Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wstęp
Edukacja dzieci i młodzieży to dziedzina, która ulega stałemu rozwojowi i ulepszaniu metod, jakie stosuje się, by uzyskać jak najlepsze efekty pracy z uczniem.
W Polsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku zaczęto przyglądać się szerzej indywidualnym potrzebom ucznia oraz dostosowywaniu wymagań do jego możliwości psychofizycznych. Część uczniów nie jest w stanie zrealizować podstawy programowej, co wynika z ich specyficznych trudności w uczeniu się. Jednakże przy właściwej opiece oraz specjalistycznej pomocy, która uwzględnia ich ograniczenia, wdraża właściwe metody pracy, wychowania i nauczania, mogą kontynuować naukę. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma na celu wyrównywanie szans i pokonywanie trudności wynikających z niepełnosprawności ale także dysfunkcji poznawczo-percepcyjnych, zdrowotnych czy środowiskowych. Technologie informacyjno-komunikacyjne bez wątpliwości są dobrodziejstwem współczesności, ułatwieniem codziennych czynności, przyszłością świata. Rozwijanie kompetencji w tym zakresie wpisane jest w podstawę programowa kształcenia ogólnego we wszystkich typach szkół. Dzieci i dorośli coraz częściej i odważniej sięgają po rozwiązania, których użycie znacznie polepsza jakość pracy i edukacji. Nie należy jednak zapominać o istotnej roli szkoły we wdrażaniu do korzystania z TIK; przekazywaniu od najmłodszych lat zasad, jakich należy przestrzegać, by technologie były dla nas bezpieczne, pomocne i podnosiły efekty naszych wysiłków. Nieoceniona w tej kwestii jest rola nauczyciela, który wykazać się musi ogromną elastycznością i zderzyć nowoczesne technologie ze swoją wiedzą pedagogiczną i doświadczeniem w edukowaniu dzieci i młodzieży, by móc właściwie dobrać narzędzia, które służyły będą wszechstronnemu rozwojowi uczniów. Materiał szkoleniowy, który Państwu przekazuję zawiera omówienie następujących tematów:
- Czym są specjalne potrzeby edukacyjne ucznia
- Istota wykorzystywania TIK w terapii
- Wskazówki dla nauczyciela pracującego z wykorzystaniem TIK
- W jaki sposób indywidualizować pracę z dzieckiem mającym specjalne potrzeby edukacyjne
- Aplikacje mobilne do wykorzystania podczas zajęć z uczniem mającym specjalne potrzeby edukacyjne
Zanim przystąpisz do kursu, chciałabym, żebyś odpowiedziała / odpowiedział na kilka pytań
- Jakie potrzeby edukacyjne uczniów zauważasz w swojej grupie terapeutycznej, klasie?
- Które z tych potrzeb dominują wśród uczniów?
- Czy posiadasz strategię pracy z uczniem ze spe?
- Czy wiesz kim jest cyfrowy tubylec?
- Czy korzystasz w swojej pracy z TIK?
- Czy zauważasz pozytywne efekty wynikające z pracy z użyciem TIK?
- Czy posiadasz katalog programów, aplikacji przeznaczonych do pracy z uczniem ze spe?