Pomiar dydaktyczny i ewaluacja osiągnięć edukacyjnych uczniów
Wstęp
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów należy do podstawowych i jednocześnie kluczowych obowiązków nauczyciela.
Często jednak ograniczamy się jedynie do opracowania testu lub co gorsza wykorzystania gotowego, udostępnionego przez wydawnictwa edukacyjne. Najczęściej tak się dzieje przy przeprowadzaniu egzaminów próbnych. Może to spowodować, że w teście będą zadania zawierające treści, które jeszcze nie były nawet zrealizowane. Pomijamy więc takie zadanie w analizie i interpretacji wyników, ale czy to nie jest strata cennego czasu uczniów i nauczycieli?
Test lub egzamin przeprowadzamy po to, aby sprawdzić czego nauczyliśmy swoich uczniów, a nie tego czego jeszcze nie umieją. Jednocześnie nauczyciel przeprowadzając test nie powinien ograniczać się tylko do przeliczenia jego wyników punktowych na stopnie szkolne. Aby test był pełnowartościowym narzędziem pomiaru dydaktycznego musi być również przeprowadzona jego analiza ilościowa i jakościowa. Przygotowanie dobrego testu sprawdzającego wiadomości i umiejętności zabiera nam bardzo dużo czasu, ale dobrze przygotowany test może nam służyć przez dłuższy czas. Materiał szkoleniowy, który państwu przekazuję odpowiada na pytanie co to jest pomiar dydaktyczny i krok po kroku prowadzi państwa do prawidłowego opracowania testu.
Szkolenie zawiera on następujące treści:
- Podstawa prawna pomiaru dydaktycznego.
- Pomiar dydaktyczny w praktyce szkolnej.
- Cele pomiaru dydaktycznego.
- Narzędzia pomiaru dydaktycznego.
- Pomiar dydaktyczny- tworzenie narzędzi pomiaru.
- Określenie przeznaczenia testu- koncepcja testu.
- Rodzaje testów.
- Analiza treści kształcenia (wymagań programowych).
- Cele operacyjne.
- Wybór formy zadań i opracowanie planu testu.
- Typy zadań.
- Zasady budowania zadań.
- Czas rozwiązania zadań przez uczniów.
- Kartoteka testu.
- Wstęp do analizy i interpretacji wyników pomiaru.
Na zakończenie mojego wstępu zacytuję słowa Alberta Einsteina, których morał powinien towarzyszyć każdemu nauczycielowi:
Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć