Poznać, zrozumieć, uczyć dziecko, ucznia z zespołem Aspergera
Wstęp
Zespół Aspergera jako jednostka chorobowa został oznaczony stosunkowo niedawno, ponieważ w latach 80 przedniego stulecia. W latach czterdziestych XX wieku badaniem i opisem dzieci o obrazie klinicznym odpowiadającym definicji zaburzenia zajmował się pediatra Hans Asperger. Mimo wielu podejmowania wielu prób opisu tego zaburzenia, zespół Aspergera został oficjalnie uznany dopiero klasyfikacji Diagnostic and Statistic Manual/DSM-IV/ wydanej w 1994 r.
Zespół Aspergera stanowi najłagodniejszą formę całościowych zaburzeń rozwoju, jednak występujące symptomy mogą w znaczym stopniu dezorganizować i utrudniać funkcjonowanie. Obecnie coraz częściej diagnozuje się to zaburzenie, w związku z tym wzrasta liczba zdiagnozowanych uczniów w szkole ogólnodostępnej. Taka sytuacja jest dla nauczycieli i wychowawców ogromnym wyzwaniem, muszą oni bowiem sprostać trudnościom dydaktycznym i wychowawczym, pojawiającym się u uczniów. Materiał szkoleniowy przekazany w ramach kursu Poznać, zrozumieć i uczyć dziecko, ucznia z Zespołem Aspergera porusza następujące kwestie:
- Zespół Aspergera – najważniejsze informacje
- Funkcjonowanie dziecka, ucznia w placówce oświatowej
- Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami – wskazówki dla nauczyciela
- Uczeń z ZA w relacjach rówieśniczych
- Metody pracy
- Współpraca z rodzicami
- Terapia