Wstęp
Wszystkiego, co naprawdę warto wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu.
Robert Fulghum
Pomysł poprowadzenia pierwszych warsztatów o tematyce Adaptacji w dobie koronawirusa pojawił się w momencie, kiedy przedszkole mojego synka miało być "odmrażane” i zdałam sobie sprawę, że wszystkiego trzeba będzie teraz uczyć się i swoje dzieciaczki od nowa.
Niektóre dzieci miały nawet 6 miesięczną przerwę, które, tak jak mój syn, zaczęły chorować na anginy już w okolicach grudnia 2019. Nastała era maseczek, dezynfekcji rąk, zaostrzonych zasad higieny. Nam jako dorosłym ciężko było odnaleźć się w nowej rzeczywistości – zaraz miałam przed oczami Panie Nauczycielki w przedszkolach i żłobkach; które w maseczkach muszą poprowadzić – czasem i po kilkumiesięcznej przerwie, od nowa adaptację dzieci. W pierwszych dwóch miesiącach (maj – czerwiec 2020) przeszkoliłam ponad 250 nauczycieli.
W rozdziale dotyczącym koronawirusa zaprezentowane zostały zabawy i "patenty” wykorzystywane i testowane w placówkach podczas pierwszego powrotu dzieci do przedszkoli i żłobków.
Wykorzystałam i zamieściłam tutaj wszystkie uwagi i spostrzeżenia zarówno Rodziców jak i Nauczycieli; modelowałam zamieszczone w warsztatach przykłady, aby pasowały do otaczających nas realiów. W tym miejscu bardzo chciałam podziękować wszystkim osobom, które podczas moich warsztatów dzieliły się ze mną swoimi uwagami i pozwoliły towarzyszyć sobie w tym trudnym dla wszystkich okresie adaptacji do przedszkola i żłobka po ataku koronawirusa. Serdecznie zapraszam na mój autorski kurs, który mam nadzieję, pomoże spojrzeć na tą sytuację jako na wyzwanie, które dzięki naszej wewnętrznej determinacji i kreatywności uda się pokonać i wyjść zwycięsko wprowadzając na ścieżkę edukacji kolejne grupy dzieci!
Adaptacja może być definiowana jako pojęcie interdyscyplinarne; które w terminologii biologii i psychologii ewolucyjnej oznacza mechanizm biologiczny lub psychiczny, który powstał w toku ewolucji danego gatunku, idąc dalej adaptacja jest procesem przystosowania się organizmu poprzez zmianę struktury lub funkcji do życia w nowych dla niego, trwale zmienionych warunkach bytowych lub zewnętrznego stresu. Efektywność adaptacji określa dostosowanie jednostki do otoczenia. Zestawiając tą definicję z obrazem Przedszkolaczka stojącego na progu przedszkola lub Maluszka stojącego u bram żłobka – widzimy ogrom procesów zachodzących w tym małym człowieku, aby mógł wdrożyć się z sukcesem do nowego środowiska. Kurs ten został stworzony, aby ułatwić trzem stronom tej adaptacji wkroczenie na ścieżkę edukacji – Dziecku, Rodzicom oraz Wychowawcom!
Dzieci odnoszą najwięcej korzyści, gdy dorośli ze sobą współpracują. Warto więc, żeby nauczyciele i rodzice umieli ze sobą konstruktywnie rozmawiać. Tylko jak to robić, gdy nie wszystko idzie po naszej myśli – dowiecie się uczestnicząc w tym kursie!
Kurs został podzielony na kilkanaście rozdziałów, w każdym z nich poruszone zostaną najważniejsze kwestie związane z adaptacją dziecka do przedszkola lub żłobka, normami związanymi z koronawirusem oraz tym jak zbudować zdrową i pełną empatii relację z rodzicami i dziećmi.