Trening Umiejętności Społecznych - jak praktykować w pracy z dzieckiem
kursu
szkolenia
trwania
Dla Kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest dla nauczycieli i wychowawców w szkołach podstawowych i przedszkolach, którzy chcą wspierać dzieci i młodzież w tak ważnym obszarze jakim jest rozwój umiejętności społecznych. Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci (metoda Goldsteina wg R. Emmena i M. Plasmeijer’a) jest to oparta na teorii kognitywnego nauczania społecznego, forma regularnego treningu grupowego. Żeby wykorzystać narzędzia mieszczące się w kursie "Trening Umiejętności Społecznych - jak praktykować w pracy z dzieckiem” – nie trzeba być trenerem TUS[1], nie trzeba prowadzić spotkań regularnie; wystarczy zrozumieć i poczuć jaką moc mają nawet najprostsze zabawy integracyjne, które połączone ze sztuką zadawania pytań (na przykład "Co możesz zrobić, gdy widzisz, że koleżanka płacze?”), uczą otwarcia na drugą osobę, ćwiczą umiejętność myślenia i patrzenia przez „empatyczne okulary” i uczą w praktyce sztuki życia w społeczeństwie.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się czym są umiejętności społeczne, jak ważne są w codziennym życiu. Dzieci rodzą się jak "niezapisane kartki”, nie dziedziczą umiejętności społecznych po rodzicach, muszą się ich w trakcie życia nauczyć. Jednym dzieciom wychodzi to szybciej, inne mają większe trudności w przystosowaniu niektórych norm i zasad. Należy pamiętać, że w procesie życia i rozwoju, dzieci mogą "zapominać” o pewnych zachowaniach, mogą chcieć testować nasze i swoje granice dlatego tak ważne jest przypominanie ich i utrwalanie.
Co znajduje się w kursie?
Informacje zawarte w kursie pomogą nauczycielom i wychowawcom w poznawaniu od nowa siebie oraz swoich podopiecznych. Jak większość zachowań, czy elementów budowania relacji powinno uczyć się w praktyce. Stąd realizując materiał zawarty w kursie dowiesz się jakie zabawy i jakie gry wpływają na niektóre z naszych zachowań; dowiesz się jak wytłumaczyć, wpoić i utrwalić zachowania i umiejętności społeczne dzieciom i młodzieży. Wprowadzając elementy Treningu Umiejętności Społecznych podczas zajęć z dziećmi oraz z młodzieżą poszerzasz ich wiedzę o ich umiejętnościach wykonawczych, pozwalasz im doświadczyć i przeżyć sytuacje społeczne. Ponadto dzieci oraz nastolatkowie zobaczą jak można kształtować samoocenę; zapanować nad niektórymi zachowaniami nieakceptowalnymi społecznie (niektórzy dowiedzą się, że niektóre z ich zachowań takie są); zaleca się wdrożenie różnych ćwiczeń na poprawę koncentracji, elementów self-reg (samoregulacji) czy najważniejsze – poznania i rozpoznawania u siebie różnych emocji.
Od kilkunastu lat pracuję z młodzieżą oraz z dziećmi; zawsze staram się traktować ich problemy, emocje i uczucia poważnie.
Będąc adiunktem, w pewnym stopniu towarzyszę Studentom w ich drodze do dorosłości, obserwuję ich zmiany, rozmawiam i wspieram – jak mnie potrzebują. Natomiast z perspektywy tutora ciekawi mnie jak moi podopieczni widzą siebie, o czym marzą, myślą, jakie wartości są ważne w ich życiu, z czym mają problem, co ich przeraża a co sprawia radość. Z niepokojem obserwuję, że coraz więcej dzieci, nastolatków czy młodych dorosłych pomimo posiadania ogromnych zasobów i talentów są zagubieni, samotni, nie wierzą w siebie, szukają bliskości i wsparcia a nie raz sensu życia. Kurs powstał w odpowiedzi na potrzeby pedagogów, by przybliżyć im narzędzia jakie wykorzystuję w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą
[1] TUS – trening Umiejętności Społecznych
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
02Nikt nie staje się lepszy ani zdrowszy od mówienia mu złych rzeczyNikt nie staje się lepszy ani zdrowszy od mówienia mu złych rzeczy
-
03Kompetencje społeczne oraz zadania rozwojoweKompetencje społeczne oraz zadania rozwojowe
-
04Trening Umiejętności SpołecznychTrening Umiejętności Społecznych
-
05Lęki, strach i obawy – niepokojące symptomy + ćwiczeniaLęki, strach i obawy – niepokojące symptomy + ćwiczenia
-
06Praca indywidualna i grupowaPraca indywidualna i grupowa
-
07Mózg na dłoni – czyli gad w akcjiMózg na dłoni – czyli gad w akcji
-
08Neurodydaktyka w życiu dziecka i nastolatkaNeurodydaktyka w życiu dziecka i nastolatka
-
09Oswajanie emocji - rozpoznawania treści przeżywanych emocjiOswajanie emocji - rozpoznawania treści przeżywanych emocji
-
10Trening Umiejętności Społecznych w praktyceTrening Umiejętności Społecznych w praktyce
-
11Integracja grupy - inspirujące zajęcia integracyjne + ćwiczeniaIntegracja grupy - inspirujące zajęcia integracyjne + ćwiczenia
-
12Komunikacja z innymi - Zawieranie znajomości i inicjowanie rozmowy + ćwiczeniaKomunikacja z innymi - Zawieranie znajomości i inicjowanie rozmowy + ćwiczenia
-
