Trening Umiejętności Społecznych - jak praktykować w pracy z dzieckiem
Nauka rozpoznawania swoich emocji i potrzeb TUS + ćwiczenia
Drugim ważnym obszarem jest wykorzystanie możliwości jakie daje Trening Umiejętności Społecznych w praktyce nauczyciela.
Dzieciom radzenie sobie ze swoimi emocjami nie przychodzi tak łatwo jak dorosłym. Często nie są świadome swoich emocji, nie potrafią ich nazwać, ale również okazać prawidłowo, dlatego warto z nimi o nich rozmawiać, pokazywać mimikę twarzy i gestów. To jest dla nich naprawdę pomocne w zrozumieniu siebie i emocji innych!
Ćwiczenie - rysowanie emocji
Poproś, aby dziecko narysowało swój nastrój (oczy i buźkę). Możesz do tego wykorzystać mazaki, może dziecko wycisnąć te buzie w plastelinie, czy namalować palcami zamoczonymi w farbie. Możena wykorzystać różne techniki: rozsypać piasek lub mąkę i na tym namalować daną buzię. Porozmawiajcie jak się dziś czuje, co było powodem takiego stanu. Ty również opowiedz dziecku o swoim nastroju. Zachęcaj je do dłuższych wypowiedzi.
Ćwiczenie – Balony z emocjami.
Nadmuchaj kolorowe balony. Narysuj na każdym z nich inny nastrój, porozmawiajcie o nich.
Ćwiczenie - Kalambury
za pomocą gestów bądź rysunku zaprezentuj swój nastrój. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnąć co to za emocja.
Ćwiczenie - Słoiki emocji
znajdź 4 słoiki. Napisz na nich słowa złość, smutek, radość i strach. Spróbuj za każdym razem gdy odczujesz daną emocję wrzucić koralik, kamyczek, fasolkę (można tu wykorzystać naprawdę dowolny element) do danego słoika. Zbieraj je uważnie przez cały weekend. Dzięki temu dowiesz się jak minął ci weekend i ile sytuacji miałeś wesołych a ile przytrafiło się smutnych.
Ćwiczenie - Kolorowe buzie
Z kolorowych czasopism wytnij twarze przedstawiające różne emocje. Przyklej je na kolorowe kartki i utwórz z nich tablice emocji. Teraz możecie porozmawiać jaki macie nastrój oraz co się wydarzyło, że się tak czujecie.
Ćwiczenie – lustro emocji
Dzielimy dzieci/ uczniów na 2 grupy. Pierwsza grupa siada na krześle. Potrzebne będzie do tej zabawy zabawy: kolorowe mazaki, przeźroczyste wieczko od pudełka z zabawkami, lub przeźroczysta teczka. Druga grupa maluje emocje – starając się odwzorować emocje drugiej osoby. Później dzieci się zmieniają. Jest to ciekawy wstęp do rozmowy o emocjach.
Źródło: https://www.facebook.com/nurayogretmenim/videos/5003906802958571