Spektrum autyzmu u starszych dzieci
kursu
szkolenia
trwania
Dla Kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest dla nauczycieli i wychowawców w szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy chcą wspierać uczniów w ich rozwoju; którzy dzięki swoim obserwacjom mogą pomóc rodzicom w podjęciu odpowiednich kroków, aby zacząć specjalistyczną diagnozę oraz terapię w kierunku spektrum autyzmu. Należy podkreślić, że w okresie nastoletnim występuje drugi (po okresie dzieciństwa) przełom rozwoju człowieka; podczas którego może uwydatnić się któryś z obszarów spektrum autyzmu. Z treścią kursu powinni zapoznać się również rodzice, ponieważ zamieszczona została tu wiedza dotycząca różnych przesłanek, które mogą pomóc w wykryciu symptomów ze spektrum autyzmu.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się czym jest spektrum autyzmu; jakie można zaobserwować symptomy wskazujące na to, że nastolatek znajduje się w grupie ryzyka. Skutkiem zaniedbań we wspomaganiu dziecka ze spektrum autyzmu w okresie dojrzewania może być między innymi przerwanie nauki, ucieczka od kontaktów z rówieśnikami, izolowanie się, popadanie w depresję. W kursie zamieszczone zostały również wskazówki jak budować relację w grupie i wspierać rozwój uczniów ze spektrum.
Co znajduje się w kursie?
Informacje zawarte w kursie pomogą nauczycielom i wychowawcom w spojrzeniu raz jeszcze na zagadnienie spektrum autyzmu. Kurs stanie się drogowskazem w poszukiwaniu kierunku szukania drogi komunikacji i nawiązywania relacji nastolatków w spektrum autyzmu z otoczeniem. Wiele badań i obserwacji wskazuje na fakt jak ważne jest wsparcie grupy i otoczenia nastolatków i dorosłych w spektrum autyzmu. Wsparcie okazane najbliższym oraz osobie w spektrum pomaga jej w odnalezieniu poczucia sukcesu i satysfakcji w życiu osobistym i zawodowym. Oczywiście aktywność zawodowa autystów bardzo mocno jest powiązana z ich stopniem niepełnosprawności. Informacje zawarte w kursie pomogą również w budowaniu w grupie atmosfery wsparcia, zrozumienia, tolerancji oraz empatii.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01WstępWstęp
-
02Spektrum autyzmu - definicja, badaniaSpektrum autyzmu - definicja, badania
-
03Typowe cechyTypowe cechy
-
04Znajomość poszczególnych objawówZnajomość poszczególnych objawów
-
05Typologia osób autystycznychTypologia osób autystycznych
-
06Najczęściej definiowane zaburzenia obserwowane w spektrum autyzmuNajczęściej definiowane zaburzenia obserwowane w spektrum autyzmu
-
07Zespół Aspargera (ZA)Zespół Aspargera (ZA)
-
08Charakterystyczne oznaki i zachowaniaCharakterystyczne oznaki i zachowania
-
096 kryteriów diagnostycznych6 kryteriów diagnostycznych
-
10Cechy ZACechy ZA
-
11Jakimi zachowaniami charakteryzuje się uczeń z Zespołem AspargeraJakimi zachowaniami charakteryzuje się uczeń z Zespołem Aspargera
-
12Praca i komunikacja z uczniem w spektrum autyzmuPraca i komunikacja z uczniem w spektrum autyzmu
-
13Jak można usprawnić obszar pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu?Jak można usprawnić obszar pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu?
-
14Najczęściej proponowane terapieNajczęściej proponowane terapie
-
15Jak współpracować z młodzieżą w spektrum autyzmu w klasieJak współpracować z młodzieżą w spektrum autyzmu w klasie
-
16Zachowania ryzykowne młodzieży w spektrum autyzmuZachowania ryzykowne młodzieży w spektrum autyzmu
-
17Zainteresowania dziecka z autyzmemZainteresowania dziecka z autyzmem
-
18Jak wykorzystać zainteresowania dzieci ze spektrum w codziennych zajęciach w szkole?Jak wykorzystać zainteresowania dzieci ze spektrum w codziennych zajęciach w szkole?
