Wstęp

W dzisiejszym świecie problemy z motoryką zarówno w obrębie całego ciała jak i ręki ma spora część społeczeństwa.

Wynika to w dużej mierze ze zmiany stylu życia oraz pojawienia się i wzrostu znaczenia technologii informatycznych w życiu codziennym. Coraz więcej czynności i prac przestaje być przez nas wykonywana, ulega mechanizacji, a drobne czynności manualne, jak chociażby cerowanie przechodzą do lamusa. Pisanie czy kaligrafowanie również nie są dziś zbyt popularne. Większość osób dorosłych nie wykorzystuje zapisu manualnego prawie w ogóle. Królują środki przekazu, gdzie głos czy wystukiwanie tekstu na klawiaturze wiodą prym. W efekcie tego zapominamy, jakie proste na pozór czynności powodowały wspaniały rozwój motoryczny i nie uczymy swoich dzieci takich aktywności. Lawina problemów, jakie wynikają z takiego stanu rzeczy spowodowała, że terapeuci mają bardzo dużo pracy, ich zadaniem jest  pomóc dzieciom nabyć umiejętności, które wbrew pozorom nie służą jedynie pisaniu.

Zaburzenia w obrębie motoryki obejmują problemy z właściwym napięciem mięśniowym, problemy w schemacie ciała i orientacji przestrzennej, zaburzenia funkcji wzrokowych czy ogólne obniżenie sprawności ciała. Tak więc terapia ręki nie jest sprawą prozaiczną, gdyż obejmuje te wszystkie aspekty, do których owy deficyt się odnosi. Najważniejszym i niejednokrotnie najtrudniejszym do zrealizowania punktem w terapii dziecka jest nawiązanie właściwej współpracy z domem rodzinnym. Zajęcia odbywające się w określonych odstępach czasu powinny być tylko wskazówką i podpowiedzią dla rodziców dziecka wyznaczającą kierunek działań poza terapią.

Również właściwe podejście rodziców ma ogromne znaczenie. Doświadczony terapeuta wie, kiedy rodzice nie wykazują chęci kontynuowania terapii w domu. Niestety część rodziców preferuje styl wychowania dziecka, gdzie nie ma miejsca na swobodne zabawy na świeżym powietrzu, a przecież odpowiednia dawka ruchu jest podstawą zdrowego rozwoju. Dlatego tak ważne jest, by terapeuta i rodzice dziecka ustalili wspólnie front działań i wspólnie go realizowali poprzez wykonywanie właściwych zadań i czynności. Warto wskazać, zarówno terapeutom jak i rodzicom i wychowawcom, oraz przypomnieć najważniejsze założenia, jakie stawia się przed terapią, jak powinny wyglądać zajęcia terapeutyczne, nadmienić, że to nie cel lecz dziecko jest najistotniejszym elementem terapii determinującym jej powodzenie. W końcu świeża porcja pomysłów na uatrakcyjnienie zajęć pozwoli nabrać dystansu i energii do dalszego działania, którego celem jest szeroko pojęta pomoc dziecku. Nie należy bowiem nigdy zapominać, że podopieczny jest w stanie osiągnąć tyle, na ile wierzy w niego nauczyciel. Bądźmy zatem pełni wiary w powodzenie i celowość oddziaływań terapeutycznych, a niniejsze opracowanie niech pomoże nabrać motywacji i inspiracji.

Materiał szkoleniowy przekazany Państwu porusza następujące obszary tematyczne:

  1. Charakterystyka prawidłowego rozwoju
  2. Zaburzenia w zakresie motoryki małej
  3. Założenia terapeutyczne
  4. Zabawy i ćwiczenia do wykorzystania w terapii

Dbamy o Twoją prywatność. Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies zgadzasz się na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności na tej stronie.

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie