Zwiększanie kreatywności w pracy z klasą

Czy możliwe jest stymulowanie kreatywności u ludzi?

Na szczęście dziś już wiemy, że jest to pytanie jedynie retoryczne. O człowieku jako istocie z natury twórczej mówią nie tylko postulaty psychologów z nurtu humanistycznego (takich jak Abraham Maslow, publikujący już w latach 60-tych), ale i badania wykazujące powszechność operacji intelektualnych biorących udział w dziele twórczym. Potwierdzają one, że twórcze myślenie jest dostępne każdemu człowiekowi i nie wymaga specjalnych uzdolnień w tym zakresie.

Jak to się dzieje zatem, że często twórcze myślenie jest w nas (i w naszych uczniach) zablokowane? W jaki sposób usunąć te blokady? Psychologowie uczą nas, jak uzyskiwać doskonałe efekty w tym zakresie, trenując odpowiednie metody myślenia i rozwiązywania problemów. Trenując kreatywność, uczniowie stają się bardziej otwarci na nowe doświadczenia i swoich kolegów, wykazują większą samodzielność w wykonywaniu i planowaniu zadań. Trening kreatywności jest narzędziem pobudzania aktywności uczniów i zwiększania ich potencjału do lepszego radzenia sobie w procesie edukacji czy wobec zawodowych wyzwań w przyszłości. Może on także wpływać bezpośrednio na efekty uczenia uczniów poprzez zwiększanie ich aktywności, poczucia sprawczości i współpracy w grupie rówieśniczej.

Jako osoby na co dzień zajmujące się rozwojem i uczeniem innych osób wiemy, jaka jest waga aktywności w procesie edukacji. Badania ze wszystkich dziedzin nauki, od neurologii po socjologię pokazują, że aktywność (i idąca za nią decyzyjność i samodzielność) jest niezbędnym elementem uczenia się. Uczeń biernie przetwarzający to, co zostaje mu podane, nie rozwinie się w pełni nawet po przejściu przez pełen proces szkolny. Techniki zwiększające kreatywność aktywizują uczniów i budują ich poczucie sprawczości. Pamiętajmy również, że od 2013 roku, za mocą zmienionego rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym, aktywność uczniów staje się jednym z kryteriów Systemu Ewaluacji Oświaty. Trening twórczego myślenia do tego kryterium nawiązuje.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie