Jak przygotować dziecko do szkoły? O gotowości szkolnej dziecka z perspektywy nauczycieli i rodziców
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Jeśli jesteś nauczycielem przedszkola i chcesz jak najlepiej przygotować dzieci ze swojej grupy do funkcjonowania w szkole - będzie to dla Ciebie doskonały kurs. Jeśli chcesz lepiej poznać formalne aspekty rocznego przygotowania przedszkolnego – to również jest kurs dla Ciebie. Nie zapominajmy jednak o dzieciach, które wymagają wsparcia ze strony nauczycieli i rodziców – ta tematyka również zostanie poruszona w kursie.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się lub utrwalisz wiedzę o tym, jakie akty prawne regulują obserwację i diagnozę gotowości szkolnej dziecka, poznasz szczegółowo treść tych zapisów i ich najczęstszą interpretację. Dowiesz się więcej o tym, w jaki sposób można prowadzić takie obserwacje, oraz jakimi kryteriami kierować się przy ich interpretacji. Poznasz również sposoby na prowadzenie i dokumentowanie tej szczególnej formy obserwacji jaką jest diagnoza gotowości szkolnej. Dowiesz się, w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi można rozpoznawać i diagnozować wybrane obszary rozwoju u dzieci przedszkolnych. Ponadto, będziesz mógł/a skorzystać z propozycji bibliografii, by poszerzyć swoje wiadomości w tym zakresie.
Co znajduje się w kursie?
Kurs składa się z kilku części, zawierających szczegółowe informacje o sposobach prowadzenia tej szczególnej obserwacji dziecka w przedszkolu, dostosowania istniejących już narzędzi diagnozy pedagogicznej do potrzeb grupy oraz tworzenia własnych materiałów do obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej. Znajdziecie też przykłady narzędzi dostępnych nauczycielom, by jak najlepiej mogli rozpoznawać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci. Otrzymacie tez wskazówki, w jaki sposób dokumentować i przedstawiać rodzicom wyniki obserwacji, prowadzić zebrania dotyczące gotowości szkolnej.
Każdy moduł zawiera informacje, wskazówki i zagadnienia do refleksji podczas ukierunkowanej obserwacji dzieci. W treści kursu znajdziesz też wiele odnośników do wartościowych stron internetowych, filmów instruktażowych i literatury dotyczącej poruszanej tematyki.
Ponadto, będziesz mógł/a sprawdzić swoją wiedzę w 5 krótkich mini – testach oraz egzaminie końcowym, podsumowującym zdobytą podczas kursu wiedzę. Dzięki temu będziesz naprawdę profesjonalnie przygotowanym specjalistą.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
02Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 1Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 1
-
03Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 2Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 2
-
04Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 3Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 3
-
05Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 4Webinar: DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ krok po kroku cz. 4
-
06Co to jest gotowość szkolna?Co to jest gotowość szkolna?
-
07Spotkania z rodzicami sześciolatków - kwestie do omówieniaSpotkania z rodzicami sześciolatków - kwestie do omówienia
-
08ĆWICZENIE DLA RODZICÓWĆWICZENIE DLA RODZICÓW
-
09Wsparcie emocjonalno – społeczne dziecka pomagające w osiągnięciu gotowości szkolnejWsparcie emocjonalno – społeczne dziecka pomagające w osiągnięciu gotowości szkolnej
-
10PRZYKŁAD ULOTKI DLA RODZICÓWPRZYKŁAD ULOTKI DLA RODZICÓW
-
11Najważniejsze formalne obowiązki nauczyciela i dyrektora w zakresie gotowości szkolnej sześciolatkaNajważniejsze formalne obowiązki nauczyciela i dyrektora w zakresie gotowości szkolnej sześciolatka
-
12INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ - WZÓRINFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ - WZÓR
-
13Obserwacja wstępna sześciolatkówObserwacja wstępna sześciolatków
-
14Kompetencje sześciolatka przygotowanego odpowiednio do nauki szkolnejKompetencje sześciolatka przygotowanego odpowiednio do nauki szkolnej
-
15Cechy i zachowania dojrzałości emocjonalno-społecznejCechy i zachowania dojrzałości emocjonalno-społecznej
-
16Procesy poznawcze niezbędne do osiągnięcia gotowości szkolnejProcesy poznawcze niezbędne do osiągnięcia gotowości szkolnej
-
17Diagnozowanie potrzeb dziecka w przedszkolu – narzędzia i technikiDiagnozowanie potrzeb dziecka w przedszkolu – narzędzia i techniki
-
18Techniki badawczeTechniki badawcze
-
19Rodzaje obserwacjiRodzaje obserwacji
-
20Analiza dokumentówAnaliza dokumentów
-
21TestyTesty
-
22KwestionariuszKwestionariusz
-
23Testy do badania poszczególnych obszarów rozwoju - Rozwój psychoruchowyTesty do badania poszczególnych obszarów rozwoju - Rozwój psychoruchowy
-
24Zaburzenie w rozwoju dziecka:Zaburzenie w rozwoju dziecka:
-
25Narzędzia do zbadania rozwoju psychoruchowego dzieckaNarzędzia do zbadania rozwoju psychoruchowego dziecka
-
26Częściowe zaburzenia rozwoju ruchowegoCzęściowe zaburzenia rozwoju ruchowego
-
27Mała motorykaMała motoryka
-
28Ćwiczenia, które dziecko powinno sprawnie wykonać w danym wieku, ogólna norma rozwojowa dla dzieci:Ćwiczenia, które dziecko powinno sprawnie wykonać w danym wieku, ogólna norma rozwojowa dla dzieci:
-
29Rodzaje chwytów dłoniąRodzaje chwytów dłonią
-
30Diagnoza motoryki (dużej i małej) – obserwacjaDiagnoza motoryki (dużej i małej) – obserwacja
-
31LateralizacjaLateralizacja
-
32Testy standaryzowane:Testy standaryzowane:
-
33Próba kreskowania M. StambakPróba kreskowania M. Stambak
-
34Percepcja wzrokowaPercepcja wzrokowa
-
35Percepcja słuchowaPercepcja słuchowa
-
36Przykładowe arkusze gotowości szkolnejPrzykładowe arkusze gotowości szkolnej
-
37Podsumowanie - certyfikatPodsumowanie - certyfikat
Jestem nauczycielką przedszkola, ale również metodykiem, pedagogiem i terapeutą pedagogicznym. Na co dzień przede wszystkim wspieram merytorycznie kadrę Przedszkola Szkrabki w Warszawie, podsuwając wskazówki, metody aktywizujące dzieci i pobudzając do refleksji. W swojej pracy pedagogicznej łączę elementy wielu metod: planu daltońskiego, pedagogiki Montessorii, metody projektów badawczych itp. Doskonalę swój warsztat przede wszystkim w zakresie możliwości indywidualizowania pracy z dziećmi i wspierania dzieci zdolnych.
Od kilku lat współpracuję z wydawnictwami edukacyjnymi, pisząc programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, tworząc pomoce dydaktyczne dla dzieci oraz materiały metodyczne dla nauczycieli.
Prowadzę warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i rodziców, prezentując różne metody pracy z dzieckiem (przede wszystkim Plan Daltoński) oraz szerząc wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się (m.in. dysleksja).
Swoją wiedzą, doświadczeniem i materiałami dydaktycznymi dzielę się również na blogu www.przedszkolezpomyslem.pl.


