Wstęp
Od momentu narodzin każdy człowiek doświadcza różnych rzeczy po raz pierwszy. Kiedy już coś staje się znane, to pojawiają się kolejne wydarzenia, które są nowe i nieznane. Do każdych sytuacji człowiek, a szczególnie małe dziecko, musi się jakoś odnieść, poznać je, a przede wszystkim nauczyć się z nimi radzić.
Każdy dorosły, czy to rodzice, dziadkowie czy nauczyciele chcą, by wszystkie dzieci stały się w przyszłości odpowiedzialnymi dorosłymi, świadomie podejmującymi decyzje, niezależnymi, współpracującymi. Posiadającymi po prostu pełen zakres najbardziej pozytywnych i oczekiwanych cech.
Co zatem mogą dorośli zrobić dla swoich dzieci, by miały możliwości wyrosnąć na takich właśnie dorosłych? Odpowiedzialnych, zdecydowanych, niezależnych, świadomych, empatycznych, wspierających, pomagających….itd.
Przecież każde dziecko jest indywidualnością i to w jaki sposób odbiera różne wydarzenia zależne jest od wielu jego cech: temperamentu, pobudliwości, rozwoju emocjonalnego czy poczucia bezpieczeństwa. To co będzie dobre i pomocne dla jednego dziecka, dla innego nie będzie się sprawdzać. Należy poszukiwać dla każdego dziecka jego sposobów na radzenie sobie z własnymi trudnościami. Badać co to będzie i powtarzać w przypadku wystąpienia jakiś kłopotów.
Jednym z najprostszych działań będzie tu właśnie czytanie i opowiadanie bajek.
Dzięki nim dziecko ma możliwość nauczyć się jak samemu sobie pomagać w trudnych sytuacjach. Da szansę nauczyć się „innego myślenia” o przyczynach wywołujących jego niepokoje i lęki. Dzięki temu dziecko ma szansę na przyswojenie takiego sposobu postępowania, które będzie skuteczne w rozwiazywaniu jego trudności i kłopotów. Sprawi, ze będzie mniej podatne na uleganie panice i wszechogarniającemu lękowi, które rozwija w dziecku postawę bezradności, bezsilności, bierności lub chaosu w zachowaniu.
Ten kurs ma na celu zapoznanie was z ideą bajkoterapii i elementami wizualizacji, wspomagającej bajkoterapię. Wskazaniem sposobów tworzenia bajek terapeutycznych i możliwym zastosowaniem. Zostaniecie Państwo zapoznani z podstawowym znaczeniem strachu i lęku i wpływem na zachowanie dziecka. Następnie poznacie znaczenie bajki i baśni. W kolejnej części zostaniecie zapoznani z metodami tworzenia różnego rodzaju bajek terapeutycznych oraz zostanie Wam przedstawiona literatura, z której możecie czerpać inspiracje do dalszej pracy z dziećmi.