Wstęp

Nie mogę mówić, ale

… mam prawo…

… upominać się o rzeczy, czynności, zdarzenia lub spotkania z ludźmi,

… mówić co mi się podoba, a co nie,

 …aby dawano mi wybór,

…mówić „nie” i nie wybrać niczego,

…upominać się o uwagę innych i o to, by rozmawiali ze mną,

… domagać się informacji,

…otrzymywać pomoc w nauce porozumiewania się,

…aby ludzie dostrzegali, że próbuję porozumiewać się tak, jak potrafię,

… mieć dostęp do odpowiednich dla mnie pomocy do porozumiewania się,

… by ludzie szanowali mój sposób komunikacji i zachęcali mnie, bym go używał,

… by ludzie informowali mnie, co się będzie ze mną działo,

… by ludzie byli dla mnie uprzejmi i traktowali mnie z szacunkiem,

… by ludzie używali języka zrozumiałego dla mnie.

(Źródło: Sally Millar, University of Edinburgh, opracowanie wersji polskiej: Alina Smyczek)

Przyzwyczailiśmy się do tego, że podstawową i główna metodą porozumiewanie się międzyludzkiego jest mowa. Wszelkie deficyty, zaburzenia czy zakłócenia na tym obszarze powodują, że komunikacja jest ograniczona, co skutkuje pojawieniem się wielu innych problemów.

Szczególnie trudną sytuacją jest brak lub ograniczenie komunikacji z dzieckiem, ponieważ dla niego fakt niezrozumienia przez otaczający świat jest przyczyną ogromnej frustracji. Pochylając się nad problematyką zaburzeń komunikacji wyróżnić należy dwie sytuacje. Po pierwsze tą, kiedy wspomagamy zdolność mówienia (mowa występuje, lecz jest w jakimś stopniu ograniczona lub zaburzona), czyli komunikację wspomagającą, oraz drugą, kiedy mamy do czynienia z brakiem mowy dźwiękowej i należy wypracować jej substytut, czyli komunikacje alternatywną.

Dziedzina związana z powyższą problematyką rozwija się prężnie od kilkudziesięciu lat, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanadzie podejmuje się  pionierskie działania w zakresie wspomagania procesu komunikacji. Na przestrzeni lat wypracowano skrót AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication), który stał się standardem i obecnie jest używany powszechnie w odniesieniu do tej dziedziny. Zaburzenia rozwojowe występujące zarówno u dzieci, jak i dorosłych generują całe mnóstwo innych problemów.

Dlatego tak ważne jest, by wypracować metodę czy formę komunikacji, która pozwoli właściwie wyrażać uczucia, potrzeby i opinie.

Dodatkowo warto podkreślić, że cały proce terapii dziecka mającego trudności z komunikacją jest specyficzny, ponieważ nawiązanie kontaktu i więzi z podopiecznym ( czyli fundamentalne zasady terapii ),  nie jest możliwe, kiedy kontakt jest w dużym stopniu utrudniony. Bardzo ważnym aspektem jest również podnoszenie świadomości społeczeństwa w temacie AAC, gdyż często brak wiedzy powoduje, że nie jesteśmy w stanie określić przyczyn braku umiejętności komunikacyjnych, co nie ułatwia nawiązania kontaktu  polegającego na doborze odpowiedniej metody. Kurs ten ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat zaburzeń w sferze komunikacji oraz metod komunikacji alternatywnej i zastępczej.

Materiał szkoleniowy zawiera omówienie następujących tematów:

  1. Istota komunikacji
  2. Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  3. Charakterystyka odbiorców tego typu komunikacji
  4. Proces terapeutyczny
  5. Komunikacja alternatywna w warunkach szkolnych

Kurs ten ma na celu zapoznanie Państwa z podstawami zasad i metod komunikacji alternatywnej oraz zachęcenie do poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie wybranych metod.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie