Dobre relacje i owocna współpraca z rodzicami uczniów
Wstęp
Aby efektywnie wychowywać dziecko, doprowadzić do jego wszechstronnego rozwoju niezbędna jest współpraca nauczyciela i rodziców uczniów. Mimo, że relacje te bywają nieraz trudne, to jednak ze względu na dobro dziecka są niezbędne.
Współpraca szkoły i rodziców powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu, szacunku i życzliwości. Zadaniem nauczyciela jest zainteresowanie rodziców poziomem funkcjonowania dziecka w szkole, tym co się w szkole dzieje, oraz pozyskać jak najwięcej informacji na temat ucznia. Jeżeli kontakty przebiegają poprawnie , to wzrasta świadomość pedagogiczna rodziców. Rodzice uzmysławiają sobie , że dla dzieci bardzo wiele znaczą ich opinie i wzorce zachowania, a ich postawa może zachęcić dzieci do nauki i wpłynąć pozytywnie na postrzeganie szkoły, rówieśników i nauczycieli. Zarówno rodzic jak i nauczyciel unikający wspólnych relacji działa na krzywdę dziecka. Tylko spójne wartości, opinie i działania prowadzą do tego, że dziecko wychowuje się w przyjaznej atmosferze. Brak porozumienia na tym gruncie prowadzi do chaosu i zaburzenia poczucia bezpieczeństwa u dziecka. Oprócz tego, że oczywistym z uwagi na analizę sytuacji wydaje się nawiązanie współpracy środowiska rodzinnego i szkolnego, to dodatkowo obliguje nas do tego prawo. Materiał szkoleniowy, który Państwu przekazuję zawiera omówienie następujących kwestii:
- Współpraca z rodzicami wsparciem procesu edukacyjnego
- Prawa i obowiązki rodziców
- Rodzic ( NIE ) idealny
- Zasady efektywnej współpracy
- Narzędzia współpracy
- Elementy utrudniające współpracę
Zanim przejdziesz do realizacji pierwszego tematu wykonaj poniższe zadanie.
Zadanie 1 – koniec języka za przewodnika. Każdy z nas wie jak wiele zależy od prawidłowej komunikacji, to błędy na tej płaszczyźnie rodzą największe problemy. Dlatego chciałam zaproponować Ci wykonanie następującego zadania. Przeprowadź wśród rodziców sondaż diagnostyczny dotyczący ich oczekiwań w zakresie współpracy.
Zapytaj:
- Jakie są ich preferencje, potrzeby?
- Czego oczekują?
- Jakie formy współpracy są według nich najbardziej efektywne?
- Jakie działania chcieliby wykonywać na rzecz szkolnej społeczności?
- Czy dotychczasowa współpraca spełniła oczekiwania?