klocków i innych elementów konstrukcyjnych;
·         niechęć do rysowania, malowania, kreślenia, zabaw plastycznych;
·         wykonywanie bardzo uproszczonych rysunków, nieadekwatnych do wieku rozwojowego;
·         nieprawidłowy sposób trzymania narzędzia;
·         nieprawidłowe napięcie mięśniowe dłoni i palców – zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk narzędzia na kartkę;
·         brak umiejętności narysowania koła w wieku ok. 3 lat, kwadratu i krzyżyka w wieku 4 lat, trójkąta i rombu w wieku 5 lat;
przede wszystkim trudności:
·         z celnym rzucaniem i chwytaniem piłki;
·         rysowaniu po śladzie i w szerokiej liniaturze;
·         odtwarzanie złożonych figur geometrycznych np. trójkąta, rombu;
 
Funkcje wzrokowe
 
·         nieporadność w rysowaniu (forma rysunku jest uboga, ale dziecko słowami uzupełnia ją o bogatą treść);
·         trudność w układaniu obrazków, puzzli, mozaiki, rytmów itp. według wzoru;
·         trudność w łączeniu części obrazka w całość np. układanie puzzli, pociętych pocztówek, ilustracji itp.;
trudności przejawiają się przede wszystkim w:
·         wyróżnianiu elementów z całości, składaniu elementów w całość np. podczas składania obrazków z części, uzupełniania ilustracji według wzoru;
·         wyodrębnianiu szczegółów różniących dwa obrazki;
·         odróżnianiu kształtów podobnych do siebie np. podobnych figur geometrycznych, wzorów i obrazków, ale także liter np. p-b, l-t, d-b;
Funkcje słuchowo – językowe
 
·         opóźnienie rozwoju mowy
·         pierwsze słowa wypowiadane po 1 r. ż.
·         Proste zdania wypowiadane po 2 r. ż.
 
·         opóźniony rozwój mowy (diagnoza logopedyczna);
·         nieprawidłowa artykulacja wielu głosek;
·         częste przekręcanie słów lub sylab w słowie np. kamaron zamiast makaron, wydłużony okres posługiwania się neologizmami;
·         trudność z określeniem występowania rymów i tworzenia własnych rymów;
·         trudności z zapamiętaniem i powtarzaniem sekwencji słów np. rytmów dni tygodnia, nazw miesięcy, posiłków itp.;
·         trudność z zapamiętaniem i odtworzeniem wierszy i piosenek z dziecięcego repertuaru;
·         mały zasób słownictwa czynnego przy dużym zasobie słownictwa biernego;
zaburzenia w rozwoju mowy widoczne m.in. poprzez:
·         nieprawidłową wymowę, przekręcanie trudniejszych dla dziecka słów, przestawianie głosek i sylab;
·         występowanie błędów gramatycznych w budowaniu wypowiedzi;
·         trudności z prawidłowym użyciem wyrażeń przyimkowych, oznaczających stosunki przestrzenne np. nad, pod, za, obok, wewnątrz, zewnątrz itp.;
·         mylenie głosek w słowach podobnych fonetycznie, mylenie słów podobnych fonetycznie np. kosa – kasa, noc – nos itp.;
·         trudności z wykonywaniem operacji (analiza, synteza, opuszczanie, dodawanie, zastępowanie, przestawianie) na sylabach i głoskach;
·         trudności we wszelkich zabawach słowami (rebusy, łańcuchy słowne, łańcuchy sylabowe itp.;
·         trudności z zapamiętaniem wierszy i piosenek oraz poleceń złożonych;
·         trudność z tworzeniem i odtwarzaniem sekwencji, szeregów i rytmów: słów, sylab, głosek;
·         trudności ze stosowaniem słów określających następstwo czasowe np. wczoraj, dziś, jutro, noc, dzień itp.;
Lateralizacja – opóźniony rozwój
 
Nie dotyczy
·         brak przejawów zdecydowanej dominacji jednej ręki;
·         lateralizacja skrzyżowana – dominujące oko, ucho, ręka i noga nie znajdują się po jednej stronie ciała (lewostronna i prawostronna są równoważne, jeśli są jednorodne);
·         brak przejawów zdecydowanej dominacji jednej ręki i jednego oka;
 

Orientacja w lewej i prawej stronie schematu ciała i w przestrzeni

 
Nie dotyczy
·         trudności z określeniem lewej i prawej strony ciała (nie tylko ręki) utrzymują się z końcem wieku przedszkolnego
 
·         trudności ze wskazywaniem swoich części ciała, określanych jako prawe ucho, lewe oko itp.;
·         trudność z określaniem kierunku w przestrzeni w stosunku do własnej osoby;
·         trudności z określeniem lewej i prawej strony ciała (nie tylko ręki) utrzymują się z końcem wieku przedszkolnego

 

Współwystępowanie wielu wymienionych objawów może oznaczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji. Objawy ryzyka dysleksji mają też swoją dynamikę, trudności zmieniają się wraz z wiekiem i narastającymi oczekiwaniami wobec dziecka.

 

 

Film wprowadzający do zagadnienia zaburzeń językowych, w tym dysleksji

https://www.youtube.com/watch?v=e36o9cq_hUM

 

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie