Wstęp
Nie mamy wątpliwości, że jeśli cos nas interesuje – łatwiej nam skupić na tym uwagę. Tak samo jest z dziećmi. Patrzymy na ich skupienie podczas jakiejś czynności, gry i zastanawiamy się, jak przenieść taką koncentrację do świata nauki czy szkoły? Czy można pomóc dzieciom skupić się na tym, co niekoniecznie jest fascynujące, niekoniecznie chciałyby to robić?
Nie jest niestety tak, że każdy może się skoncentrować w każdych warunkach. Jest wiele czynników sprawiających, że koncentracja jest trudna, czasem niemożliwa. Jednym z takich czynników jest stres. Jeśli czynników stresujących jest bardzo dużo, to nie jesteśmy się w stanie skoncentrować, nawet jeśli chcemy. Na szczęście są metody, które pomagają nauczycielom w tym, żeby ich uczniowie skupiali uwagę jak najdłużej.
W koncentracji kluczową sprawą jest zdolność skupiania się na określonej czynności. Możesz sądzić, że jesteś w stanie skoncentrować się na paru rzeczach jednocześnie. Z naukowego punktu widzenia taka podzielność uwagi jest niemożliwa. Jeśli próbujemy robić dwie rzeczy naraz, bezustannie zwracamy uwagę to na jedną, to na drugą z nich (zmiany przedmiotu uwagi są błyskawiczne i niezauważalne), wobec czego nie koncentrujemy się całkowicie na żadnej z tych spraw. Jeśli masz co do tego jakieś wątpliwości, to zapoznaj się z poniższą notatką prasową:
Człowiek nie może wykonywać dwóch lub więcej czynności naraz – twierdzą uczeni z Vanderbilt University w USA. Uczestników eksperymentu poproszono, żeby jednocześnie naciskali odpowiedni klawisz po usłyszeniu konkretnego dźwięku oraz wypowiadali pożądaną sylabę po spostrzeżeniu konkretnego obrazka. Z pracy ich mózgów, monitorowanych przez rezonans magnetyczny wynika, że nie są one w stanie poradzić sobie z wykonaniem dwóch zadań w tym samym momencie. W stosunku do jednego zawsze brakuje wystarczającej koncentracji. Oznacza to, że rozmawianie przez telefon, słuchanie muzyki, malowanie się, czy obsługiwanie jakiegoś urządzenia podczas prowadzenia samochodu naprawdę może zakończyć się wypadkiem. Duża liczba amerykańskich kierowców, którzy w czasie jazdy poprawiają fryzurę lub się golą, przyznaje, że zdarza im się nie pamiętać, iż przejechali jakiś odcinek trasy.
Źródło: Tygodnik ANGORKA nr 8 (25 – II – 2007 r.), strona 4, „Człowiek nie może robić kilku rzeczy naraz”
Pełna koncentracja oznacza swego rodzaju „umieszczenie” swojego umysłu w danej chwili tak, aby całkowicie pochłaniało Cię to, co akurat robisz. Budda mówił o 4 podstawach koncentracji: koncentracji ciała (tj. To, co możemy sobie tłumaczyć, jako świadomość jego ruchów), odczuć (czyli świadomości doznań cielesnych), stanów mentalnych (tzn. świadomość naszych nastrojów, emocji, uczuć itp.) oraz obiektów mentalnych (świadomość tego, co w danej chwili myślimy i obserwujemy).
Stan pełnej koncentracji osiąga się poprzez skupienie uwagi naszego umysłu na określonej rzeczy, przy jednoczesnej koncentracji naszego ciała, odczuć, stanów i obiektów mentalnych.
Koncentracja jeden z warunków szeroko pojętego powodzenia, czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym. Już od dawna wiadomo, że skoncentrowanie swoich życiowych sił oraz energii tylko na jednym określonym celu, czy też zadaniu, stanowi jeden z warunków osiągnięcia sukcesu. Koncentracja na określonym celu pozwala wyeliminować ze swojego życia wszelkiego typu niepożądane elementy, które tylko przeszkadzają Ci w osiągnięciu tegoż celu.