Wstęp
Misją współczesnej szkoły jest takie przygotowanie dziecka do dorosłości, by poradziło sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed nim świat.
Narzędziem do osiągnięcia takiego celu jest niewątpliwie zindywidualizowany proces nauczania, który bazuje na wzmocnieniu dobrych stron dziecka, przy jednoczesnym kompensowaniu deficytów. Nowoczesne spojrzenie na edukację zakłada samodzielne odkrywanie świata przez ucznia, przy dbałości nauczyciela o jego szeroko pojęty rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i duchowy. Ocenianie ma charakter kształtujący, dziecko nie powinno czuć w szkole presji zdobywania najwyższych not.
Nauczyciele oceniając pracę i zaangażowanie dziecka powinni wskazać mu ewentualne błędy, które należy skorygować w przyszłości. W ten sposób dziecko nie uczy się „na ślepo” kolejnych faktów, regułek czy dat, ale wkracza na pole poszukiwania drogi do właściwego rozwiązania. Ponadto ważne jest, by zwracać uwagę na sposób, w jaki dziecko najłatwiej przyswaja wiedzę i tym się kierować przy wyborze metod pracy. Właściwe, zindywidualizowane i pełne zrozumienia dla wrażliwości dziecka podejście pozwoli wychować racjonalne, odpowiedzialne społeczeństwo, kierujące się szacunkiem i miłością zarówno do otaczającego świata, jak i siebie samych.