Rozwijanie umiejętności pracy metodami aktywnymi
Wstęp
Witam i zapraszam do mojego kursu pod tytułem:
Rozwijanie umiejętności pracy metodami aktywnymi
Jestem przekonana, że dzięki temu kursowi z łatwością przyswoją Państwo nową wiedzę
by efektywnie wykorzystać ją w swojej codziennej pracy.
W przedstawionym filmie przekazuję zawartość kursu w kilkuminutowej pigułce.
Podczas jednego ze szkoleń w szkole podstawowej zapytałam, jaka metodą nauczyciele pracują najchętniej.
Długo było absolutnie cicho, w końcu jednak z pań powiedziała: „Ja najchętniej uprawiam pracę zbiorową z podręcznikiem”. Bardzo spodobało i się określenie tego, co bardzo często dzieje się na lekcjach. Na moje pytanie natomiast- dlaczego nauczyciele, prywatnie - cudowni ludzie, nie pracują metodami aktywizującymi – usłyszałam odpowiedź - „Ponieważ wtedy jest głośno”.
Tak, to prawda. Niektóre z metod, technik – potrzebują głosu dzieci, nie nauczyciela, najczęściej kilku, kilkunastu głosów. Doskonale byłoby, gdyby mówili wszyscy. Rzecz jasna – nie wszyscy naraz.
POWIEDZ, A ZAPOMNĘ
POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM
POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM
To powiedzenie przypisywane jest Konfucjuszowi, mówi się też, że to chińskie przysłowie. Uznać można, że obie odpowiedzi są poprawne. Dlaczego? Ponieważ wiele osób mogło dojść tysiące lat temu do tego, przed czym my często się bronimy.
Wierzę, że nauczyciele widzą potrzebę uczenia metodami innymi niż wykład, czy praca z podręcznikiem. Już na etapie planowania powinniśmy określić tematykę, cele, przewidywane efekty i sposoby sprawdzenia osiągnięć uczniów. Do zrealizowania określonych przez siebie celów dobrać powinien odpowiednie metody. Jesteś nauczycielem, więc wiesz, że w każdym z przedmiotów obowiązuje realizacja Podstawy Programowej. Nie podręcznika. To znacznie ułatwia pracę.
Nauczyciel nie jest wszechwiedzący. Powinien jednak nauczyć swojego ucznia umiejętności radzenie sobie w świecie, który tak szybko się zmienia. Każdy z nas zna przysłowie:
Daj mi rybę, a będę miał co jeść przez cały dzień. Naucz mnie łowić ryby, a będę miał co jeść przez całe życie
Nie chodzi zatem o to, by podać uczniowi wszystko na tacy. Wręcz przeciwnie. Pokolenie, które uczymy - zapamiętuje inaczej. Trzeba zatem stworzyć uczniowi takie warunki, w których będzie potrafił nauczyć się samodzielnego myślenia, poszukiwania i komunikowania. Warunki, które pozwolą uczniowi doskonalić się, ale także współpracować w zespole.
Oznacza to, że nauczyciel powinien umieć odnaleźć się w zupełnie nowej roli. Na czym ta nowa rola polega?
- na organizowaniu procesu uczenia się, badaniu potrzeb i możliwości uczniów,
- integrowaniu wewnętrznych potrzeb uczniów z wymaganiami dobranego przez nauczyciela programu,
- kreowaniu warunków uczenia się, poszukiwania, myślenia,
- uczestniczeniu w wymianie emocjonalnej, zachodzącej pomiędzy uczniami,
- byciu takim opiekunem, który wspomaga uczniów w aktywnym, ale samodzielnym uczeniu się.
Słowo "metoda", jak podaje Tadeusz Kotarbiński wywodzi się z języka greckiego ( "methodos" - droga do celu) i oznacza sposób, w jaki dochodzi się do określonego celu. Metoda nauczania zatem to droga do zdobycia celu, jakim jest posiadanie umiejętności, wiadomości i postaw.
Przewodnikiem ucznia na tej drodze jest bez wątpienia nauczyciel. Metody aktywizujące to taka grupa metod nauczania, którą charakteryzuje aktywność ucznia. W procesie nauczania przewyższa ona bowiem aktywność nauczyciela. Stosowanie takich metod na lekcjach, w całym procesie dydaktycznym sprzyja pogłębianiu zdobytej wiedzy, ale także utrzymuje tą wiedzę na dłużej w pamięci.
Dzieci bowiem podczas wykonywania zadań muszą myśleć. Dodatkowo angażują się emocjonalnie. Są aktywne zarówno w sferze percepcyjnej, ruchowej, werbalnej, jak i emocjonalno – motywacyjnej.