Pozytywna Dyscyplina w żłobku i przedszkolu
Wstęp
Fundamentem porozumienia bez przemocy są pewne umiejętności posługiwania się mową i innymi narzędziami porozumienia pomagające nam nawet w niesprzyjających okolicznościach zachować człowieczeństwo
– napisał twórca tej metody Marshall b. Rosenberg.
Witam i zapraszam do mojego kursu pod tytułem:
Pozytywna dyscyplina w żłobku i przedszkolu
Jestem przekonana, że dzięki temu kursowi z łatwością przyswoją Państwo nową wiedzę
by efektywnie wykorzystać ją w swojej codziennej pracy.
W przedstawionym filmie przekazuję zawartość kursu w kilkuminutowej pigułce.
Zapraszam do oglądania.
Życzę miłej i owocnej nauki.
Pozytywna Dyscyplina rewolucyjnie weszła na polski rynek edukacji; jest to klasyczna metoda wychowawcza, oparta na wzajemnej miłości i szacunku wywodząca się z nurtu psychologii indywidualnej Alfreda Adlera. Pokazuje nowy sposób komunikacji, sposób nie do końca nowy, bo bardzo bliski również Porozumieniu bez Przemocy (PBP, ang. Nonviolent Communication, NVC). Porozumienie bez przemocy bazuje na 4 krokach: obserwacji, uczuciach, potrzebach oraz prośbie. Rosenberg nazwał komunikację bez przemocy językiem żyrafy, która udaje się pełna empatii w kierunku drugiej osoby, by jak najlepiej się w nią wsłuchać. Z kolei język, który oparty jest na ocenianiu, osądzaniu i krytyce, określił językiem szakala. Pozytywna Dyscyplina również jako podstawowe narzędzia stosuje obserwację oraz komunikację pełną empatii oraz szacunku, jednak z zaznaczeniem granic i szacunku zarówno dla dziecka jak i dla siebie i swoich potrzeb.
Wprowadzając Pozytywną Dyscyplinę w żłobku, przedszkolu oraz w domu stwarzamy dziecku przestrzeń do samorozwoju, wiary w siebie, zdrowe poczucie własnej wartości czy zaufanie do siebie i nazywanie własnych potrzeb. Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny pozwalają zbudować fundamenty pod wychowanie kompetentnego, pewnego siebie i szczęśliwego dziecka. Dziecka, które dzięki mądremu wsparciu dorosłych będzie gotowe na wejście na podjęcie szkolnej edukacji, będzie potrafiło dzielić się obowiązkami, będzie wywiązywać się z umów i będzie miało podstawy do nazywania i odróżniania swoich emocji. Dzięki pozytywnej dyscyplinie dzieci nauczą się zasad funkcjonowania w społeczeństwie, uczestniczenia w życiu grupy i rodziny, wnoszeniu wkładu; ponadto stosowana długofalowo wpłynie na łatwość przestrzegania obowiązków, współpracy przy realizacji celów i pomoże w realnej ocenie sytuacji.
Czy będzie łatwo wprowadzić Pozytywną Dyscyplinę? – Prawdopodobnie nie zawsze, a czy będzie warto – na pewno tak!