Wykorzystanie platformy e-podręczniki (MEN) w pracy ucznia, nauczyciela i rodzica – klasy I-III
Wincenty Okoń
Wincenty Okoń zwracał uwagę w swoich publikacjach, że podręczniki stanowią jeden z głównych środków stosowanych w procesie nauczania. Powinien on pełnić następujące funkcje:
- informacyjną – ma być swoistym, ale nie jedynym materiałem do poszerzania wiadomości ucznia,
- badawczą – nastawiony na samodzielne poznawanie rzeczywistości przez ucznia,
- praktyczną – możliwość przełożenia wiedzy teoretycznej na praktyczne umiejętności oraz odtworzenie poznanej rzeczywistości,
- samokształceniową – podręcznik, jego budowa zawartość powinny zachęcać do ucznia do uczenia oraz samokształcenia.
Wincenty Okoń (1914-2011) - polski pedagog, specjalista w zakresie dydaktyki i pedeutologii, profesor, członek rzeczywisty PAN, podporucznik AK. Był autorem teorii kształcenia wielostronnego, w myśl której w nauczaniu należy uwzględniać stronę teoretyczną, praktyczną i emocjonalną nauczania, a nie jedynie teoretyczną. Większość pracy badawczej związał z Uniwersytetem Warszawskim i Uniwersytetem Śląskim w Katowicach. Zajmował się procesem dydaktycznym oraz jego uwarunkowaniami, kształceniem wielostronnym, historią myśli pedagogicznej XIX i XX wieku, zagadnieniami związanymi z pedeutologią, problematyką organizacji badań pedagogicznych. Jego ważniejsze prace: Zarys dydaktyki ogólnej; Nauczanie problemowe we współczesnej szkole; Nowy słownik pedagogiczny i inne.