Test - którego ucha (uszu) używasz w komunikacji z innymi

Zadanie polega na tym, abyś wskazał jedną – najbardziej Tobie pasującą propozycję: a), b), c), d), myślenia, odpowiedzi, działania do każdej z 13 sytuacji. Na końcu testu znajduje się tabelka, w której należy zakreślić wybrane litery. Kolumna z największą liczbą zaznaczeń wskaże, którym uchem masz zwyczaj odbierać komunikaty płynące od innych ludzi.

 

Sytuacja 1

Spotykasz kolegę, który widząc Cię, mówi: „Mamy dziś kolejną konferencję”. Myślisz:

Kolega chce powiedzieć, że nienawidzi tych nasiadówek!

Kolega przypomina, że miał mi za złe, że na poprzedniej konferencji nie siedzieliśmy obok siebie: „Może byśmy wreszcie usiedli razem?”

Dziś jest ten dzień, w którym odbywa się konferencja. Zdaniem kolegi powinniśmy ustalić termin następnej konferencji, żeby nie robić tego dzień po dniu. d) Kolega mówi mi, że dziś jest konferencja.

 

Sytuacja 2

Stoisz w kolejce do okienka kasy PKP, ponieważ organizujesz wycieczkę dla swojej klasy. Chcesz zadać 2 pytania:

 

Na który peron przyjedzie pociąg do X?

O której godzinie w mieście X będzie przesiadka do miasta Y?

Po zadaniu pierwszego pytania, słyszysz nieprzyjemny ton głosu i odpowiedź: „Kasa informacji nie udziela”. Myślisz:

 

Osoba pracująca w kasie ma ciężki dzień!

Nie otrzymam tej informacji w kasie PKP.

Jak ona się do mnie zwraca!

Już mi odpowiedziała i uważa, że ma mnie z głowy.

 

Sytuacja 3

Prowadzisz dziś lekcję zupełnie nową metodą. Stojąc przy tablicy, słyszysz: „O, to coś nowego!”. Myślisz:

 

Tak, to prawda, nie uczyliśmy się jeszcze w ten sposób.

Czy to zadziała? Chyba nic nie rozumieją!

Muszę częściej przygotowywać lekcje, wykorzystując innowacyjne metody.

Są niewdzięczni, myślą, że nie potrafię poprowadzić ciekawej lekcji!

 

Sytuacja 4

W czasie przerwy podchodzi do Ciebie uczeń i mówi: „A chłopaki z IV palą w ubikacji”. Myślisz:

 

Muszę mu powiedzieć, że już tam idę i z nimi porozmawiam.

Jak będą się czuli, kiedy kobieta wejdzie do męskiej toalety?

Są na szczęście dzieci, którym to przeszkadza!

Problem papierosów nadal aktualny.

 

Sytuacja 5

Dzwonek na lekcję po długiej przerwie. Podchodzi do Ciebie 17-letnia uczennica i mówi: „Mogę iść do toalety? Trochę się spóźnię”. Myślisz:

 

Usprawiedliwia spóźnienie.

Ma problem z fizjologią lub źle się czuje.

A co robiła na przerwie – pracę domową?

Prosi, żeby chwilę zaczekać, nie zaczynać nowego tematu lekcji bez niej.

 

Sytuacja 6

Uczeń wchodzi do klasy i mówi: „Tu w ogóle nie ma tlenu!” Myślisz:

 

Jest duszno.

Otwórzcie okna!

Chyba mu gorąco.

Czy to ja mam wietrzyć klasę?

 

Sytuacja 7

Nauczyciel mówi do uczennicy, która chodzi po korytarzu w czasie lekcji: „Już jest kwadrans po przerwie”. Dziewczyna odpowiada: „Tak, wiem, ale…” Co dziewczyna chciała zakomunikować nauczycielowi?

 

Teraz jest lekcja, ma pan rację.

Mam problem.

Pomóż mi!

Coś pan taki troskliwy!

 

Sytuacja 8

Nauczycielka mówi: „Zrobimy sobie kartkówkę”. Wyobrażasz sobie myśli uczniów:

 

No już, na pewno ona też da sobie zrobić!

Trzeba wyciągnąć kartki.

Coś jej się nie podoba i od razu sprawdzian!

To pewnie będą dwa pytania o definicje z poprzedniej lekcji.

 

Sytuacja 9

Chłopcy po lekcji WF-u pytają nauczyciela, z którym mają kolejną lekcję: „Możemy zjeść śniadanie?” Myślisz:

 

Uczniowie są głodni, czują ssanie w żołądku.

Uczniowie domagają się przerwy, której nie mieli.

Uczniowie pokazują, że zgoda nauczyciela rozpoczynającego kolejną lekcję jest dla nich ważna.

Uczniowie pokazują, że nie mieli czasu na śniadanie.

 

Sytuacja 10

Koleżanka ucząca biologii poprosiła Cię, abyś pod jej nieobecność przez miesiąc zaopiekowała się rybkami w akwarium w jej pracowni. Przez pierwsze dwa tygodnie wypełniasz zadanie systematycznie, jednak w drugiej połowie miesiąca zaniedbujesz rybki. Po powrocie koleżanka stwierdza: „Ależ te rybki mają brudno”. Myślisz:

 

Tak, ona ma rację.

Zawiodła się na mnie.

