Wstęp

Witam i zapraszam do mojego kursu pod tytułem:

 

Rozwijanie umiejętności pracy metodami aktywnymi

 
Jestem przekonana, że dzięki temu kursowi z łatwością przyswoją Państwo nową wiedzę
by efektywnie wykorzystać ją w swojej codziennej pracy.
W przedstawionym filmie przekazuję zawartość kursu w kilkuminutowej pigułce.

 

 

 

Podczas jednego ze szkoleń w szkole podstawowej zapytałam, jaka metodą nauczyciele pracują najchętniej.

 

Długo było absolutnie cicho, w końcu jednak z pań powiedziała: „Ja najchętniej uprawiam pracę zbiorową z podręcznikiem”. Bardzo spodobało i się określenie tego, co bardzo często dzieje się na lekcjach. Na moje pytanie natomiast- dlaczego nauczyciele, prywatnie - cudowni ludzie, nie pracują metodami aktywizującymi – usłyszałam odpowiedź - „Ponieważ wtedy jest głośno”.

Tak, to prawda. Niektóre z metod, technik – potrzebują głosu dzieci, nie nauczyciela, najczęściej kilku, kilkunastu głosów. Doskonale byłoby, gdyby mówili wszyscy. Rzecz jasna – nie wszyscy naraz.

 

POWIEDZ, A ZAPOMNĘ

POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM

POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM

 

 

To powiedzenie przypisywane jest Konfucjuszowi, mówi się też, że to chińskie przysłowie. Uznać można, że obie odpowiedzi są poprawne. Dlaczego? Ponieważ wiele osób mogło dojść tysiące lat temu do tego, przed czym my często się bronimy.

 

Wierzę, że nauczyciele widzą potrzebę uczenia metodami innymi niż wykład, czy praca z podręcznikiem. Już na etapie planowania powinniśmy określić tematykę, cele, przewidywane efekty i sposoby sprawdzenia osiągnięć uczniów. Do zrealizowania określonych przez siebie celów dobrać powinien odpowiednie metody. Jesteś nauczycielem, więc wiesz, że w każdym z przedmiotów obowiązuje realizacja Podstawy Programowej. Nie podręcznika. To znacznie ułatwia pracę.

 

Nauczyciel nie jest wszechwiedzący. Powinien jednak nauczyć swojego ucznia umiejętności radzenie sobie w świecie, który tak szybko się zmienia. Każdy z nas zna przysłowie:

 

Daj mi rybę, a będę miał co jeść przez cały dzień. Naucz mnie łowić ryby, a będę miał co jeść przez całe życie

 

Nie chodzi zatem o to, by podać uczniowi wszystko na tacy. Wręcz przeciwnie. Pokolenie, które uczymy - zapamiętuje inaczej. Trzeba zatem stworzyć uczniowi takie warunki, w których będzie potrafił nauczyć się samodzielnego myślenia, poszukiwania i komunikowania. Warunki, które pozwolą uczniowi doskonalić się, ale także współpracować w zespole.

 

Oznacza to, że nauczyciel powinien umieć odnaleźć się w zupełnie nowej roli. Na czym ta nowa rola polega?

- na organizowaniu procesu uczenia się, badaniu potrzeb i możliwości uczniów,

- integrowaniu wewnętrznych potrzeb uczniów z wymaganiami dobranego przez nauczyciela programu,

- kreowaniu warunków uczenia się, poszukiwania, myślenia,

- uczestniczeniu w wymianie emocjonalnej, zachodzącej pomiędzy uczniami,

  • byciu takim opiekunem, który wspomaga uczniów w aktywnym, ale samodzielnym uczeniu się.

 

 

Słowo "metoda", jak podaje Tadeusz Kotarbiński wywodzi się z języka greckiego ( "methodos" - droga do celu) i oznacza sposób, w jaki dochodzi się do określonego celu. Metoda nauczania zatem to droga do zdobycia celu, jakim jest posiadanie umiejętności, wiadomości i postaw.

 

 

Przewodnikiem ucznia na tej drodze jest bez wątpienia nauczyciel. Metody aktywizujące to taka grupa metod nauczania, którą charakteryzuje aktywność ucznia. W procesie nauczania przewyższa ona bowiem  aktywność nauczyciela. Stosowanie takich metod na lekcjach, w całym procesie dydaktycznym sprzyja pogłębianiu zdobytej wiedzy, ale także utrzymuje tą wiedzę na dłużej w pamięci.

Dzieci bowiem podczas wykonywania zadań muszą myśleć. Dodatkowo angażują się emocjonalnie. Są aktywne  zarówno w sferze percepcyjnej, ruchowej, werbalnej, jak i emocjonalno – motywacyjnej.

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie