Uczeń z innego kręgu kulturowego w szkole ogólnodostępnej
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, którzy mają w swoich klasach dzieci spoza Polski i chcą wspomóc ich integrację ze środowiskiem rówieśniczym oraz wesprzeć skutecznie i zgodnie z prawem w nauce.
Czego się nauczę?
Poszerzysz swoją wiedzę dotyczącą międzykulturowości, poznasz praktyczny wymiar psychologicznych mechanizmów funkcjonowania ucznia cudzoziemskiego, dowiesz się jak diagnozować jego potrzeby i możliwości oraz planować jego rozwój w szkole. Dodatkowo będziesz umieć skutecznie integrować uczniów cudzoziemskich ze środowiskiem szkolnym. Wszystko to zgodnie z obowiązującymi przepisami i w oparciu o najnowsze dane dotyczące międzykulturowości w Polsce.
Co znajduje się w kursie
Kurs składa się z czterech części podzielonych na moduły lekcyjne.
- Pierwsza – dotyka wielowymiarowych różnic międzykulturowych wpływających na osobowość uczniów, sposób postrzegania świata czy komunikacji.
- Druga – zwięźle traktuje o normach prawnych warunkujących przyjęcie cudzoziemskiego ucznia do szkoły i jego w niej naukę oraz opisuje rolę asystenta wielokulturowego.
- Trzecia - opisuje mechanizmy psychologicznego funkcjonowania ucznia cudzoziemskiego, fazy szoku kulturowego oraz możliwe strategie akulturacji.
- Czwarta – przygotowuje do pracy z klasą, w której jest lub ma się pojawić uczeń cudzoziemski jak i z samym uczniem.
Co jeszcze warto wiedzieć
Zgodnie z danymi GUS szacuje się, że w samym tylko 2021 roku do Polski przybędzie około 220 tysięcy osób spoza jej granic z zamiarem osiedlenia się. Wielu cudzoziemców przybywa z całymi rodzinami, w tym dziećmi, które zgodnie z obowiązującym prawem stają się beneficjentami polskiego systemu oświaty. Zjawisko migracji mimo pandemii nasila się, dlatego dobrze, aby pracownicy szkół byli gotowi stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie ze sobą praca z uczniem z innego kręgu kulturowego.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
03Ukształtowanie przez kulturęUkształtowanie przez kulturę
-
04„Jestem nowy, z innego kraju”„Jestem nowy, z innego kraju”
-
05„Jestem z Czeczenii, wyznaję islam”„Jestem z Czeczenii, wyznaję islam”
-
06Ważne pytaniaWażne pytania
-
07Asystent międzykulturowyAsystent międzykulturowy
-
08Rodzaje grup migracyjnychRodzaje grup migracyjnych
-
09Rola psychologa i pedagoga szkolnegoRola psychologa i pedagoga szkolnego
-
10Kwestia oceniania umiejętności szkolnychKwestia oceniania umiejętności szkolnych
-
11Konsekwencje dla dziecka w zderzeniu się z naszą kulturą i konieczność życia w jej kręguKonsekwencje dla dziecka w zderzeniu się z naszą kulturą i konieczność życia w jej kręgu
-
12Szok adaptacyjnySzok adaptacyjny
-
13Cztery możliwe strategie adaptacyjne.Cztery możliwe strategie adaptacyjne.
-
14Rodzaje potrzebRodzaje potrzeb
-
15Skuteczna organizacja proces akulturacjiSkuteczna organizacja proces akulturacji
-
16Gry i zabawy w edukacji międzykulturowejGry i zabawy w edukacji międzykulturowej
-
17Relacja z rodzicamiRelacja z rodzicami
-
18Bariery językoweBariery językowe
-
19Informacja o funkcjonowaniu placówkiInformacja o funkcjonowaniu placówki
-
20Przygotowanie polskich rodziców i uczniówPrzygotowanie polskich rodziców i uczniów
-
21Grupowy kontraktGrupowy kontrakt
-
22PodsumowaniePodsumowanie
Od ukończenia studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uzyskania tytułu terapeuty angażuję się w pracę z ludźmi potrzebującymi wsparcia. Pierwsze lata na ścieżce zawodowej spędziłam aktywizując osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny do twórczego, harmonijnego życia na miarę posiadanych zasobów. Kolejny okres zgłębiałam tajemnice Autyzmu pracując z wyjątkowymi Dziećmi ze Spektrum oraz asystując ich Opiekunom w procesie wychowania, dzieląc się wiedzą ze specjalistami na licznych szkoleniach i warsztatach organizowanych w ramach Stowarzyszenia Promitis. Następnie z Wrocławia przeniosłam się do Tbilisi – współtworząc tam Centrum Terapeutyczne Sunspace z którym mam przyjemność współpracować do dziś, szkoląc terapeutów w Centrum Neurorozwoju oraz współtworząc program edukacyjny dla otwieranego w 2018 roku kierunku terapia zajęciowa na Uniwersytecie Stanowym w Tbilisi.
Po powrocie do Polski działałam terapeutycznie wraz z kilkoma fundacjami na terenie Wrocławia, rozwijałam prowadziłam również działalność edukacyjną i szkoleniową, która dynamicznie rozwinęła się na łonie Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych.
Moją pasją od zawsze jest człowiek i jego niezwykłe możliwości rozwojowe oraz dążenie do życiowego spełnienia. Pracuję w duchu pedagogiki personalistycznej, holistycznej i w oparciu o najlepsze praktyki komunikacji bez przemocy. Prywatnie mama Rozalki i zapalony podróżnik.
Całość dotychczasowych doświadczeń życiowych, edukacyjnych i zawodowych oraz bogactwo kompetencji zdobyte w praktyce, kontaktach z cudownymi Ludźmi, wspólnym pokonywaniu słabości, w dążeniu do rozwoju i dobrego życia – zaowocowały Win Your Life – firmą, która powstała, by służyć wiedzą i realnym wsparciem na gruncie zawodowym i na ścieżce osobistego wzrostu.