Chyba jest poirytowana.

Oczekuje, że pomogę w oczyszczaniu akwarium.

 

Sytuacja 11

W trakcie spożywania śniadania przez uczniów kl. „0”, któreś z dzieci mówi: „Coś zielonego jest na tej kanapce”. Myślisz:

 

To może być natka pietruszki.

Nie lubi zieleniny.

Chce, abym się nim zajęła.

Trzeba mu dać inne kanapki.

 

Sytuacja 12

Spotykasz koleżankę sprzed lat i po kilku słowach słyszysz: „Czy mi się wydaje, czy Ci się przytyło?”. Myślisz:

 

Ma satysfakcję, że jestem grubsza od niej.

Ale wstyd!

Powinnam się odchudzić.

Mówi mi, że utyłam.

 

Sytuacja 13

Kolega obiecał, że do poniedziałku odda do biblioteki książkę pożyczoną na Twoje nazwisko. We wtorek bibliotekarka alarmuje Cię, że książka nie została zwrócona. Wysyłasz do kolegi ponaglającego SMS-a: „Hej, co z tą książką?” Co Twoim zdaniem kolega pomyśli?

 

O, jaki nadgorliwy! Ale mu się spieszy!

Już, już oddaję!

Oddam książkę dzisiaj po południu.

Przepraszam, nie martw się, na pewno oddam.

 

 

Teraz w tabeli poniżej podkreśl wybrane przez siebie „odpowiedzi”.  

tabela

A oto rozwiązania:

"Ucho ujawnienia siebie” (US)

– skupiasz swą uwagę na tym, co – formą i treścią – mówią Twoi rozmówcy o sobie samych. Ty również zwracasz uwagę na ten aspekt ujawnienia siebie samego. Niezależnie od tego, czy skłaniasz się raczej ku ocenie pozytywnej (wspieranie), czy krytycznej (ocena negatywna) – zawsze zwracasz uwagę na to, co nadawca nieświadomie „mówi” o sobie. Z takiego sposobu porozumiewania się płyną więc pewne korzyści, ale także i zagrożenia. Słuchając go, myślisz o nim, oceniając go, przypisując mu cechy wartościujące np. zdenerwowany-spokojny, nieśmiały odważny itp.

"Ucho rzeczowe” (RZ)

– masz skłonność skupiać swą uwagę na istocie rzeczy. Może się zdarzyć, że nie usłyszysz emocjonalnych akcentów, które zawarte są w konkretnej wypowiedzi. Jednakże w sytuacjach, w których ważne jest meritum, jesteś osobą niezastąpioną, bo nie rozpraszasz swej uwagi uczuciowymi podtekstami.

"Ucho relacyjne” (WR)

 – masz rozwinięte „ucho”, które pozwala Ci odbierać z komunikatów informacje, uczucia, treści ułatwiające budowanie dialogu. Z każdej wiadomości, z każdego komunikatu próbujesz wychwycić to, co chcą Ci przekazać inni, i właśnie dlatego Twoja postawa sprzyja rozmowie, rozwijaniu się komunikacji, tworzeniu się związków. Jest jednak w tym i pewne niebezpieczeństwo. Grozi Ci – w znacznie większym stopniu niż innym – zwątpienie w siebie samego, w swą wartość, ale pojawia się także zagrożenie egocentryzmem, skupieniem na sobie.

"Ucho apelowe” (AP)

 – masz znacznie większą od innych zdolność wsłuchiwania się w oczekiwania i życzenia ludzi i sprawia Ci radość, kiedy możesz coś zrobić dla innych. „Ucho apelowe” koresponduje często z „uchem ujawnienia siebie”, czyniąc osoby, u których w znacznym stopniu aktywnych jest oboje „uszu”, szczególnie wrażliwymi na związki międzyludzkie.

Wyposażony w tę samowiedzę możesz przewidzieć swoje reakcje w obliczu pewnego rodzaju postaw czy komunikatów i zachowując zimną krew i wewnętrzny spokój, z akceptacją dla Twojego rozmówcy przekazać to o co Ci chodzi. Akceptacja nie oznacza jednak koniecznie zgodny z poglądami bądź oczekiwaniami osoby, z którą rozmawiasz, dlatego przygotowując się do trudnych spotkań – zawsze bądź przygotowany. Pamiętaj o tym co chcesz dzięki rozmowie uzyskać i z jakiego powodu do niej przystępujesz, co jest dla Ciebie ważne.

Asertywność to również najlepsza forma bezstresowej komunikacji. Pozwala jak najpełniej wyrażać siebie i swoje potrzeby bez naruszania praw i godności osobistej drugiej strony. Nawet jeśli na początku asertywność jest trudna i nienaturalna oraz jeśli początkowo trochę nas kosztuje, to jest to dobra i opłacalna inwestycja w relacje i w swój własny spokój.

Dzięki mówieniu tego, co naprawdę się myśli i poprzez wyrażanie się w bezpieczny sposób unikamy przeżywania negatywnych emocji i późniejszego obwiniania siebie lub tej osoby, w stosunku do której byliśmy agresywni lub ulegli.

Reakcje asertywne zapobiegają również wrażeniu, jakobyśmy przepuszczali atak na godność drugiej osoby, toteż nie reaguje ona w sposób agresywny lub obronny.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie