Jak uczyć dzieci na odległość? Nauczanie zdalne w przedszkolu i klasach 1-3
Tworzenie prezentacji
Na co dzień w swojej pracy z przedszkolakami rzadko korzystam z prezentacji multimedialnych.
Wybieram raczej analogowe wersje zabaw i zajęć z dziećmi, czasem wspieram się filmami lub wyświetlaniem zdjęć. Praca na odległość znacznie zmienia formy pracy z dziećmi. Dbamy o to, by wszystko co prezentujemy było czytelne i dość jednoznaczne, gdyż nie mamy możliwości – jako prowadzący – wytłumaczyć dzieciom niejasności.
Zdjęcia są adekwatną formą w tej sytuacji. Natomiast zauważyłam, ze dzieci w moim przedszkolu wcale nie korzystają w tak dużym stopniu z technologii, jak wskazywałyby uśrednione badania statystyczne. Co za tym idzie, nie zawsze są w stanie przełączać się pomiędzy zdjęciami czy filmami. Dlatego też w sytuacji edukacji na odległość, prezentacja multimedialna będzie nie tylko wspaniałym urozmaiceniem zajęć, ale odpowiednio przygotowana, sprawdzi się również jako samodzielne zajęcie. Można do niej dodać wszak nie tylko zdjęcia, ale również muzykę, dźwięki z natury, zagadki słuchowe i dodatkowe wizualizacje pozwalające np. odgadywać co kryje się pod ilustracją pokazywaną częściowo.
Jakie aktywności można efektywnie przekazać w taki sposób?
- Instrukcje "krok po kroku” do wykonania prac plastycznych
- Instrukcje "krok po kroku” do wykonania eksperymentów i doświadczeń badawczych.
- Instrukcje "krok po kroku” – krótkie propozycje zabaw, które będą odbywać się poza kadrem:
- Wykonywanie czynności samoobsługowych
- Wykonywanie czynności porządkowych w domu, na miarę rozwoju dziecka, do którego piszemy.
Co może m.in. zrobić trzylatek?
– sprzątać swoje zabawki, odkładać je na miejsce
– umyć zęby (przy odrobinie pomocy, bo dentyści twierdzą, że nie ze wszystkim dziecko poradzi sobie idealnie)
– odnosić kubek i talerzyk do zlewu, zmywarki, na stolik itp.
– pomagać nakryć do stołu
– ubrać się rano z niewielką pomocą rodziców
Co może m.in. zrobić czterolatek?
– nakryć do stołu i sprzątnąć z niego (nie tylko po sobie)
– odkładać brudne ubrania do kosza
– ścierać kurze
– zamiatać podłogę ze ścinków papieru, rozsypanych artykułów spożywczych itp.
– wytrzeć stół po pracy i zabawie, po posiłku z pomocą dorosłego
– zrobić sobie kanapkę z pokrojonych produktów, posmarować chleb masłem itp.
Co mogą m.in. zrobić pięcio- i sześciolatek?
– wycierać stoły i blaty ściereczką i z użyciem płynu do czyszczenia przy zachowaniu ostrożności
– wspólnie z dorosłymi przygotować prosty posiłek i posprzątać po nim
– układać zabawki i ubrania w szafie
– przygotować sobie ubranie na następny dzień
- poskładać ubrania
– pomagać przy zakupach np. nieść lekkie torby, odstawić koszyk
– nalać sobie napój do kubka
– nałożyć sobie porcję jedzenia, którą chciałby zjeść
Inne pomysły:
- Propozycje zabaw ogrodniczych np. sianie i sadzenie roślin, ich pielęgnacja
- Wspaniale można przedstawić w ten sposób etapy rozwoju motyla czy żaby i postęp różnych procesów w przyrodzie np. skraplania wody, tworzenia się deszczu, śniegu, budowania gniazd przez ptaki itp.
- Zilustrowanie rytmu tygodniowego i planu dnia dziecka
- stworzenie plakatu na określony temat
- stworzenie gry planszowej i zagranie w nią
- zbudowanie budowli z klocków lub innych dostępnych materiałów i nietypowych przedmiotów
- stworzenie albumu dotyczącego aktywności, które dzieją się aktualnie w domu, albumu rodzinnego itp.
- Zilustrowanie opowiadań matematycznych tzw. zadań z treścią. Wraz z dograniem do nich głosu będą wspaniale organizowały zajęcia matematyczne, przy małym udziale dorosłych.
- Instrukcje „krok po kroku” wykonania różnorodnych mas plastycznych. Warto je wykonać zgodnie z zasadami, jakie obowiązują przy tworzeniu efektywnych instrukcji dla dzieci.
- Wprowadzenie ćwiczeń ruchowych, nauki tańca, kroków do zabawy itp.
- Wprowadzenie historyjki obrazkowej i opowiadań ilustrowanych
Z jakich narzędzi warto skorzystać?
- Zdjęcia
- Program Canva i zasób jego szablonów
- Program Power Point, zawarty w pakiecie MS Office – ma możliwości podobne do tych, jakie ma program Canva.