Wykorzystanie tablic interaktywnych – interaktywne zasoby dydaktyczne
Wstęp
Tablica interaktywna, czyli jaka?
Współczesna szkoła to zupełnie inna instytucja niż 5-10 lat temu. Kreda i tablica, podstawowe narzędzia pracy nauczyciela, ustępują miejsca elektronicznym następcom: tablicom interaktywnym. Choć tablice interaktywne istnieją na naszym rynku od dobrych kilku lat, a większość nauczycieli wie, jak one wyglądają, to nadal w wielu przypadkach służy ona tylko jako ekran do odtwarzania filmów czy prezentacji multimedialnych, a możliwości tych urządzeń dalej stanowią nieodkrytą tajemnicę.
Tablica interaktywna jako jedno z urządzeń elektronicznych, zadomowiło się w polskich szkołach i przedszkolach. Jej prosta, niemal intuicyjna obsługa, w znacznym stopniu powinna ułatwiać pracę nauczyciela. Tablica jest jednak wyzwaniem dla współczesnego nauczyciela związane z koniecznością układania interaktywnych ćwiczeń, radzenia sobie w sytuacjach nietypowych, otwartego reagowania na zainteresowanie klasy itp.
Tablica interaktywna odpowiednio dobrana ułatwia pracę nauczyciela, mobilizuje uczniów do współpracy, wpływa pozytywnie na motywację, pomaga w zapamiętaniu i zrozumieniu zagadnień zarówno na lekcjach z dziećmi jak i młodzieżą.
Interaktywna - oznacza możliwość wchodzenia w interakcję z treścią na ekranie, co jest istotne zwłaszcza dla młodszych uczniów - daje im możliwość grania ręką i ciałem, dodaje element ruchu, który jest istotny dla najmłodszych (nie muszą siedzieć w ławce).
Jeśli interakcję ograniczamy do pisania, to chyba nie ma sensu używać tej tablicy – wystarczy nam zwykła tablica „na kredę“ – ona też jest w tym momencie niemal tak samo interaktywna. Jeśli użyjemy jej do rysowania (czy w ogóle – tworzenia), ma większy to sens, choć pewnie też bardziej dla uczniów szkoły podstawowej. Wydaje się, że najlepszy rezultat edukacyjny będą na niej przynosiły różnego rodzaju interaktywne prezentacje multimedialne, w których wymagana jest określona akcja, aby rozwiązać zadanie.
Mogą to być ćwiczenia typu puzzle, w których musimy dobrać elementy układanki w odpowiedniej kolejności, przesuwanie elementów do zbiorów, łączenie w pary, itp. Tego typu ćwiczenia można wykorzystać na wszystkich przedmiotach, pod warunkiem że dysponuje się takimi przygotowanymi zasobami. Tego typu zadania mają sens, gdy są wyświetlane na tablicy interaktywnej, ale już mniejszy, gdy używamy komputera z projektorem. Wówczas tracimy element „dotykowej“ interakcji ucznia z treścią na ekranie.
Urządzenia te pozwalają nauczycielowi przekazywać wiedzę w sposób bardziej efektywny. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom czy też prezentacjom łatwiej mu jest wytłumaczyć nawet najtrudniejsze zagadnienia. Symulacje multimedialne ułatwiają uczniom zrozumienie najbardziej skomplikowanych tematów. Nieoceniona dla nauczycieli jest również możliwość wielokrotnego wykorzystywania raz przygotowanych materiałów.