Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością, edukacja i wsparcie jego rodziny
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli, pedagogów, nauczycieli wspomagających, pracowników środowiskowych, interwentów kryzysowych i innych specjalistów wspierających rodziny w których wychowuje się dziecko z niepełnosprawnością oraz rodziców takich dzieci
Czego się nauczę?
W trakcie kursu:
- Uczestnicy zrozumieją specyfikę funkcjonowania rodzin z dzieckiem dotkniętym niepełnosprawnością
- Będą potrafili dobrać metody wsparcia do potrzeb podopiecznego i jego rodziny.
- Będą wiedzieć jak motywować rodziców do współpracy na rzecz rozwoju dziecka.
Co znajduje się w kursie?
Kurs składa się z 3 części.
Pierwsza – wprowadza temat niepełnosprawności i pozwala zrozumieć jej wpływ na możliwości rozwojowe i funkcjonowanie osoby nią dotkniętej.
Druga – dotyka trudnego tematu wpływu niepełnosprawności na system rodzinny i zmian adaptacyjnych, jakie musi przejść cała rodzina, by sprostać wyzwaniu jakim jest wychowanie i opieka nad dzieckiem z niepełnosprawnością; z uwzględnieniem jej rodzaju i czasu kiedy powstała.
Trzecia – opisuje formy i metody wsparcia, jakie możesz zaproponować lub/i zapewnić rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością, by przywrócić jej wszystkim członkom poczucie sensu i jakość życia.
Co jeszcze warto wiedzieć
Oswojeniu się z wiadomością o niepełnosprawności swojego dziecka – niezależnie, czy przychodzi ona w czasie ciąży, czy w trakcie życia dziecka, towarzyszą tak silne i traumatyzujące emocje jak podczas żałoby. Chcąc pracować i skutecznie wspierać rodziny z niepełnosprawnymi dziećmi musisz wykazać się niezwykłą empatią, ale też determinacją, która pozwoli im dostrzec perspektywę „nie wszystko stracone” i rozpocząć życie w nowych okolicznościach, które będzie uwzględniało potrzeby osoby z niepełnosprawnością, ale także wszystkich innych członków rodziny. Serdecznie życzę Ci powodzenia w tej szlachetnej, acz trudnej pracy – a kurs niech będzie dla Ciebie w niej pomocą!
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01Wideo-wykład cz. 3Wideo-wykład cz. 3
-
02Wideo-wykład cz. 1Wideo-wykład cz. 1
-
03Wideo-wykład cz. 2Wideo-wykład cz. 2
-
04Niepełnosprawność i jej wpływ na życie osoby nią dotkniętejNiepełnosprawność i jej wpływ na życie osoby nią dotkniętej
-
05Dlaczego w ogóle potrzebujemy zająć się tym tematem?Dlaczego w ogóle potrzebujemy zająć się tym tematem?
-
06Inkluzja w teorii i praktyceInkluzja w teorii i praktyce
-
07Dziecko z niepełnosprawnościąDziecko z niepełnosprawnością
-
08Rodzaje niepełnosprawnościRodzaje niepełnosprawności
-
09Prawa dzieci z niepełnosprawnościąPrawa dzieci z niepełnosprawnością
-
10Wpływ niepełnosprawności na system rodzinnyWpływ niepełnosprawności na system rodzinny
-
11W walce o rozwójW walce o rozwój
-
12Fazy procesu przystosowania się rodziny do niepełnosprawności dzieckaFazy procesu przystosowania się rodziny do niepełnosprawności dziecka
-
13Instytucje i fundacje, które zajmują się wsparciem rodzin z niepełnosprawnymi dziećmiInstytucje i fundacje, które zajmują się wsparciem rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi
-
14Zespół wypalenia się sił u rodzicówZespół wypalenia się sił u rodziców
-
15Wielowymiarowość wsparcia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnymWielowymiarowość wsparcia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
-
16Określenie zasad współpracyOkreślenie zasad współpracy
-
17Formalne elementy i obszary wsparciaFormalne elementy i obszary wsparcia
-
18Formy wsparcia, które powinny być obecne w relacji nauczyciel/ pedagog - rodzicFormy wsparcia, które powinny być obecne w relacji nauczyciel/ pedagog - rodzic
-
19Wsparcie emocjonalneWsparcie emocjonalne
-
20Wsparcie materialne i finansoweWsparcie materialne i finansowe
-
21Wsparcie instrumentalneWsparcie instrumentalne
-
22Wsparcie organizacyjneWsparcie organizacyjne
-
23Wsparcie wartościująceWsparcie wartościujące
-
24Wsparcie duchoweWsparcie duchowe
-
25Wczesne wspomaganie rozwojuWczesne wspomaganie rozwoju
-
26Źródła i instytucjeŹródła i instytucje
-
27Warto zadbaćWarto zadbać
-
28Metody pracy wspierające inkluzję i rozwój dzieciMetody pracy wspierające inkluzję i rozwój dzieci
-
29Współpraca wychowawczaWspółpraca wychowawcza
-
30BibliografiaBibliografia
Od ukończenia studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uzyskania tytułu terapeuty angażuję się w pracę z ludźmi potrzebującymi wsparcia. Pierwsze lata na ścieżce zawodowej spędziłam aktywizując osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny do twórczego, harmonijnego życia na miarę posiadanych zasobów. Kolejny okres zgłębiałam tajemnice Autyzmu pracując z wyjątkowymi Dziećmi ze Spektrum oraz asystując ich Opiekunom w procesie wychowania, dzieląc się wiedzą ze specjalistami na licznych szkoleniach i warsztatach organizowanych w ramach Stowarzyszenia Promitis. Następnie z Wrocławia przeniosłam się do Tbilisi – współtworząc tam Centrum Terapeutyczne Sunspace z którym mam przyjemność współpracować do dziś, szkoląc terapeutów w Centrum Neurorozwoju oraz współtworząc program edukacyjny dla otwieranego w 2018 roku kierunku terapia zajęciowa na Uniwersytecie Stanowym w Tbilisi.
Po powrocie do Polski działałam terapeutycznie wraz z kilkoma fundacjami na terenie Wrocławia, rozwijałam prowadziłam również działalność edukacyjną i szkoleniową, która dynamicznie rozwinęła się na łonie Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych.
Moją pasją od zawsze jest człowiek i jego niezwykłe możliwości rozwojowe oraz dążenie do życiowego spełnienia. Pracuję w duchu pedagogiki personalistycznej, holistycznej i w oparciu o najlepsze praktyki komunikacji bez przemocy. Prywatnie mama Rozalki i zapalony podróżnik.
Całość dotychczasowych doświadczeń życiowych, edukacyjnych i zawodowych oraz bogactwo kompetencji zdobyte w praktyce, kontaktach z cudownymi Ludźmi, wspólnym pokonywaniu słabości, w dążeniu do rozwoju i dobrego życia – zaowocowały Win Your Life – firmą, która powstała, by służyć wiedzą i realnym wsparciem na gruncie zawodowym i na ścieżce osobistego wzrostu.


