Programowanie w Scratch - poziom podstawowy
Zaczynamy programować
Przekonasz się, że programowanie to nic trudnego. Twój pierwszy program polegać będzie na zaprogramowaniu kota, tak aby tańczył, grał na bębenku a po wciśnięciu klawisza spacji
Tworzymy pierwszy program :
1. Przeciągnij bloczek przesuń o ... kroków do sekcji Skryptów. Kliknij na bloczek.Kot się poruszy.
2.Przeciągnij bloczek zagraj bęben (możesz go znaleźć zakładce Dźwięk) i połącz go z przesuń o ... kroków.
3. Z listy rozwijalnej bloczku zagraj bęben możesz wybrać wiele ciekawych dźwięków. Wypróbuj je.
4. Dodaj kolejny bloczek przesuń o ... kroków, kliknij na okienko wewnątrz niego i wstaw przed liczbą znak minus. Następnie dodaj kolejny bloczek zagraj bęben i wybierz inny instrument. Kliknij na którymkolwiek z bloczków, żeby uruchomić program.
5.Przeciągnij bloczek zawsze (zakładka Kontrola) i upuść go na szczycie instrukcji. Powinien otaczać wszystkie dodane do tej pory bloczki.
6. Kliknij na jednym z bloczków by uruchomić program.
7. Żeby przerwać działanie skryptu, naciśnij na czerwony znak stop w prawym górnym rogu programu.
8. Wybierz bloczek kiedy kliknięto i umieść go na szczycie listy instrukcji.
Od teraz, zawsze gdy klikniesz zieloną flagę w prawym górnym rogu programu, zostanie on uruchomiony. Żeby zatrzymać aplikację, kliknij na znak stop.
9.Przeciągnij bloczek zmień efekt (zakładka Wygląd). Nie dodawaj go do istniejącej już listy instrukcji, ale ustaw go obok. Kliknij na bloczek i zobacz co stanie się z kotem.
10. Dodaj bloczek kiedy klawisz ... naciśnięty. Ułóż go na bloczku zmień efekt, a następnie naciśnij Spację na swojej klawiaturze (z listy rozwijalnej tego bloczka możesz również wybrać inny klawisz).
Właśnie skończyłeś tworzyć swój pierwszy program w Scratchu. Zauważ, że powstałe dwa bloki zawierające instrukcje mogą działać niezależnie od siebie tzn. po włączeniu zielonej flagi kot zacznie tańczyć i dodatkowo za każdym razem, gdy zostanie wciśnięta spacja, zmieni on swój kolor.