Efektywna nauka zdalna - Metodyka nauczania i przepisy prawa
Wstęp
Witam i zapraszam do mojego kursu pod tytułem:
Efektywna nauka w sieci - Metodyka nauczania i przepisy prawa
Jestem przekonana, że dzięki temu kursowi z łatwością przyswoją Państwo nową wiedzę
by efektywnie wykorzystać ją w swojej codziennej pracy.
W przedstawionym filmie przekazuję zawartość kursu w kilkuminutowej pigułce.
Najpierw trzeba nauczyć się korzystania z informacji, a następnie używania jej z umiarem
Umberto Eco
Zdalnie nauczanie to dla jednych zło konieczne, a dla innych zupełnie naturalna rzecz, którą zajmują się od dawna. Żeby dobrze pracować zdalnie trzeba się do takiej pracy przekonać samemu. Wydaje nam się bowiem że młodzież, która zna komputer i telefon często lepiej niż my, jest ekspertem w sprawach uczenia się online. Tak jednak nie jest. Nadal musimy być na swoich uczniów mentorami i prowadzić ich. Teraz jesteśmy im bardziej potrzebni niż kiedykolwiek.
Nauczanie bowiem to nie tylko wkładanie wiedzy do głowy, ale to także relacje łączące ucznia z nauczycielem i uczniów wzajemnie. Niemal na całym świecie, a z pewnością w nowoczesnych krajach Europy tablica i kreda od dawna zostaje zastąpiona rozwiązaniami multimedialnymi. Byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli połączyć nauczanie online z nauczaniem tradycyjnym. Teraz jest to niemożliwe. Należy więc zrobić jak najwięcej, by nasze lekcje online były po prostu dobre.
Ogrom narzędzi, który się pojawił i które mogliście poznać na kursie o e-learningu sprawia, że nie wiemy w zasadzie, czym się kierować wybierając narzędzia i jak ma wyglądać nasza lekcja, żeby była dobra. Pojawiające się w sieci prezentacje multimedialne zaskakują pomysłowością i świetnym przygotowaniem merytorycznym, ale nie mamy wątpliwości, że zabierają nauczycielowi wiele godzin z jego prywatnego czasu.
Czy można zatem zrobić tak, żeby nauczanie online było dobre metodycznie? Wierzę w to, że tak. Musimy pamiętać jednak, że lekcje przy komputerze, czy telefonie - podobnie jak te w szkole - powinny nie tylko przekazywać wiedzę i fakty, ale także pokazywać uczniom świat i pozwalać go zrozumieć. Odsuwamy niestety, pracując w Internecie, miękkie kompetencje kluczowe, które wspierają krytyczne i kreatywne myślenie. A przecież to dla rozwoju młodego człowieka jest rzeczą fundamentalną. Zasypywanie uczniów kartami pracy powoduje frustracje zarówno u tych młodych ludzi jak i ich rodziców, którzy często muszą siedzieć nad lekcjami. Ich dzieci bowiem nie są w stanie same sobie z nimi poradzić. Nie nabyły bowiem takich kompetencji .
Ćwiczenie
Jeśli jesteś wychowawcą klasy, poproś nauczycieli o to, żeby przysłali do Ciebie wszystkie lekcje, które wysłali uczniom w danym tygodniu. Niech przyślą do Ciebie o tej godzinie i tego dnia, kiedy wysyłają Twoim podopiecznym. Przekonasz się, jaki ogrom pracy dostają dzieci w tygodniu do zrobienia.