Eksperyment jako metoda aktywizująca uczniów i nauczycieli
Wstęp
...Pierwsze lekcje nie powinny zawierać niczego, poza tym co jest eksperymentalne i interesujące do zobaczenia. Ładny eksperyment jest sam w sobie bardziej wartościowy niż dwadzieścia wzorów wydobytych z naszych umysłów.
Albert Einstein
Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych powinniśmy rozpoczynać już od najmłodszych lat szkolnych. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym przyroda fascynuje, nieustannie dostarcza im ciekawych spostrzeżeń, zastanawia, budzi zachwyt, stanowi inspirację do prac plastycznych, czy zabaw ruchowych. Rozbudzenie zainteresowań związanych ze światem przyrody zmniejsza trudności edukacyjne na wyższych poziomach kształcenia.
Każdy nauczyciel powinien znać podstawę programową z każdego etapu kształcenia ze swojego przedmiotu. Wskazane jest także, aby znał podstawę programową pokrewnych przedmiotów przynajmniej z etapu edukacyjnego, którego jest nauczycielem. Należy pamiętać, że nauczyciel wyższego etapu kształcenia ma prawo wymagać od ucznia wiedzy z etapów niższych. Nauczyciel ma także prawo uczyć więcej niż jest zapisane w podstawie, pod warunkiem, że zrealizuje całą podstawę programową, a uczniowie są w stanie sprostać dodatkowym wymaganiom.
Szkolenie zawiera następujące treści:
- Szczegółowa analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego 2017 pod względem konieczności stosowania metody eksperymentalnej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
- Fragmenty podstawy programowej dla poszczególnych przedmiotów związane z metodą naukową (badawczą).
- Szczegółowy opis metod badawczych: obserwacji oraz metody eksperymentalnej i doświadczalnej.
- Typy zadań doświadczalnych.
- Opis elementów wchodzących w skład metody badawczej i ich szczegółową analizę.
- Opis metody IBSE.
- Opis metody projektu.