-
19Polecana literatura dla nauczycieli i wychowawcówPolecana literatura dla nauczycieli i wychowawców
-
20BibliografiaBibliografia
Jestem nauczycielem akademickim, adiunktem, doktorem nauk o zarządzaniu, akredytowanym praktykiem tutoringu, certyfikowanym trenerem minimediacji (w duchu wychowania bez przemocy NVC); certyfikowanym edukatorem pozytywnej dyscypliny rodziców oraz nauczycieli oraz Trenerem Umiejętności Społecznych TUS I oraz II stopnia.
Pomagam rodzicom i nauczycielom budować relacje oparte na miłości, empatii, szacunku i pozytywnej dyscyplinie, które są podstawowymi wartościami podczas długotrwałego procesu wychowania kompetentnych i szczęśliwych dzieci.
Pracuję jako adiunkt, nauczyciel akademicki od 2007 roku; a od 2012 roku wdrażam założenia tutoringu dbając o rozwój i wspierając swoich podopiecznych. Jako potwierdzenie efektów pracy w 2019 roku otrzymałam, podczas VII Gali Środowiska Studenckiego Kukucjusze 2019 AWF Katowice, wyróżnienie w kategorii Złote Serce. Od 2019 roku należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Stworzyłam Akademię Relacji, której celem jest szkolenie rodziców oraz wychowawców żłobków, przedszkoli i szkół – w szeroko rozumianej sztuce nawiązywania komunikacji i budowania relacji. Ponadto od 2021 roku z ramienia AWF Katowice jestem częścią ministerialnego projektu WF z AWF – gdzie odpowiedzialna jestem za przeszkolenie nauczycieli Wychowania Fizycznego z woj. Śląskiego i opolskiego z budowania relacji i wsparcia dla dzieci wracających po nauczaniu zdalnym do szkoły.
Należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Jestem autorką artykułów o wychowaniu i rozwoju w magazynach: “Świat Przedszkolaka” i “Świat Pierwszoklasisty” oraz na portalu Pozytywna Dyscyplina dla rodziców; Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie dla nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych- Pogotowie Rodzicielskie; oraz Pomysłowi Rodzice.
Współpracuję z WyEdukowani – Akademią Projektowania Rozwoju; Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym (WOM) w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli (CDN) w Sosnowcu. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli (w tym Rad Pedagogicznych) oraz rodziców zarówno w formie stacjonarnej, online, jak i e-learningowej. Od 2016 roku ma za sobą przeprowadzenie około 500 godzin szkoleń stacjonarnych oraz od 2020 roku około 600 godzin on-line; ponadto napisałam oraz nagrałam około 10 certyfikowanych kursów dla nauczycieli.
Pozytywna Dyscyplina w sposób bardzo obrazowy i jasny uczy, jak zrozumieć poszczególne zachowania dzieci, tłumaczy je od strony biologicznej jak i psychologicznej. Pozytywna Dyscyplina porządkuje potrzeby dzieci dając równocześnie narzędzia i techniki do ich zaspokajania. Łącząc Pozytywną Dyscyplinę, Minimediacje (bazujące na Porozumieniu bez przemocy, narzędzie do rozwiązywania konfliktów z dziećmi i między dziećmi) oraz SELF-REG (czyli obserwacji siebie i dzieci w celu nazywania i lokalizowania stresorów, by nauczyć się radzenia sobie z emocjami w trudnych momentach) podane w formie tutoringu (bazującym na sztuce zadawania pytań i szukaniu rozwiązań - nie dając gotowych odpowiedzi) - stworzyłam efektywny wachlarz narzędzi którymi dzielę się z Rodzicami oraz Wychowawcami, którzy zafascynowani są budowaniem relacji na bazie szacunku i zrozumienia.
Jako mama dwójki dzieci (Nastolatki i Przedszkolaka) i prawie idealna żona sukcesywnie wprowadzam założenia porozumienia bez przemocy do swojego domu. Oczywiście żadna metoda nie rozwiąże raz na zawsze wszystkich problemów – ale otrzymujemy wskazówki, jak budować relacje między rodzicami i dziećmi, (bo niezaspokojone potrzeby są głównym sprawcami tzw „złych” zachowań…)


