Jak sobie radzić z trudnym i prowokacyjnym zachowaniem ucznia?
kursu
szkolenia
trwania
Dla Kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest dla nauczycieli i wychowawców w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, którzy chcą wspierać młodzież w okresie ich dojrzewania i jednocześnie chcą nauczyć się jak radzić sobie z ich trudnymi zachowaniami. Z treścią kursu powinni zapoznać się również rodzice, gdyż niejednokrotnie tzw „trudne zachowania” nie występują jedynie w szkole; a poznając schemat zmian zachodzących w mózgu nastolatka jesteśmy w stanie stać się bardziej wyrozumiali i bardziej efektywni czy konsekwentni w budowaniu relacji z nastolatkami. Dorośli dość często definiują czy utożsamiają trudne zachowania nastolatków jako tzw „złośliwe, cyniczne, wredne” – wiąże się to z wieloma czynnikami. Czasami takim impulsem staje się ton głosu, gest, postawa i odbieramy dany przekaz jako prowokację.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się jak przebiega okres dojrzewania, jakie zmiany zachodzą w mózgu dziecka i nastolatka i jakie zachowania to generuje. Nauczyciele i wychowawcy zakładają, że prowokacyjne zachowania są przejawem braku wychowania podopiecznych, celowym, zaplanowanym działaniem lub złośliwością wynikającą z cech charakteru.
Co znajduje się w kursie?
Informacje zawarte w kursie pomogą nauczycielom i wychowawcom w poznawaniu od nowa siebie oraz swoich podopiecznych. Pomogą zrozumieć genezę powstawania nieoczekiwanych przez nauczycieli i wychowawców zachowań. Informacje zawarte w kursie poświęcone są rozpoznawaniu rodzajów zachowań prowokacyjnych i sposobów konstruktywnego reagowania na nie.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01WstępWstęp
-
02Webinar cz. 1Webinar cz. 1
-
03Webinar cz. 2Webinar cz. 2
-
04Webinar cz. 3Webinar cz. 3
-
05"Trudny uczeń""Trudny uczeń"
-
06Kompetencje społeczne oraz zadania rozwojoweKompetencje społeczne oraz zadania rozwojowe
-
07Trening Umiejętności Społecznych - korzyści i wartościTrening Umiejętności Społecznych - korzyści i wartości
-
08NeurodydaktykaNeurodydaktyka
-
09Efekt przeobrażeń zachodzących w dojrzewającym mózguEfekt przeobrażeń zachodzących w dojrzewającym mózgu
-
10Mózg na dłoni – czyli gad w akcjiMózg na dłoni – czyli gad w akcji
-
11Mózg gadzi na przykładzieMózg gadzi na przykładzie
-
12Typy prowokacjiTypy prowokacji
-
13Najważniejsze zadania rozwojowe młodego człowiekaNajważniejsze zadania rozwojowe młodego człowieka
-
14Konflikt miedzy dorosłymi a nastolatkamiKonflikt miedzy dorosłymi a nastolatkami
-
15Czynniki uruchamiające reakcję obronną u nastolatkaCzynniki uruchamiające reakcję obronną u nastolatka
-
16Źródła potrzeby konfliktówŹródła potrzeby konfliktów
-
17Jak działają kary?Jak działają kary?
-
18Działanie kar na przykładzie z życiaDziałanie kar na przykładzie z życia
-
19Jak działają nagrody?Jak działają nagrody?
-
20Lodowa góra błędnych celów zachowańLodowa góra błędnych celów zachowań
-
214 błędne cele zachowań4 błędne cele zachowań
-
22Jak możemy definiować trudne zachowania uczniów, skąd się one biorą i jak im zaradzić?Jak możemy definiować trudne zachowania uczniów, skąd się one biorą i jak im zaradzić?
-
23Schemat "trudnego" ucznia - czego unikać i co stosowaćSchemat "trudnego" ucznia - czego unikać i co stosować
-
24Mistrz spokojuMistrz spokoju
-
25Narzędzia i strategie do wykorzystania w pracyNarzędzia i strategie do wykorzystania w pracy
-
26Pozytywna DyscyplinaPozytywna Dyscyplina
-
27Narzędzia bycia uprzejmym i stanowczym w praktyceNarzędzia bycia uprzejmym i stanowczym w praktyce
-
28NeurodydaktykaNeurodydaktyka
-
29Sposoby rozładowania napięciaSposoby rozładowania napięcia
-
30Trening Umiejętności SpołecznychTrening Umiejętności Społecznych
-
31Podstawy porozumienia bez przemocy – czyli o sztuce komunikacjiPodstawy porozumienia bez przemocy – czyli o sztuce komunikacji
-
32Słowa mury i słowa oknaSłowa mury i słowa okna
-
33Zasady uważnego słuchaniaZasady uważnego słuchania
-
34Szacunek do siebie i innychSzacunek do siebie i innych
-
35Jak być uprzejmym i stanowczym jednocześnie?Jak być uprzejmym i stanowczym jednocześnie?
-
36Kształtowanie samoocenyKształtowanie samooceny
-
37Czynniki wpływające na poczucie własnej wartościCzynniki wpływające na poczucie własnej wartości
-
38Poczucie własnej wartości u ucznia. Jakie zadania stają przed nauczycielem?Poczucie własnej wartości u ucznia. Jakie zadania stają przed nauczycielem?
-
39Korzyści wynikające z wprowadzenia zasad minimediacjiKorzyści wynikające z wprowadzenia zasad minimediacji
-
40Budowanie relacji z nastolatkiemBudowanie relacji z nastolatkiem
-
41Narzędzia i dobre praktykiNarzędzia i dobre praktyki
Jestem nauczycielem akademickim, adiunktem, doktorem nauk o zarządzaniu, akredytowanym praktykiem tutoringu, certyfikowanym trenerem minimediacji (w duchu wychowania bez przemocy NVC); certyfikowanym edukatorem pozytywnej dyscypliny rodziców oraz nauczycieli oraz Trenerem Umiejętności Społecznych TUS I oraz II stopnia.
Pomagam rodzicom i nauczycielom budować relacje oparte na miłości, empatii, szacunku i pozytywnej dyscyplinie, które są podstawowymi wartościami podczas długotrwałego procesu wychowania kompetentnych i szczęśliwych dzieci.
Pracuję jako adiunkt, nauczyciel akademicki od 2007 roku; a od 2012 roku wdrażam założenia tutoringu dbając o rozwój i wspierając swoich podopiecznych. Jako potwierdzenie efektów pracy w 2019 roku otrzymałam, podczas VII Gali Środowiska Studenckiego Kukucjusze 2019 AWF Katowice, wyróżnienie w kategorii Złote Serce. Od 2019 roku należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Stworzyłam Akademię Relacji, której celem jest szkolenie rodziców oraz wychowawców żłobków, przedszkoli i szkół – w szeroko rozumianej sztuce nawiązywania komunikacji i budowania relacji. Ponadto od 2021 roku z ramienia AWF Katowice jestem częścią ministerialnego projektu WF z AWF – gdzie odpowiedzialna jestem za przeszkolenie nauczycieli Wychowania Fizycznego z woj. Śląskiego i opolskiego z budowania relacji i wsparcia dla dzieci wracających po nauczaniu zdalnym do szkoły.
Należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Jestem autorką artykułów o wychowaniu i rozwoju w magazynach: “Świat Przedszkolaka” i “Świat Pierwszoklasisty” oraz na portalu Pozytywna Dyscyplina dla rodziców; Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie dla nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych- Pogotowie Rodzicielskie; oraz Pomysłowi Rodzice.
Współpracuję z WyEdukowani – Akademią Projektowania Rozwoju; Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym (WOM) w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli (CDN) w Sosnowcu. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli (w tym Rad Pedagogicznych) oraz rodziców zarówno w formie stacjonarnej, online, jak i e-learningowej. Od 2016 roku ma za sobą przeprowadzenie około 500 godzin szkoleń stacjonarnych oraz od 2020 roku około 600 godzin on-line; ponadto napisałam oraz nagrałam około 10 certyfikowanych kursów dla nauczycieli.
Pozytywna Dyscyplina w sposób bardzo obrazowy i jasny uczy, jak zrozumieć poszczególne zachowania dzieci, tłumaczy je od strony biologicznej jak i psychologicznej. Pozytywna Dyscyplina porządkuje potrzeby dzieci dając równocześnie narzędzia i techniki do ich zaspokajania. Łącząc Pozytywną Dyscyplinę, Minimediacje (bazujące na Porozumieniu bez przemocy, narzędzie do rozwiązywania konfliktów z dziećmi i między dziećmi) oraz SELF-REG (czyli obserwacji siebie i dzieci w celu nazywania i lokalizowania stresorów, by nauczyć się radzenia sobie z emocjami w trudnych momentach) podane w formie tutoringu (bazującym na sztuce zadawania pytań i szukaniu rozwiązań - nie dając gotowych odpowiedzi) - stworzyłam efektywny wachlarz narzędzi którymi dzielę się z Rodzicami oraz Wychowawcami, którzy zafascynowani są budowaniem relacji na bazie szacunku i zrozumienia.
Jako mama dwójki dzieci (Nastolatki i Przedszkolaka) i prawie idealna żona sukcesywnie wprowadzam założenia porozumienia bez przemocy do swojego domu. Oczywiście żadna metoda nie rozwiąże raz na zawsze wszystkich problemów – ale otrzymujemy wskazówki, jak budować relacje między rodzicami i dziećmi, (bo niezaspokojone potrzeby są głównym sprawcami tzw „złych” zachowań…)