Prawo autorskie w pracy nauczyciela i ucznia
WSTĘP
W dobie rozwoju społeczeństwa informacyjnego Internet wkracza we wszystkiego dziedziny naszego życia. Nie omija także edukacji. Na zajęciach dydaktycznych, kółkach zainteresowań czy podczas odrabiania prac domowych uczniowie bardzo często wykorzystują urządzenia mobilne oraz edukacyjne aplikacje komputerowe. Codziennością współczesnej szkoły powoli staje się używanie tablic interaktywnych, tabletów czy smartfonów wraz z bogatym wachlarzem interaktywnych materiałów dostępnych w sieci.
Oprócz opublikowanych multimedialnych materiałów Internet daje nauczycielowi możliwość tworzenia własnych pomocy dydaktycznych. Wykorzystanie tych pomocy jest optymalne jedynie wówczas kiedy interaktywne zadania są dostępne publicznie. Tworzenie interaktywnych zadań umożliwiają np. takie platformy jak LearningApps (www.learningapps.org), Kahoot! (www.getkahoot.com), czy Zondle (www.zondle.com).
Tworząc quizy, krzyżówki, testy czy inne gry i zabawy multimedialne często korzystamy z zasobów Internetu. W związku z tym, że materiały te są publikowane i rozpowszechniane w sieci należy zadbać o to, aby działania te odbywały się w zgodzie z prawem. Nie każdy tekst, czy film odnaleziony np. poprzez wyszukiwarkę internetową można wykorzystywać w materiale własnym. Nie każde zdjęcie udostępnione jest do dalszej modyfikacji. Nie każdy film można bezpłatnie poprać i odtworzyć w sieci.