Zabawa przez eksperyment w edukacji wczesnoszkolnej
Wstęp
Edukacja przyrodnicza powinna być postrzegana jako priorytetowa w nauczaniu zintegrowanym. Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych u dzieci zmniejsza trudności w uczeniu się na wyższych poziomach edukacyjnych.
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym przyroda fascynuje, nieustannie dostarcza im ciekawych spostrzeżeń, zastanawia, budzi zachwyt, stanowi inspirację do prac plastycznych, czy zabaw ruchowych. Wśród nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego często występuje przekonanie, że to jeszcze nie czas na eksperymentowanie. Podczas, gdy dzieci w przedszkolu bardzo dobrze przyswajają wiedzę przyrodniczą pod warunkiem, że jest przedstawiana w formie zabawy lub eksperymentowania. Nauczyciele często nie wiedzą od czego zacząć przygodę z przekazywaniem wiedzy przyrodniczej. Niniejsze szkolenie ma na celu rozbudzić fascynację eksperymentowaniem. Ukazuje jakie daje korzyści zarówno dla ucznia jak i nauczyciela. Treści szkolenia zawierają liczne przykłady prostych doświadczeń, które mogą wykonać także sami uczniowie. Jednocześnie każde doświadczenie zawiera opis wyjaśniający obserwowane zjawiska. Uzupełnieniem wiedzy jest szkolenie: Eksperyment jako metoda aktywizująca uczniów i nauczycieli.
Na zakończenie mojego wstępu zacytuję Konficjusza:
Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem
Szkolenie zawiera następujące treści:
- Fragmenty podstawy programowej związane z metodą eksperymentu.
- Wprowadzenie do problematyki eksperymentu.
- Etapy pracy nauczyciela związane z wykorzystaniem metod badawczych.
- Zabawa w eksperymentowanie – przykłady praktycznych doświadczeń do wykonania przez nauczyciela lub uczniów:
- Kolorowy świat gęstości.
- Eksperymenty z cyklu „mały może więcej”.
- Jak dużo jest witaminy C w ogólnodostępnych produktach.
- Tęczowa zabawa z pianą. Oddziaływanie drożdży z wodą utlenioną.
- Zabawa z kolorami – oddziaływania międzycząsteczkowe.
- Zabawy z dźwiękiem – jak zobaczyć dźwięk.
- Zabawy z dźwiękiem – wykonujemy grające rury i grające rękawiczki.
- Robimy gniotka.
- Zjawisko bezwładności ciał.
- Zabawy ze światłem – zjawiska optyczne.
- Zabawy ze światłem – światło jako mieszanina barw.
- Zjawisko odrzutu, III zasada dynamiki Newtona, wzajemność oddziaływań.
- Robimy poduszkowiec.
- Zabawy z ciśnieniem.
- Krzesło Fakira.
- Wykrywanie katalazy w produktach żywnościowych.
- Ocet i soda oczyszczona inaczej.
- Jak wbić balon do butelki.
- Wpływ pH na kiełkowanie nasion rzeżuchy.
- Eksperyment na usługach neurodydaktyki.
- Wpływ zabawy i eksperymentowania na wzrost motywacji wewnętrznej ucznia.