Wstęp

Tablica interaktywna, czyli jaka?

Współczesna szkoła to zupełnie inna instytucja niż 5-10 lat temu. Kreda i tablica, podstawowe narzędzia pracy nauczyciela, ustępują miejsca elektronicznym następcom: tablicom interaktywnym. Choć tablice interaktywne istnieją na naszym rynku od dobrych kilku lat, a większość nauczycieli wie, jak one wyglądają, to nadal w wielu przypadkach służy ona tylko jako ekran do odtwarzania filmów czy prezentacji multimedialnych, a  możliwości tych urządzeń dalej stanowią nieodkrytą tajemnicę.  

Tablica interaktywna jako jedno z urządzeń elektronicznych, zadomowiło się w polskich szkołach i przedszkolach. Jej  prosta, niemal intuicyjna obsługa, w znacznym stopniu powinna ułatwiać pracę nauczyciela. Tablica jest jednak wyzwaniem dla współczesnego nauczyciela związane z koniecznością układania interaktywnych ćwiczeń, radzenia sobie w sytuacjach nietypowych, otwartego reagowania na zainteresowanie klasy itp. 

Tablica interaktywna odpowiednio dobrana ułatwia pracę nauczyciela, mobilizuje uczniów do  współpracy, wpływa pozytywnie na motywację, pomaga w zapamiętaniu i zrozumieniu zagadnień zarówno na lekcjach z dziećmi jak i młodzieżą.

Interaktywna - oznacza możliwość wchodzenia w interakcję z treścią na ekranie, co jest istotne zwłaszcza dla młodszych uczniów - daje im możliwość grania ręką i ciałem, dodaje element ruchu, który jest istotny dla najmłodszych (nie muszą siedzieć w ławce).

Jeśli interakcję ograniczamy do pisania, to chyba nie ma sensu używać tej tablicy – wystarczy nam zwykła tablica „na kredę“ – ona też jest w tym momencie niemal tak samo interaktywna. Jeśli użyjemy jej do rysowania (czy w ogóle – tworzenia), ma większy to sens, choć pewnie też bardziej dla uczniów szkoły podstawowej. Wydaje się, że najlepszy rezultat edukacyjny będą na niej przynosiły różnego rodzaju interaktywne prezentacje multimedialne, w których wymagana jest określona akcja, aby rozwiązać zadanie.

Mogą to być ćwiczenia typu puzzle, w których musimy dobrać elementy układanki w odpowiedniej kolejności, przesuwanie elementów do zbiorów, łączenie w pary, itp. Tego typu ćwiczenia można wykorzystać na wszystkich przedmiotach, pod warunkiem że dysponuje się takimi przygotowanymi zasobami. Tego typu zadania mają sens, gdy są wyświetlane na tablicy interaktywnej, ale już mniejszy, gdy używamy komputera z projektorem. Wówczas tracimy element „dotykowej“ interakcji ucznia z treścią na ekranie.

Urządzenia te pozwalają nauczycielowi przekazywać wiedzę w sposób bardziej efektywny. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom czy też prezentacjom łatwiej mu jest wytłumaczyć nawet najtrudniejsze zagadnienia. Symulacje multimedialne ułatwiają uczniom zrozumienie najbardziej skomplikowanych tematów. Nieoceniona dla nauczycieli jest również możliwość wielokrotnego wykorzystywania raz przygotowanych materiałów.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie