Wstęp

Nauczanie jest procesem, który wymaga od nauczycieli ciągłych modyfikacji podyktowanych zmieniającą się rzeczywistością.

Rolą współczesnej szkoły jest odkrycie  w dziecku jego ukrytego potencjału i takie zorganizowane zindywidualizowanej ścieżki rozwoju, by nakierować ucznia na osiągnięcie sukcesu. Szczególne znaczenie ma rozwijanie potencjału twórczego dzieci oraz umiejętności, które pozwolą na sprawne poruszanie się w zawiłej rzeczywistości dzisiejszego świata.

Do osiągnięcia tego zamierzenia konieczne jest wprowadzanie do szkół rozwiązań nowatorskich i niestereotypowych, które będą stymulowały wszechstronny rozwój uczniów.

Niewątpliwie taki cel osiągnąć można przez stosowanie szeroko pojętego nauczania problemowego, które jest podstawą wielu nowoczesnych rozwiązań w zakresie  metod pracy na lekcji. W takiej strategii rolą nauczyciela jest wskazywanie uczniom drogi do osiągnięcia zamierzonego celu, konsultowanie ich pomysłów i moderowanie sposobu wykonania zadań. Uczniowie zaś sami dochodzą do tego, jak rozwiązać dane zadanie czy zrealizować projekt.

Takie podejście pozwala na rozwijanie kreatywnego myślenia, korzystania z wcześniej zdobytej wiedzy oraz wdraża do skutecznej pracy w grupie zadaniowej. Ważne jest też przekazywanie potrzebnych informacji wieloma kanałami, tj. nie tylko werbalnie, lub poprzez podręczniki z wykorzystaniem metody wykładowej.  Uczniowie oczekują przekazu wielozmysłowego, który pobudza więcej obszarów ich mózgu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i aktywnemu uczeniu się. Chcąc przedstawić to zjawisko w formie graficznej można posłużyć się stożkiem Dale’a, który doskonale przedstawia istotę procesu uczenia się i zapamiętywania.

 1

Źródło grafiki :http://szymonwieloch.pl/gry-szkoleniowe/

Współczesna rzeczywistość stawia przed nauczycielami nowe wymagania i konieczność zmiany w myśleniu i postrzeganiu procesu nauczania. Obecnie ważne jest, by nauczyciel wykazywał się kreatywnością i podejmował inicjatywę w zakresie poszukiwania nowatorskich rozwiązań metodycznych, które będą jednocześnie efektywne i atrakcyjne dla ucznia.

Materiał, który Państwu przekazuję zawiera szczegółowe omówienie następujących metod i koncepcji pracy:

  1. Metoda tekstu przewodniego
  2. Metoda układanki – jigsaw według Elliott’aAronson’a
  3. Peer learning
  4. Desing Thinking
  5. Challenge Based Learning i Problem Based Learning
  6. Coaching i tutoring edukacyjny
  7. Metoda action learning
  8. Metoda Webqest

Prawdziwą skarbnicą wiedzy, którą każdy otwarty na zamiany nauczyciel powinien przeczytać jest publikacja Księga Trendów w Edukacji 2.0 Lider zespołu autorskiego – Monika Mizerska, Young Digital Planet 2015. To naprawdę praktyczny poradnik, który pod każdym tematem zawiera informacje w postaci linków, gdzie można zgłębić wiedzę w danym obszarze. Publikacja dostępna jest tutaj http://www.ydp.pl/wp-content/uploads/2017/04/Ksiega-Trendow-w-Edukacji-2.0-YDP.pdf

Zadanie na rozgrzewkę

Wypełnij poniższy kwestionariusz (załącznik 1 - zakładka Materiały szkoleniowe) , mimo że nie do końca jest on związany z nowatorskimi metodami, jednak stanowi pewnego rodzaju refleksję i informację czy jesteśmy gotowi i otwarci na zmiany oraz czy dostrzegamy potrzeby ucznia.

  • A teraz zastanów się, czym według ciebie są nowatorskie metody pracy na lekcji.
  • Czy możemy zaliczyć do nich jedynie takie, które wykorzystuje się z użyciem nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych?
  • Czy wprowadzasz w swojej pracy nowoczesne metody, jeśli trak to jakie?
  • Czy zauważasz, że uczniowie są bardziej zainteresowani tematem pracując w oparciu o nowatorskie metody?
INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie