Wstęp
Zajęcia z doradztwa zawodowego to stosunkowo nowy temat, choć tak naprawdę treści nawiązujące do preorientacji zawodowej były obecne w szkole od zawsze. Niedawna reforma w edukacji wprowadziła nowość pod postacią obowiązkowych zajęć doradztwa zawodowego w klasie siódmej i ósmej szkoły podstawowej.
Nauczyciele pozostałych poziomów edukacyjnych oraz pedagog i bibliotekarz zobowiązani są również realizować podobne treści na zajęciach z uczniami. Konieczność taka zrodziła się, gdy zaczęto przedstawiać rezultaty wieloletnich badań, z których wynika, że pokolenie Z, które już funkcjonuje na rynku pracy ma spore trudności w jej znalezieniu, a później utrzymaniu. Poza tym od wielu lat mówi się sporo o problemie niewystarczającej ilości specjalistów na rynku zawodowym, co z kolei wynika z faktu, iż większość młodzieży, będącej absolwentami szkół zawodowych czy średnich, odczuwało presję dalszego kształcenia. Fakt ten spowodował spory przyrost "specjalistów – magistrów”, którzy tak naprawdę nie potrafili odnaleźć się na rynku pracy. Ponadto bardzo ważne jest, by uświadomić młodym ludziom, że zmiany, jakie zachodzą we współczesnym świecie, są na tyle dynamiczne, szybkie i nieprzewidywalne, że nie jesteśmy w stanie zaplanować swojego życia zawodowego już na wstępie kariery.
Najczęściej dzieje się tak, że kompetencje, jakie posiada absolwent szkoły, po kilku latach okazują się niewystarczające i wymagają uzupełnienia bądź poszerzenia. Doradztwo zawodowe w szkołach ma przygotować młodych ludzi do tego, by ten proces zmian był dla nich czymś naturalnym, by z góry wiedzieli, że samo ukończenie szkoły nie wystarcza do efektywnego funkcjonowania na rynku pracy, koniecznym jest uczenie się przez całe życie. Kolejnym zadaniem, jakie spełnia doradztwo zawodowe, jest pokazanie młodzieży szerokiego wachlarza możliwości, jakie daje im współczesna edukacja. Większość z nas nie zdaje sobie nawet sprawy, jakie kierunki kształcenia są obecnie dostępne, i jakie niesie to za sobą możliwości zatrudnienia w przyszłości.
Należy uświadamiać młodzieży, że wybór, jakiego dokonają po ukończeniu szkoły podstawowej musi być wyborem racjonalnym i przemyślanym, gdyż rzutować może na przyszłości młodego człowieka. Ważną rolę w preorientacji zawodowej odgrywają też wychowawcy przedszkolni, gdyż podążając za pędem dzisiejszych czasów, musimy uświadamiać dzieciom, że zawód i praca to nie tylko nauczyciel, strażak czy policjant. Dzieci od najmłodszych lat życia powinny oswajać się z myślą, że mogą robić w życiu co tylko zechcą, ale do tego konieczna jest pomoc świadomych dorosłych, którzy pomogą zorientować się w gąszczu zawodowych możliwości i wskażą właściwy kierunek zainteresowania przyszłego pracownika.
Cały kurs ma za zadanie takie poznanie siebie, by wykształcić świadomość własnych mocnych i słabych stron, co pozwoli na właściwe podjęcie pracy nad sobą i rozwijanie swoich zdolności i pasji. Materiał szkoleniowy, który Państwu przekazuję zawiera omówienie następujących obszarów tematycznych:
- Podstawa prawna doradztwa zawodowego
- Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego
- Doradca zawodowy
- Adresaci procesu doradztwa zawodowego
- Dokumentacja
- Uczeń w systemie doradztwa zawodowego