Zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Wstęp
Wczesne lata życia dziecka obfitują w zmiany rozwojowe, których tempo i mnogość może przyprawić o ból głowy. Wzrost i rozwój nie zawsze przebiegają w sposób prawidłowy. Jednak zanim zaczniemy myśleć w kategoriach nieprawidłowości na tym polu, należy zastanowić się i stwierdzić, czy mamy do czynienia z zakłóceniem rozwoju czy zaburzeniem. O ile zakłócenie jest najczęściej etapem chwilowym i wynika z osobowych predyspozycji dziecka, to w przypadku zaburzenia powinniśmy już zacząć wdrażać działania, które zminimalizują skutki takiego stanu.
Mowa jest podstawowym środkiem komunikacji międzyludzkiej, odróżnia nas od innych ssaków. Dlatego też ważne jest, by jej rozwój przebiegał prawidłowo i bez zakłóceń.
Świadomy rodzic, czy wychowawca bądź nauczyciel jest w stanie zauważyć i wychwycić u dziecka symptomy wady i skierować do odpowiedniego specjalisty, który pomoże je zdiagnozować i skorygować. Mowa dziecka kształtuje się do około piątego roku życia dziecka, dlatego też nie należy popadać w przesadę i wymagać od młodszych dzieci płynnych wypowiedzi. Musimy jednak mieć świadomość, że zaburzenia mowy mogą mieć różny charakter i podłoże. Przede wszystkim trzeba rozgraniczyć zaburzenia, które wynikają z nieprawidłowości w budowie aparatu mowy od tych, wywołanych czynnikami zewnętrznymi.
Oba rodzaje zaburzeń, niezależnie od przyczyny wymagają skorygowania, czy to przez odpowiednie zabiegi chirurgiczne, jak np. podcięcie wędzidełka języka, czy terapię logopedyczną, bądź też spotkania z psychologiem lub terapeutą. W dzisiejszych czasach, gdy dostęp do specjalistów jest o wiele lepszy, niż miało to miejsce chociażby dwadzieścia czy trzydzieści lat temu, mogłoby się wydawać, że zaburzenia mowy są problemem prozaicznym, łatwym do zniwelowania czy nawet wyeliminowania. Niestety rzeczywistość jest inna, co uwidocznione jest w liczbie dzieci kierowanych na badania w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, czy gabinetach logopedów. Popyt na tego popyt specjalistów stale rośnie.
Z czego to wynika?
Czy zabiegani rodzice nie mają czasu na rozmowy ze swoimi dziećmi, czy nie poświęcają czasu na codzienny rytuał czytania, albo też nie zwracają uwago na błędy w wymowie dzieci?
A może to wina naszego dążenia do doskonałości i wady, które wcześniej uważane były za drobne i mało znaczące urastają nagle do rangi problemu. Jedno jest pewne, problem zaburzeń mowy istnieje i ma się dobrze, dlatego bardzo ważne jest, byśmy wiedzieli jak rozpoznać symptomy takich problemów u dziecka. Ponadto powinniśmy mieć świadomość, że im wcześniejsza interwencja specjalisty, tym większe szanse na powodzenie terapii i zrównoważenie poziomu rozwoju mowy u dziecka.
Przekazany Państwu materiał szkoleniowy zawiera omówienie następującej tematyki:
- Rozwój mowy
- Czynniki wpływające na powstanie zaburzeń
- Rodzaje zaburzeń
- Niepokojące symptomy
- Praca z dzieckiem z zaburzeniami mowy
Zadanie 1
Zanim przystąpisz do kursu zastanów się dlaczego współczesne dziecko tak często ma problemy z mową.
Co według Ciebie jest tego przyczyną?