13Słuchanie oraz zadawanie pytań + ćwiczeniaSłuchanie oraz zadawanie pytań + ćwiczenia
-
14Mówienie i przyjmowanie komplementów + ćwiczeniaMówienie i przyjmowanie komplementów + ćwiczenia
-
15Emocje i uczucia + ćwiczeniaEmocje i uczucia + ćwiczenia
-
17Wyrażanie uczuć + ćwiczeniaWyrażanie uczuć + ćwiczenia
-
18Radzenie sobie ze stresem – napięciem emocjonalnym i fizycznym + ćwiczeniaRadzenie sobie ze stresem – napięciem emocjonalnym i fizycznym + ćwiczenia
-
19Zarządzanie czasemZarządzanie czasem
-
20PlanowaniePlanowanie
-
21Koncepcja SMARTKoncepcja SMART
-
22Poprawa koncentracjiPoprawa koncentracji
-
23Relacje i komunikacjaRelacje i komunikacja
-
24Zestaw ćwiczeń wyciszającychZestaw ćwiczeń wyciszających
-
25Szacunek do siebie i innych + ćwiczeniaSzacunek do siebie i innych + ćwiczenia
-
26Kształtowanie samooceny + ćwiczeniaKształtowanie samooceny + ćwiczenia
-
27Krytykowanie i przyjmowanie krytyki + ćwiczeniaKrytykowanie i przyjmowanie krytyki + ćwiczenia
-
28Odmawiania, dyskutowanie + ćwiczeniaOdmawiania, dyskutowanie + ćwiczenia
-
29Zarządzanie konfliktem + ćwiczeniaZarządzanie konfliktem + ćwiczenia
-
30Podsumowanie - certyfikatPodsumowanie - certyfikat
Jestem nauczycielem akademickim, adiunktem, doktorem nauk o zarządzaniu, akredytowanym praktykiem tutoringu, certyfikowanym trenerem minimediacji (w duchu wychowania bez przemocy NVC); certyfikowanym edukatorem pozytywnej dyscypliny rodziców oraz nauczycieli oraz Trenerem Umiejętności Społecznych TUS I oraz II stopnia.
Pomagam rodzicom i nauczycielom budować relacje oparte na miłości, empatii, szacunku i pozytywnej dyscyplinie, które są podstawowymi wartościami podczas długotrwałego procesu wychowania kompetentnych i szczęśliwych dzieci.
Pracuję jako adiunkt, nauczyciel akademicki od 2007 roku; a od 2012 roku wdrażam założenia tutoringu dbając o rozwój i wspierając swoich podopiecznych. Jako potwierdzenie efektów pracy w 2019 roku otrzymałam, podczas VII Gali Środowiska Studenckiego Kukucjusze 2019 AWF Katowice, wyróżnienie w kategorii Złote Serce. Od 2019 roku należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Stworzyłam Akademię Relacji, której celem jest szkolenie rodziców oraz wychowawców żłobków, przedszkoli i szkół – w szeroko rozumianej sztuce nawiązywania komunikacji i budowania relacji. Ponadto od 2021 roku z ramienia AWF Katowice jestem częścią ministerialnego projektu WF z AWF – gdzie odpowiedzialna jestem za przeszkolenie nauczycieli Wychowania Fizycznego z woj. Śląskiego i opolskiego z budowania relacji i wsparcia dla dzieci wracających po nauczaniu zdalnym do szkoły.
Należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Jestem autorką artykułów o wychowaniu i rozwoju w magazynach: “Świat Przedszkolaka” i “Świat Pierwszoklasisty” oraz na portalu Pozytywna Dyscyplina dla rodziców; Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie dla nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych- Pogotowie Rodzicielskie; oraz Pomysłowi Rodzice.
Współpracuję z WyEdukowani – Akademią Projektowania Rozwoju; Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym (WOM) w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli (CDN) w Sosnowcu. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli (w tym Rad Pedagogicznych) oraz rodziców zarówno w formie stacjonarnej, online, jak i e-learningowej. Od 2016 roku ma za sobą przeprowadzenie około 500 godzin szkoleń stacjonarnych oraz od 2020 roku około 600 godzin on-line; ponadto napisałam oraz nagrałam około 10 certyfikowanych kursów dla nauczycieli.
Pozytywna Dyscyplina w sposób bardzo obrazowy i jasny uczy, jak zrozumieć poszczególne zachowania dzieci, tłumaczy je od strony biologicznej jak i psychologicznej. Pozytywna Dyscyplina porządkuje potrzeby dzieci dając równocześnie narzędzia i techniki do ich zaspokajania. Łącząc Pozytywną Dyscyplinę, Minimediacje (bazujące na Porozumieniu bez przemocy, narzędzie do rozwiązywania konfliktów z dziećmi i między dziećmi) oraz SELF-REG (czyli obserwacji siebie i dzieci w celu nazywania i lokalizowania stresorów, by nauczyć się radzenia sobie z emocjami w trudnych momentach) podane w formie tutoringu (bazującym na sztuce zadawania pytań i szukaniu rozwiązań - nie dając gotowych odpowiedzi) - stworzyłam efektywny wachlarz narzędzi którymi dzielę się z Rodzicami oraz Wychowawcami, którzy zafascynowani są budowaniem relacji na bazie szacunku i zrozumienia.
Jako mama dwójki dzieci (Nastolatki i Przedszkolaka) i prawie idealna żona sukcesywnie wprowadzam założenia porozumienia bez przemocy do swojego domu. Oczywiście żadna metoda nie rozwiąże raz na zawsze wszystkich problemów – ale otrzymujemy wskazówki, jak budować relacje między rodzicami i dziećmi, (bo niezaspokojone potrzeby są głównym sprawcami tzw „złych” zachowań…)