Poznać, zrozumieć, uczyć dziecko, ucznia z Autyzmem
Wstęp
Autyzm w dalszym ciągu budzi wielkie zainteresowanie naukowców, mimo tego że został zdefiniowany i opisany już wiele lat temu, to wciąż pozostaje w dużej mierze nieodgadnioną zagadką.
Autyzm nie jest chorobą, a całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka, co oznacza, że u dotkniętych nim osób obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania rozwoju we wszystkich obszarach. Najnowsze teorie amerykańskich badaczy odrzucają stwierdzenie zaburzony rozwój na rzecz odmiennego rozwoju. Pierwsze symptomy można zauważyć już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, najczęściej jednakone są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.
Jednoznaczną diagnozę autyzmu uniemożliwia fakt, że nie dysponujemy jednym, pewnym kryterium, definicją autyzmu która pozwoliłaby stwierdzić jasno, że dziecko jest lub nie jest autystyczne. Dlatego też niezwykle istotna jest edukacja nauczycieli, którzy są w stanie zaobserwować niepokojące objawy i poinformować rodziców o konieczności podjęcia dalszych działań.
Warto pamiętać jak ważna jest diagnoza i wsparcie w postaci terapii, w przeciwnym wypadku może stać się przyczyną bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania. Obecnie z uwagi na zróżnicowany, indywidualny charakter, różnorodną symptomatologię termin autyzm zastępuje się określeniem ,, spektrum zaburzeń autystycznych”. Nie ulega wątpliwości, że każda osoba pracująca z dziećmi, młodzieżą powinna posiadać odpowiedni poziom informacji na temat trudności rozwojowych, dlatego zachęcam do zapoznania się z materiałem szkoleniowym, a następnie do dalszych poszukiwań mających na celu zwiększenie wiedzy i umiejętności. W materiale zostały poruszone następujące kwestie:
- Zrozumieć autyzm
- Odmienny rozwój osób z autyzmem
- Dziecko, uczeń z autyzmem w systemie edukacji
- Funkcjonowanie dziecka, ucznia w placówce oświatowej
- Jak osiągnąć sukces w pracy z autystykiem
- Formy terapii
- Współpraca z rodzicami