Wstęp
Nauczanie jest procesem, który wymaga od nauczycieli ciągłych modyfikacji podyktowanych zmieniającą się rzeczywistością.
Rolą współczesnej szkoły jest odkrycie w dziecku jego ukrytego potencjału i takie zorganizowane zindywidualizowanej ścieżki rozwoju, by nakierować ucznia na osiągnięcie sukcesu. Szczególne znaczenie ma rozwijanie potencjału twórczego dzieci oraz umiejętności, które pozwolą na sprawne poruszanie się w zawiłej rzeczywistości dzisiejszego świata.
Do osiągnięcia tego zamierzenia konieczne jest wprowadzanie do szkół rozwiązań nowatorskich i niestereotypowych, które będą stymulowały wszechstronny rozwój uczniów.
Niewątpliwie taki cel osiągnąć można przez stosowanie szeroko pojętego nauczania problemowego, które jest podstawą wielu nowoczesnych rozwiązań w zakresie metod pracy na lekcji. W takiej strategii rolą nauczyciela jest wskazywanie uczniom drogi do osiągnięcia zamierzonego celu, konsultowanie ich pomysłów i moderowanie sposobu wykonania zadań. Uczniowie zaś sami dochodzą do tego, jak rozwiązać dane zadanie czy zrealizować projekt.
Takie podejście pozwala na rozwijanie kreatywnego myślenia, korzystania z wcześniej zdobytej wiedzy oraz wdraża do skutecznej pracy w grupie zadaniowej. Ważne jest też przekazywanie potrzebnych informacji wieloma kanałami, tj. nie tylko werbalnie, lub poprzez podręczniki z wykorzystaniem metody wykładowej. Uczniowie oczekują przekazu wielozmysłowego, który pobudza więcej obszarów ich mózgu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i aktywnemu uczeniu się. Chcąc przedstawić to zjawisko w formie graficznej można posłużyć się stożkiem Dale’a, który doskonale przedstawia istotę procesu uczenia się i zapamiętywania.
Źródło grafiki :http://szymonwieloch.pl/gry-szkoleniowe/
Współczesna rzeczywistość stawia przed nauczycielami nowe wymagania i konieczność zmiany w myśleniu i postrzeganiu procesu nauczania. Obecnie ważne jest, by nauczyciel wykazywał się kreatywnością i podejmował inicjatywę w zakresie poszukiwania nowatorskich rozwiązań metodycznych, które będą jednocześnie efektywne i atrakcyjne dla ucznia.
Materiał, który Państwu przekazuję zawiera szczegółowe omówienie następujących metod i koncepcji pracy:
- Metoda tekstu przewodniego
- Metoda układanki – jigsaw według Elliott’aAronson’a
- Peer learning
- Desing Thinking
- Challenge Based Learning i Problem Based Learning
- Coaching i tutoring edukacyjny
- Metoda action learning
- Metoda Webqest
Prawdziwą skarbnicą wiedzy, którą każdy otwarty na zamiany nauczyciel powinien przeczytać jest publikacja Księga Trendów w Edukacji 2.0 Lider zespołu autorskiego – Monika Mizerska, Young Digital Planet 2015. To naprawdę praktyczny poradnik, który pod każdym tematem zawiera informacje w postaci linków, gdzie można zgłębić wiedzę w danym obszarze. Publikacja dostępna jest tutaj http://www.ydp.pl/wp-content/uploads/2017/04/Ksiega-Trendow-w-Edukacji-2.0-YDP.pdf
Zadanie na rozgrzewkę
Wypełnij poniższy kwestionariusz (załącznik 1 - zakładka Materiały szkoleniowe) , mimo że nie do końca jest on związany z nowatorskimi metodami, jednak stanowi pewnego rodzaju refleksję i informację czy jesteśmy gotowi i otwarci na zmiany oraz czy dostrzegamy potrzeby ucznia.
- A teraz zastanów się, czym według ciebie są nowatorskie metody pracy na lekcji.
- Czy możemy zaliczyć do nich jedynie takie, które wykorzystuje się z użyciem nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych?
- Czy wprowadzasz w swojej pracy nowoczesne metody, jeśli trak to jakie?
- Czy zauważasz, że uczniowie są bardziej zainteresowani tematem pracując w oparciu o nowatorskie metody?