Eksperyment jako metoda aktywizująca uczniów i nauczycieli
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Szkolenie skierowane jest do wszystkich nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na każdym etapie kształcenia, którzy chcieliby poszerzyć lub uzupełnić swoją wiedzę z zakresu wykorzystania metod badawczych w praktyce szkolnej. Polecany jest także dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego.
Czego się nauczę?
- Zapoznasz się z wymaganiami jakie stawia przed nauczycielami podstawa programowa kształcenia ogólnego z 2017 r. związanymi z wykorzystaniem mertod badawczych.
- Poznasz metody zaliczane do metod badawczych, będziesz je rozróżniać i świadomie wykorzystywać na swoich zajęciach.
- Poznasz elementy metody badawczej oraz będziesz potrafić je opracować przygotowując swoją lekcję.
- Poznasz praktyczne przykłady stosowania metod badawczych na wszystkich przedmiotach przyrodniczych.
- Uświadomisz sobie jakie jest znaczenie metod badawczych w nauczaniu przedmiotów przyrpodniczych.
- Zapoznasz się z metodą IBSE związaną z uczeniem się przez odkrywanie.
Co znajduje się w kursie?
- Prezentacja multimedialna przedstawiająca treści kursu, pdf.
- Linki do zasobów Internetowych
- Przykładowe scenariusze lekcji oparte na metodzie badawczej ze wszystkich przedmiotów przyrodniczych.
- Przykładowe doświadczenia i eksperymenty dla poszczególnych przedmiotów przyrodniczych.
- Zadania mające na celu utrwalenie zdobytych wiadomości.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
02Szczegółowa analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego 2017 pod względem konieczności stosowania metody eksperymentalnej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczychSzczegółowa analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego 2017 pod względem konieczności stosowania metody eksperymentalnej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
-
03Fragmenty podstawy programowej dla poszczególnych przedmiotów związane z metodą badawczą (naukową)Fragmenty podstawy programowej dla poszczególnych przedmiotów związane z metodą badawczą (naukową)
-
04Metoda eksperymentu (metoda badawcza) oraz metoda projektu edukacyjnego są uzupełnieniem podstawy programowejMetoda eksperymentu (metoda badawcza) oraz metoda projektu edukacyjnego są uzupełnieniem podstawy programowej
-
05Typy doświadczeńTypy doświadczeń
-
06Typy zadań doświadczalnychTypy zadań doświadczalnych
-
07PodsumowaniePodsumowanie
-
08ObserwacjaObserwacja
-
09Elementy składające się na metodę naukowąElementy składające się na metodę naukową
-
10Procedura poszukiwania odpowiedzi na postawiony problem badawczyProcedura poszukiwania odpowiedzi na postawiony problem badawczy
-
11Problem badawczyProblem badawczy
-
12Pytanie badawczePytanie badawcze
-
13Hipoteza badawczaHipoteza badawcza
-
14Próba badawczaPróba badawcza
-
15Próba kontrolnaPróba kontrolna
-
16Analiza wyników i wnioskowanieAnaliza wyników i wnioskowanie
-
17Przykłady wykorzystania metody naukowej - geografiaPrzykłady wykorzystania metody naukowej - geografia
-
18Przykłady wykorzystania metody naukowej - biologiaPrzykłady wykorzystania metody naukowej - biologia
-
19Przykłady wykorzystania metody naukowej - fizykaPrzykłady wykorzystania metody naukowej - fizyka
-
20Metoda IBSEMetoda IBSE
-
21Typy IBSETypy IBSE
-
22Metoda projektu edukacyjnegoMetoda projektu edukacyjnego
-
23ZakończenieZakończenie
Absolwentka Wydziału Fizyki i Techniki Jądrowej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Obecnie nauczyciel fizyki w szkole podstawowej, w przeszłości również jako nauczyciel w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym. Ukończyłam także studium pedagogiczne w Wyższej Szkole Humanistyczno-Przyrodniczej w Sandomierzu.
Od 2015 roku jestem trenerem, prowadzę szkolenia dla nauczycieli zarówno w formie stacjonarnej jak i e-learningowej. Obecnie mam za sobą około 300 godzin szkoleń stacjonarnych.
Współpracuję z Niepubliczną Placówką Doskonalenia Nauczycieli "Przyjazna Edukacja” w Tarnobrzegu. Specjalizuję się głównie w nowoczesnych metodach nauczania, powiązanych z technologią informacyjno- komunikacyjną, innowacjach i eksperymentach pedagogicznych, pomiarze dydaktycznym, ocenianiu wspierającym ucznia, wartościowaniu osiągnięć edukacyjnych oraz szeroko pojętym prawem w oświacie.
Zainteresowania prawem oświatowym spowodowały, że ukończyłam kurs kwalifikacyjny dla oświatowej kadry kierowniczej. Jestem także popularyzatorką wykorzystania metod badawczych w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Ponieważ jestem praktykującym nauczycielem, pełnym pasji i zainteresowań swoje szkolenia opieram na bogatym doświadczeniu, które zdobyłam m.in. przy realizacji czterech projektów unijnych.
Jestem współautorką publikacji książkowych wydanych w czerwcu 2016 r. realizowanych w ramach projektu Erasmus+:
- "Zbiór scenariuszy lekcyjnych: Z matematyką przez świat, w poszukiwaniu nowych metod nauczania matematyki i przedmiotów pokrewnych”.
- "Zbiór zadań: Z matematyką przez świat”.
- Jest także współautorką trzech innowacji pedagogicznych, które także wdrożyłam i przeprowadziłam w swoich szkołach:
- "Małżeństwo z rozsądku- matematyka z fizyką” 2010/2011;
- "Technologia informacyjno komunikacyjna na usługach matematyki i fizyki” 2016/2017’
- "Narzędzia informatyki na lekcjach fizyki i języka angielskiego” 2018/2019.
Moje zainteresowania to malarstwo olejne i akrylowe, rękodzieło artystyczne, historia drugiej wojny światowej i astronomia.


