Wstęp

Nauczyciel to zawód wymagający, oprócz wiedzy merytorycznej wymaga również posiadania dużej wiedzy psychologicznej głównie z zakresu umiejętności interpersonalnych, która decyduje o ich kontaktach z innymi ludźmi, a co za tym idzie i z uczniami.

O komunikacji interpersonalnej zostało już dużo napisane w kursie „Metody rozwiązywania konfliktów w szkole”. Jest tam odniesienie do analizy transakcyjnej, która pokazuje zależności w nadawaniu i odbiorze komunikatów i ich interpretacji. Ta wiedza również przyda się i w tym kursie, dlatego zachęcam do zapoznania się z nim w pierwszej kolejności.

Ten kurs jest stworzony na bazie książki Kena Ernsta "Szkolne gry uczniów”. A gry to nic innego jak kontakty interpersonalne między uczniami i nauczycielami. Stworzył on i podał przykłady różnorodnych gier stosowanych zarówno przez uczniów jak i nauczycieli do osiągnięcia swoich celów. A dodatkowo podał przykłady rozwiązań, pozwalające na wyjaśnienie sytuacji. Kurs skupia się na Grach stosowanych przez uczniów.

Gry zostały podzielone przez K. Ernsta na grupy. I w ten sposób również został ułożony ten kurs. Każda z nich została opisana w osobnym rozdziale.

Pierwszy rozdział to "Gry zakłócające spokój. Jaki ruch należy wykonać, gdy gra przeszkadza w prowadzeniu lekcji”. Zostały w nim opisane gry przeszkadzające zarówno uczniom jak i nauczycielowi, a głównym ich celem jest zwrócenie uwagi na siebie (czyli osoby zakłócającej) wszystkich obecnych osób.

Drugi rozdział to "Gry upokarzające. Jak reagować na demonstrowanie przewagi psychologicznej”. W tym rodzaju gier uczniowie poprzez wykorzystanie przewagi psychologicznej wobec nauczycieli, jak i wobec swoich kolegów, próbują egzekwować pewne prawa w miejsce obowiązków i realizować własne cele.

 

Trzeci rozdział to „Gry kusicielskie. Jak odpowiadać wyrafinowanym graczom”. Te gry to pewnego rodzaju prowokacje, które są bardzo trudne do rozwiązania. I jednocześnie osoba je stosująca musi mieć wprawę i odwagę, co prowadzi ją do osiągnięcia celu – zazwyczaj zdobycia uwagi czy akceptacji.

 

Każda Gra jest osobno scharakteryzowana i podane są możliwe sposoby jej zatrzymania. Do wielu podane są przykłady. Nazwy Gier podane są za K. Ernstem, a ich opisy zawierają jego zasadnicze spostrzeżenia i poszerzone zostały o uwagi autorki i jej doświadczenia zawodowe.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie