Wstęp

 

XXI wiek to niezwykły czas, który wymaga od nas dużej elastyczności poznawczej i zdolności adaptacji do szybko zachodzących zmian.

 

Utarło się zresztą mówienie że jest gorzej: płyciej, szybciej, niepewniej. Dławiąca zmora „dawnych dobrych czasów” depcząca po piętach wszystkim – kolejno młodym – pokoleniom nie oszczędziła i nas. Nie przesądzając jednak na razie kwestii „gorzej” i „lepiej” musimy przyznać, że jest przede wszystkim – jak zawsze zresztą – inaczej

napisała Wanda Borudzka w 1924 roku i aż dziwi, jak słowa te są aktualne także dzisiaj. Kolejne sto lat pozwoliło nam jako społeczeństwu przyzwyczaić się do szybkiego tempa zmian społecznych, politycznych i w końcu technologicznych.

 

Właśnie rozwój technologii w ostatnich dziesięcioleciach przyczynia się najbardziej do zmian w naszej codzienności i możemy przyjąć z dużym prawdopodobieństwem, że jedyną stałą, jakiej powinniśmy się spodziewać w kolejnych latach, jest właśnie zmiana. Rozwój nowych technologii już teraz doprowadził do maksymalnego skrócenia czasu, z jakim świat obiegają informacje, zniesienia faktycznych barier geograficznych i kulturowych w kontaktach międzyludzkich, automatyzacji i usprawnienia prac wykonywanych w wielu zawodach. Wiele zawodów, które wykonywali nasi rodzice, jest dziś już tylko wspomnieniem i ciekawostką. Według prognoz analityków wiele kolejnych zniknie w najbliższych latach.

 

Wielu z młodych ludzi, którzy dzisiaj rozpoczynają swoją edukację będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Już teraz na portalach z ogłoszeniami rekrutacyjnymi królują stanowiska takie jak UX Designer, Scrum master, trener robotów. Określenia te zamieszczone w ogłoszeniach o pracę jeszcze 20 lat temu spotkałyby się przypuszczalnie z niezrozumieniem, a być może zostałyby uznane za żart.

 

Dziś z powodzeniem możemy uznać, że to jedynie jaskółka dużo większych zmian. Brytyjska firma analityczna Oxford Economics szacuje, że do 2030 roku, w wyniku automatyzacji i robotyzacji przemysłu, zniknie bezpowrotnie ponad 20 milionów miejsc pracy. W mniejszym stopniu znikanie miejsc pracy dotknie także inne sektory gospodarki. W największym stopniu proces ten dotyczyć będzie pracowników o najniższych kwalifikacjach, których praca będzie najłatwiejsza do zastąpienia. Wiele wskazuje na to, że automatyzacja stworzy więcej miejsc nowych miejsc pracy niż zlikwiduje, będą to jednak stanowiska wymagające odrębnych kwalifikacji rynkowych, a ich podjęcie będzie wymagało aktywnego przebranżowienia się.

 

Na śmietnik historii przechodzi model pracy w jednym wyuczonym zawodzie przez całe życie. Uczęszczające do szkół pokolenie, aby osiągnąć sukces na rynku pracy i być w stanie adaptować się do zmian, będzie musiało stale uczyć się nowych rzeczy i podążać za potrzebami rynku, nierzadko dokonując całkowitego przebranżowienia. W tych zawodach, które nie znikną, praca będzie wykonywana często w inny sposób, różniący się od tego, do którego jesteśmy dzisiaj przyzwyczajeni. Naszych uczniów czeka nauka przez całe życie - nie zakończą jej wraz z końcem formalnej edukacji i uzyskaniem świadectwa lub dyplomu.

Przypuszczalnie o sukcesie w życiu zawodowym będą decydować w przyszłości zupełnie inne czynniki niż wiedza przedmiotowa, którą uczniowie zdobywają w toku edukacji szkolnej. Dlatego ważne jest, żebyśmy wspierali swoich podopiecznych w wykształcaniu umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania złożonych problemów, współpracy i pracy zespołowej, elastyczności poznawczej, inteligencji emocjonalnej i kreatywności, a także rozwijali ich kompetencje cyfrowe i medialne. Te ostatnie, chociaż nie najważniejsze, wydają się być konieczne dla skutecznego poruszania się w ponowoczesnej rzeczywistości, zarówno gospodarczej jak i tej całkiem codziennej. Coraz częściej bowiem, naszymi partnerami i współpracownikami będą komputery i inne zaawansowane urządzenia techniczne.

Technologia otacza nas zewsząd i nie ma już możliwości odwrotu od niej. Może ona ponad to nieść ze sobą wiele zagrożeń, a także wpływać negatywnie na ludzkie życie, gdy używamy jej nieostrożnie i nie potrafimy postawić rozsądnych granic. Z pewnością nie każdy musi (i raczej nigdy nie będzie takiej potrzeby) być programistą, albo inżynierem. Warto jednak aby każdy był obyty z otaczającą nas zewsząd technologią i w przynajmniej podstawowym stopniu rozumiał procesy i zjawiska, z którymi obcuje każdego dnia.

 

Szczególnie, że decydowanie o dalszych kierunkach rozwoju technologii to sprawa nie tylko inżynierów, ale całego społeczeństwa – etyków, filozofów, prawników, przedsiębiorców i konsumentów.

 

W niniejszym kursie pragnę przedstawić wybrane zagadnienia związane z problematyką rozwoju nowych technologii. W każdym przypadku omawiane zagadnienie przedstawiam teoretycznie, a także operuję przykładami i studiami przypadków, by dostarczyć wiedzy, którą warto, aby nauczyciel posiadał na wejściu, by czuć się pewnie podejmując temat w pracy z uczniami. Do każdego zagadnienia przedstawiam także propozycję konkretnych form i narzędzi, z których nauczyciel może skorzystać by w przystępnej warsztatowej formie przekazać wiedzę uczniom.

 

Wybrane zagadnienia, które przedstawiam w kolejnej części kursu to:

  • Sztuczna inteligencja
  • Pojazdy autonomiczne
  • Druk 3D
  • Robotyka

 

Serdecznie zapraszam do dalszej lektury!

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie