Dziecko autystyczne i z Zespołem Aspergera w przedszkolu
kursu
szkolenia
trwania
Dla Kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest dla nauczycieli i wychowawców w przedszkolach, którzy chcą wspierać dzieci w ich rozwoju; którzy dzięki swoim obserwacjom mogą pomóc rodzicom w podjęciu odpowiednich kroków, aby zacząć specjalistyczną diagnozę oraz terapię w kierunku spektrum autyzmu. Z treścią kursu powinni zapoznać się również rodzice, ponieważ zamieszczona została tu wiedza dotycząca różnych przesłanek, które mogą pomóc we wczesnym wykryciu symptomów ze spektrum autyzmu.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się czym jest spektrum autyzmu; jakie można zaobserwować symptomy wskazujące na to, że dziecko znajduje się w grupie ryzyka. W kursie zamieszczone zostały również ćwiczenia wspierające rozwój dzieci ze spektrum, które można wprowadzić w swojej grupie przedszkolnej, które wspierać mogą rozwój dzieci.
Co znajduje się w kursie?
Informacje zawarte w kursie pomogą nauczycielom i wychowawcom w spojrzeniu raz jeszcze na zagadnienie spektrum autyzmu. Kurs stanie się drogowskazem w poszukiwaniu kierunku szukania drogi komunikacji i nawiązywania relacji dzieci w spektrum autyzmu z otoczeniem. Informacje zawarte w kursie pomogą również w budowaniu w grupie atmosfery wsparcia, zrozumienia, tolerancji oraz empatii.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01WstępWstęp
-
02Spektrum autyzmuSpektrum autyzmu
-
03W świetle badańW świetle badań
-
04Cechy charakterystyczne dla autyzmuCechy charakterystyczne dla autyzmu
-
05Symptomy mogące predysponować do zaburzeń ze spektrum autyzmuSymptomy mogące predysponować do zaburzeń ze spektrum autyzmu
-
06Typologia dzieci autystycznychTypologia dzieci autystycznych
-
07Autyzm jest zaburzeniem, nie jest chorobąAutyzm jest zaburzeniem, nie jest chorobą
-
08Deficyt rozwoju mowy i komunikacjiDeficyt rozwoju mowy i komunikacji
-
09Zaburzenia w kontaktach społecznychZaburzenia w kontaktach społecznych
-
10Zainteresowania dziecka z autyzmemZainteresowania dziecka z autyzmem
-
11Zespół Aspargera (ZA)Zespół Aspargera (ZA)
-
126 kryteriów diagnostycznych6 kryteriów diagnostycznych
-
13Cechy zespołu AspergeraCechy zespołu Aspergera
-
14Praca i komunikacja z dzieckiem w spektrum autyzmuPraca i komunikacja z dzieckiem w spektrum autyzmu
-
15Diagnozowanie i terapiaDiagnozowanie i terapia
-
16Rozwijanie umiejętności życiowych w grupieRozwijanie umiejętności życiowych w grupie
-
17Jak wykorzystać zainteresowania dzieci ze spektrum w codziennych zajęciach w przedszkoluJak wykorzystać zainteresowania dzieci ze spektrum w codziennych zajęciach w przedszkolu
-
18BIBLIOGRAFIABIBLIOGRAFIA
Jestem nauczycielem akademickim, adiunktem, doktorem nauk o zarządzaniu, akredytowanym praktykiem tutoringu, certyfikowanym trenerem minimediacji (w duchu wychowania bez przemocy NVC); certyfikowanym edukatorem pozytywnej dyscypliny rodziców oraz nauczycieli oraz Trenerem Umiejętności Społecznych TUS I oraz II stopnia.
Pomagam rodzicom i nauczycielom budować relacje oparte na miłości, empatii, szacunku i pozytywnej dyscyplinie, które są podstawowymi wartościami podczas długotrwałego procesu wychowania kompetentnych i szczęśliwych dzieci.
Pracuję jako adiunkt, nauczyciel akademicki od 2007 roku; a od 2012 roku wdrażam założenia tutoringu dbając o rozwój i wspierając swoich podopiecznych. Jako potwierdzenie efektów pracy w 2019 roku otrzymałam, podczas VII Gali Środowiska Studenckiego Kukucjusze 2019 AWF Katowice, wyróżnienie w kategorii Złote Serce. Od 2019 roku należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Stworzyłam Akademię Relacji, której celem jest szkolenie rodziców oraz wychowawców żłobków, przedszkoli i szkół – w szeroko rozumianej sztuce nawiązywania komunikacji i budowania relacji. Ponadto od 2021 roku z ramienia AWF Katowice jestem częścią ministerialnego projektu WF z AWF – gdzie odpowiedzialna jestem za przeszkolenie nauczycieli Wychowania Fizycznego z woj. Śląskiego i opolskiego z budowania relacji i wsparcia dla dzieci wracających po nauczaniu zdalnym do szkoły.
Należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Jestem autorką artykułów o wychowaniu i rozwoju w magazynach: “Świat Przedszkolaka” i “Świat Pierwszoklasisty” oraz na portalu Pozytywna Dyscyplina dla rodziców; Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie dla nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych- Pogotowie Rodzicielskie; oraz Pomysłowi Rodzice.
Współpracuję z WyEdukowani – Akademią Projektowania Rozwoju; Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym (WOM) w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli (CDN) w Sosnowcu. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli (w tym Rad Pedagogicznych) oraz rodziców zarówno w formie stacjonarnej, online, jak i e-learningowej. Od 2016 roku ma za sobą przeprowadzenie około 500 godzin szkoleń stacjonarnych oraz od 2020 roku około 600 godzin on-line; ponadto napisałam oraz nagrałam około 10 certyfikowanych kursów dla nauczycieli.
Pozytywna Dyscyplina w sposób bardzo obrazowy i jasny uczy, jak zrozumieć poszczególne zachowania dzieci, tłumaczy je od strony biologicznej jak i psychologicznej. Pozytywna Dyscyplina porządkuje potrzeby dzieci dając równocześnie narzędzia i techniki do ich zaspokajania. Łącząc Pozytywną Dyscyplinę, Minimediacje (bazujące na Porozumieniu bez przemocy, narzędzie do rozwiązywania konfliktów z dziećmi i między dziećmi) oraz SELF-REG (czyli obserwacji siebie i dzieci w celu nazywania i lokalizowania stresorów, by nauczyć się radzenia sobie z emocjami w trudnych momentach) podane w formie tutoringu (bazującym na sztuce zadawania pytań i szukaniu rozwiązań - nie dając gotowych odpowiedzi) - stworzyłam efektywny wachlarz narzędzi którymi dzielę się z Rodzicami oraz Wychowawcami, którzy zafascynowani są budowaniem relacji na bazie szacunku i zrozumienia.
Jako mama dwójki dzieci (Nastolatki i Przedszkolaka) i prawie idealna żona sukcesywnie wprowadzam założenia porozumienia bez przemocy do swojego domu. Oczywiście żadna metoda nie rozwiąże raz na zawsze wszystkich problemów – ale otrzymujemy wskazówki, jak budować relacje między rodzicami i dziećmi, (bo niezaspokojone potrzeby są głównym sprawcami tzw „złych” zachowań…)


